کد خبر: 371110
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۷:۰۳:۴۵
| |

مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج:

ورود برنج‌های رسوبی در بنادر تا دو هفته آینده به بازار/ مصرف ماهیانه برنج خارجی 120 هزار تن است

کشاورز گفت: در صورت ترخیص برنج‌های معطل مانده در گمرکات، این برنج‌ها طی دو هفته آینده وارد بازار مصرف می‌شوند.

ورود برنج‌های رسوبی در بنادر تا دو هفته آینده به بازار/ مصرف ماهیانه برنج خارجی 120 هزار تن است
کد خبر: 371110
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۷:۰۳:۴۵

اعتمادآنلاین| مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور درباره آخرین وضعیت 250 هزار تن برنج‌های مانده در گمرکات کشور بیان کرد: از مجموع 250 هزار تن رسوب برنج در گمرکات رقمی حدود 180 هزار تن ترخیص شده و هم اکنون 80 هزار تن منتظر ترخیص از بنادر کشور است.

کشاورز افزود: محموله‌های باقیمانده در مرحله تخصیص ارز هستند که امیدواریم هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز از بانک مرکزی به واردات ترخیص پیدا کند تا با کمبود برنج و چالش قیمت در بازار روبرو نشویم.

او ادامه داد: با توجه به آنکه این برنج‌ها حدود 5 ماه است که در گمرکات مانده و مشکل ترخیص پیدا کردند از این رو قیمت برنج در بازار با نوساناتی روبرو شد که امیدواریم بعد از فصل ممنوعیت ثبت سفارشات جدید برای تنظیم بازار شب عید صورت گیرد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور با اشاره به اینکه دولت برای ثبت سفارش‌های جدید هنوز ارزی تخصیص نداده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار برنج خارجی همچنان دچار کمبود است که هر چه سریع‌تر باید ارز مورد نیاز تخصیص یابد تا مصرف کنندگان از ناحیه نوسانات قیمت متحمل زیان نشوند.

کشاورز با تاکید بر این مسئله که 500 هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید بعد از فصل ممنوعیت باید وارد شود، گفت: وارد کنندگان ثبت سفارش‌های جدید را در اختیار وزارت صمت گذاشتند، اما این وزارتخانه تا کنون لیست‌ها را به بانک مرکزی ارسال نکرده است که برای ساماندهی بازار شب عید انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این امر صورت گیرد.


ضرورت واردات 1 میلیون و 500 هزار تن برنج در طول سال


او با اشاره به اینکه برنج‌های رسوبی در بنادر تا دو هفته دیگر وارد بازار می‌شود، بیان کرد: اگر ترخیص برنج‌های معطل مانده در گمرکات تا آخر هفته آینده انجام شود حدود 2 هفته دیگر وارد بازار مصرف می‌شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور مصرف ماهیانه برنج خارجی در کشور را حدود 120 هزار تن اعلام کرد و گفت: بر این اساس سهم برنج خارجی در بازار مصرف طی یک سال رقمی حدود 1 میلیون و 500 هزار تن است که در صورت عدم واردات بازار داخل به واسطه کمبود دچار نوساناتی می‌شوند.

کشاورز سرانه مصرف برنج به ازای هر نفر در طول سال را 40 کیلو گرم اعلام کرد و گفت: با احتساب جمعیت کشور سالیانه 3 میلیون و 300 هزار تن برنج در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که با کسر تولید داخل رقمی حدود 1 میلیون و 500 هزار تن باید در طول سال وارد شود.

او با اشاره به اینکه 6 دهک اقشار جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، گفت: با توجه به آنکه حدود 50 میلیون نفر از جمعیت کشور برنج خارجی مصرف می‌کنند از این رو اظهار نظر برخی مسئولان مبنی بر واردات 700 تا 800 هزار تن برنج در کشور واقعیت ندارد چرا که مصرف کنندگان برنج خارجی اقشار ضعیف جامعه هستند که به دنبال خرید برنج با نرخ کمتر از کیلویی 10 هزار تومان هستند که به همین خاطر واردات نباید متوقف شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها