کد خبر: 365303
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

محمدرضا پورابراهیمی، ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نظارت سنتی و مغازه به مغازه دیگر جوابگو نیست/ نظارت دولت بر بازار هوشمند شود/ باید شیوه نظارتی خود را اصلاح و به‌روز کنیم

محمدرضا پورابراهیمی، ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با ابراز موافقت درباره افزایش منطقی قیمت‌ها در عین جلوگیری از سوءاستفاده افراد از وضعیت، گفت: عدم نظارت صحیح بر بازار به دلیل شیوه نادرست نظارتی ماست؛ دیگر نظارت سنتی و مغازه به مغازه جوابگو نیست و دولت باید نظارت و کنترل هوشمند بر بازار را مثل دنیا اجرا کند.

نظارت سنتی و مغازه به مغازه دیگر جوابگو نیست/ نظارت دولت بر بازار هوشمند شود/ باید شیوه نظارتی خود را اصلاح و به‌روز کنیم
کد خبر: 365303
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمدرضا پورابراهیمی، ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با اشاره به اینکه برای کنترل بازار به منظور جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها در پی افزایش قیمت بنزین برنامه‌هایی در دستور کار است، گفت: توصیه و پیشنهاد ما به دولت این است که ساختار نظارت سنتی بر بازار را که در بحث سیاست‌های ارزی هم جواب نداد و تورم کالاهای اساسی را بیشتر کرد به سیاست نظارتی هوشمند تغییر دهد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظارت هوشمند در دنیا مرسوم است. با این نوع نظارت ما می‌توانیم اقلام، خدمات و کالاها را بر اساس یک فضای اطلاعاتی در اختیار همه مردم قرار دهیم.

پورابراهیمی اظهار کرد: در نظارت هوشمند دیگر لازم نیست مثل نظارت سنتی، برای کنترل قیمت‌ها مغازه به مغازه سرکشی کنیم که چه کسی با چه قیمتی کالا را به فروش می‌رساند. کافی است اطلاعات کالا را بر اساس رویکرد نظارتی در فروشگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف با شیوه هوشمند در اختیار مردم قرار دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دنیا در دوران هوشمندسازی قرار دارد و ما هم باید متناسب با دنیا شیوه کنترل و نظارت خود بر باز را به‌روز کنیم و این شیوه یک امر پذیرفته‌شده جهانی است.

دنبال کاهش دستوری قیمت اقلام و کالا در بازار نیستیم

پورابراهیمی، در پاسخ اینکه آیا نمی‌توان به شیوه فرمایشی جلوی افزایش قیمت کالاها را در صورت افزایش قیمت بنزین گرفت، گفت: دنبال کاهش دستوری قیمت اقلام و کالا نیستیم و اثر تورم بازار به میزان واقعی قابل قبول است، ولی تورمی که در بازار وجود دارد غیرواقعی، چندبرابری، ناشی از آثار روانی و اجحاف در حق مردم است که باید با آن برخورد شود و ما آن را قبول نداریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مثلاً اگر کرایه تاکسی در یک مسیر پنج هزار تومان بوده، بعد از افزایش قیمت بنزین به هر لیتر 1500 تومان، این رقم باید افزایش منطقی پیدا کند. راننده حق ندارد کرایه را مثلاً هفت هزار تومان دریافت کند. افزایش قیمت منطقی را می‌پذیریم ولی با افزایش افسارگسیخته و ناشی از سوءاستفاده مخالفیم.

با هوشمندسازی نظارت مانع از سوءاستفاده افراد سودجو در بازار شویم

پورابراهیمی تاکید کرد: باید با هوشمندسازی نظارت مانع از سوءاستفاده افراد سودجو در بازار شویم تا فشار بیشتری بر مردم وارد نشود.

او ادامه داد: هوشمندسازی نظارت یعنی مثلاً کرایه رانندگان اینترنتی به مسافر اعلام شود و همان رقم مصوب به صورت اینترنتی پرداخت شود. یا قیمت کالاها در فروشگاه‌های بزرگ به صورت هوشمند به مردم اعلام شود تا فروشگاه نتواند اجناس را گران‌تر بفروشد. این ادبیات هوشمندسازی نظارت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در پایان گفت: ایراد ما در عدم تسلط بر بازار و بروز نارضایتی‌ها از افزایش قیمت کالاها این است که شیوه نظارت ما بر بازار سنتی است؛ این روش دیگر جوابگو نیست و باید آن را اصلاح و به‌روز کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها