کد خبر: 364127
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

مهرداد سپهوند، مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی کشور، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

ریسک مانعی برای رشد اقتصاد شده است/ بانک مرکزی از همه ابزارهای خود برای مدیریت نقدینگی استفاده نمی‌کند/ نظام بانکی سال‌هاست درگیر شرعی و غیرشرعی بودن است

مهرداد سپهوند با اشاره به اینکه بانک مرکزی از همه ابزارهای خود برای مدیریت نقدینگی استفاده نمی‌کند، گفت: مانند اتفاقی که در همه کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه رخ می‌دهد، بانک مرکزی باید بتواند امکان مدیریت فعال نقدینگی را برای بانک‌ها در بازار بین‌بانکی فراهم کند.

ریسک مانعی برای رشد اقتصاد شده است/ بانک مرکزی از همه ابزارهای خود برای مدیریت نقدینگی استفاده نمی‌کند/ نظام بانکی سال‌هاست درگیر شرعی و غیرشرعی بودن است
کد خبر: 364127
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «تنها مانع رشد اقتصادی در ایران ریسک‌پذیری بالاست.» این گفته بخشی از اظهارنظر رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور است.

مهرداد سپهوند، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، با اشاره به اینکه بانک مرکزی از همه ابزارهای خود برای مدیریت نقدینگی استفاده نمی‌کند، گفت: مانند اتفاقی که در همه کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه رخ می‌دهد، بانک مرکزی باید بتواند امکان مدیریت فعال نقدینگی را برای بانک‌ها در بازار بین‌بانکی فراهم کند.

سپهوند در توضیح استدلال خود تاکید کرد: وقتی هزینه بین‌بانکی افزایش پیدا کند، نقدینگی بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شود، دقیقاً در همان زمان است که رفتارهایی مانند ماراتنِ پرداخت سودهای بالاتر از نرخ مصوب به سپرده‌گذاران، از بانک‌ها سر می‌زند.

این کارشناس بانکی همچنین توضیح داد: بالا بودن نرخ استقراض در بازار بین‌بانکی به دلیل تعلل بانک مرکزی در استفاده سیاست‌های راهبردی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی بانک‌هاست.

این آگاه اقتصادی تاکید کرد: در غیاب ابزارهای معمولی چون قراردادهای بازخرید و سوآپ در بازار بین‌بانکی، ریسک نقدینگی بالا و این افزوده ریسک در نرخ نمایان می‌شود.

سپهوند در ادامه افزود: نظام بانکی ایران سال‌هاست به جای استفاده از ابزارهای درست مالی، به دنبال شرعی یا غیرشرعی بودن فعالیت‌هایش است.

به گفته این دست‌‌اندرکار حوزه بانکی، لازم است یک بار برای همیشه اهمیت استفاده درست از سازوکارهای اقتصاد برای متخصصان حوزه بانکداری اسلامی تبیین شود تا راهکاری برای حل مشکلات موجود پیدا کنند.

این تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: اگر به دلیل مشکلاتی خارج از اراده بانک گزینه‌های معقول و معمول غایب باشند، طبیعتاً برای بانکی که به مشکل نقدینگی در پایان روز برخورده است، اضافه‌برداشت وجوه بانک مرکزی یک منبع تامین نقدینگی جاری‌ می‌شود.

او صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: از سوی دیگر وقتی بحث کاهش نرخ سود بانکی مطرح می‌شود با تعجب می‌بینیم یکی از درخواست‌ها و شروط بانک‌ها برای این امر کاهش نرخ جریمه اضافه‌برداشت پایان روز می‌شود. این شیوه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها