کد خبر: 363821
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت نوزدهم

از صنعت 650 میلیارد دلاری سرگرمی تا تکنولوژی جدید انرژی خورشیدی

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته مروری خواهیم داشت بر سه گزارش منتخب درباره صنعت 650 میلیارد دلاری سرگرمی و بازار پررونق جدیدی که با ورود شبکه‌های پخش ویدئویی مانند نت‌فلیکس شکل گرفته است؛ توافق هفت میلیاردی کمپانی داروسازی نوارتیس با یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی برای تولید داروهای جدید و پیشرفته قلبی؛ و تولید تکنولوژی جدیدی برای استفاده صنعتی از انرژی خورشیدی که می‌تواند محیط‌زیست را نجات دهد.

حجم ویدیو: 7.51M | مدت زمان ویدیو: 00:04:12 دانلود ویدیو
کد خبر: 363821
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کمپانی «دیزنی» هفته گذشته سرویس پخش ویدئویی را راه‌اندازی کرد که کاربران می‌توانند تنها با پرداخت ماهانه 6.99 دلار، یعنی کمتر از قیمت یک DVD، به کاتالوگ گسترده‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های این کمپانی دسترسی پیدا کنند.

نت‌فلیکس

گزارش منتخب اول ما از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب شده است. در این گزارش می‌خوانیم این شکل از فعالیت ابتدا با شرکت نت‌فلیکس (Netflix) آغاز شد، اما همزمان با الگو گرفتن کمپانی‌های دیگر از نت‌فلیکس، اکنون بیش از 700 میلیون کاربر به صورت آنلاین ویدئوهای دلخواه خود را تماشا می‌کنند. سرمایه‌گذاری برای تولید محتوا در این صنعت- حدود 100 میلیارد دلار- تقریباً با صنعت نفت ایالات متحده برابری می‌کند. صنعت سرگرمی دست‌کم طی پنج سال گذشته حدود 650 میلیارد دلار برای خرید امکانات و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری کرده است.

***

رقابت، یکی از ویژگی‌های نظام اقتصادی سرمایه‌داری مبتنی بر بازار آزاد است. یکی از مزایای رقابت، افزایش تنوع و کیفیت محصولات تولیدی است. گزارش منتخب دوم ما که یکی از خبرهای اول رسانه‌های جهان بود به یک توافق بزرگ میان شرکت داروسازی نوارتیس با شرکت بیوتکنولوژی «مدیسین» آمریکا می‌پردازد.

نوارتیس

در این گزارش که از وال‌استریت ژورنال انتخاب شده، می‌خوانیم شرکت داروسازی نوارتیس که یک شرکت چندملیتی واقع در سوئیس است، طی قراردادی به ارزش هفت میلیارد دلار حق مالکیت شرکت مدیسین را خریداری کرد. نوارتیس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای قلبی و عروقی بود، اما در سال 2012 با از دست دادن یکی از شرکای مهم، سهم خودش را در بازار از دست داد. نوارتیس پس از آن در آمریکا به دنبال شرکت‌هایی بوده است که با تکنولوژی‌های نوآورانه خود می‌توانند نه تنها سهمی از بازار داروهای قلبی را به دست آورند، بلکه با تولید داروهای پیشرفته‌تر کمک بیشتری به بیماران قلبی کنند.

***

یک شرکت استارت‌آپی انرژی که با حمایت بیل گیتس کار خود را آغاز کرده به تازگی به روشی برای تولید انرژی متمرکز و پاک خورشیدی دست یافته که می‌تواند با حذف گاز دی‌اکسید کربن صنعتی، از تولید مقدار زیادی از گازهای آلاینده‌ محیط‌زیست جلوگیری کند.

گزارش منتخب سوم ما از سی‌ان‌ان انتخاب شده است. در این گزارش می‌خوانیم یک شرکت انرژی پاک با نام هلیوژن که هفته گذشته نام خود را علنی کرده بود، اعلام کرد راهی یافته که در آن با استفاده از هوش مصنوعی و تنظیم جهت آینه‌ها به یک نقطه خاص می‌تواند با انعکاس نور خورشید حرارتی بالای هزار درجه سانتی‌گراد تولید کند. در حقیقت، شرکت هلیوژن اجاقی خورشیدی ساخته است که می‌تواند دمایی به اندازه یک‌چهارم دمای سطح خورشید تولید کند.

1

دستیابی به چنین موفقیتی به معنای آن است که برای نخستین بار می‌توان از انرژی خورشیدی متمرکز برای ایجاد گرمای شدید مورد نیاز در ساخت سیمان، فولاد، شیشه و سایر فرایندهای صنعتی استفاده کرد. در این صورت حوزه‌ای که پس از انقلاب انرژی تاکنون دست نخورده باقی مانده بود اکنون راه خود را برای استفاده گسترده باز می‌کند. برای مطالعه متن کامل گزارش‌های این برنامه می‌توانید به سایت اعتمادآنلاین مراجعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها