کد خبر: 361243
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

محمدعلی صدیقی، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

کنترل دستوری قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست/ قدرت خرید اصناف به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است/ مردم و اصناف نباید تاوان سیاست‌زدگی اقتصاد را بدهند

محمدعلی صدیقی تاثیر قیمت بنزین بر بخش‌های مختلف اقتصادی را از چند منظر بررسی کرد و گفت: در عجبم که مسئولان وزارت صمت چطور خواهند توانست جلوی موج تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین را بگیرند.

کنترل دستوری قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست/ قدرت خرید اصناف به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است/ مردم و اصناف نباید تاوان سیاست‌زدگی اقتصاد را بدهند
کد خبر: 361243
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در حالی که مسئولان وزارت صمت اعلام کرده‌اند اجازه نخواهند داد گرانی بنزین بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی شود، یک عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: کنترل دستوری قیمت‌ها، بعد از افزایش سه برابری قیمت بنزین، امکان‌پذیر نیست.

محمدعلی صدیقی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین تاثیر قیمت بنزین بر بخش‌های مختلف اقتصادی را از چند منظر بررسی کرد و گفت: در عجبم که مسئولان وزارت صمت چطور خواهند توانست جلوی موج تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین را بگیرند.

صدیقی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد رکودزده ایران تحمل افزایش دوباره‌ی قیمت در هیچ یک از بخش‌های خود را ندارد.

به همین خاطر است که این دست‌اندرکار اقتصادی در پاسخ این پرسش که اتاق اصناف ایران چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت‌ها دارد، توضیح داد: باید دودو تا چهارتا کرد. نمی‌شود که اقتصاد تاوان سیاست‌زدگی مسئولانش را بدهد.

صدیقی برای مصداقی شدن اظهارنظر خود در این باره که اقتصاد ایران سیاست‌زده است، به وضعیتی که بعد از اعلام نرخ 4200 تومانی ارز برای اصناف رخ داد اشاره کرد و افزود: از سال 96 تا به امروز قدرت خرید اصناف به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

او با این توضیح بر این نکته تاکید کرد: با هیچ راهکاری نمی‌توان در مقابل تورمی که بنزین سه هزار تومانی ایجاد خواهد کرد، ایستاد.

او در عین حال که اعلام کرد در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار کالاهای اساسی وجود ندارد، گفت: کرایه حمل و نقل کالا به صورت طبیعی درصدی افزایش پیدا خواهد کرد که به عقیده من نباید با آن مخالفت کرد.

چرا بنزین با شیب ملایم گران نشد؟

صدیقی با بیان این پرسش که دولت چرا تصیم گرفت بنزین را یک‌شبه 300 درصد گران کند، تاکید کرد: دولت باید توضیح دهد چرا با وجود اینکه اختیار افزایش سالانه 10 درصدی قیمت بنزین را داشت، اما در 10 سال گذشته قیمت بنزین را به شیوه‌ای کاملاً دستوری ثابت نگه داشت و حالا در بدترین شرایط اقتصادی تصمیم گرفت به یکباره قیمت این کالای استراتژیک را گران کند؟

به تحلیل این فعال حوزه اصناف، این اقدام دولت هیچ توجیهی جز دستپاچگی دولت ندارد: مردم و اصناف در 41 سالگی انقلاب اسلامی، نباید تاوان سیاست‌زدگی اقتصاد را بدهند.

عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: امیدوارم هرچه سریع‌تر در نرخ بنزین تجدید نظر صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها