کد خبر: 345815
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۹:۵۰:۳۸
| |

با توجه به کاهش ارزش لیر لبنان نسبت به دلار؛

آیا سوریه و لبنان دلار را از مبادلات دوجانبه حذف می‌کنند؟

کاهش ارزش پول لبنان نسبت به دلار موجب شده است که این کشور به دنبال راه کارهایی باشد تا ارزش پول ملی خود را نسبت به دلار حفظ کند.

آیا سوریه و لبنان دلار را از مبادلات دوجانبه حذف می‌کنند؟
کد خبر: 345815
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۹:۵۰:۳۸

اعتمادآنلاین| بحران اقتصادی در لبنان شدت پیدا کرده است که این موضوع موجب شده تا ارزش دلار در لبنان رو به سمت بالا دستکاری شود.

این کار برای سه سطح در اقتصاد لبنان مشکلاتی را به بار آورده است زیرا که ارزش قیمت واقعی دلار مشخص نیست. به همین دلیل برای صاحبان کسب و کار مشکلات عدیده و بزرگی پیش آمده است. زیرا این عده با لیر لبنان درآمد به دست می اورند اما باید تجهیزات خود را با ارز دلار خریداری کنند. این موضوع در تولیدکنندگان اجاق گاز یا ایستگاه های سوخت، شرکت های تولید کننده قطعات خودرو و الکترونیک و برق و دیگر بخش ها که با شهروندان بیشترین ارتباط را دارند نمود بیشتری دارد.

اما از سوی دیگر این اتفاق هیچ تاثیری بر روی تجار و کسانی که با دلار در ارتباط هستند ندارد زیرا این افراد دلار می گیرند و دلار هم پرداخت می کنند.

برای لبنانی ها مسجل شده است که این بحران نتیجه فشارهای امریکا به اقتصادشان است و این فشار ها موجب شده است تا ارزش لیر لبنان نسبت به دلار کاهش یابد اما برخی از نیروهای سیاسی لبنانی این ابهام را مطرح می کنند که سوریه علت اصلی این بحران اقتصادی است.

در پاسخ به این ابهام باید گفت چطور ممکن است دمشق در این خصوص مسئولیت داشته باشد که در حالی که کالاهایی که از لبنان وارد می کند را با ارز دلار پرداخت نمی کند. در صورتی که این سیاسیون معتقدند این وجوه به صورت دلار پرداخت می‌شود که البته غیر واقعی است و حتی هزینه روزانه و ترانزیت کالاها به سوریه با ارز دلار نیست.

اما برخی از سیاسیون لبنانی این وضوع غیر واقعی را مطرح کرده اند و علت این بحران اقتصادی را سوریه می دانند. اما لبنانی ها می خواهند به نتایج اقتصادی بدست آمده از سوریه برسند زیرا انها توانستند نوسانات دلار را نسبت به نرخ لیر کنترل کنند. همچنین از جمله اقدامات سوریه اجرای طرح ایجاد اشتغال و ایجاد کارخانه های جدید در سوریه است که توانسته بخش قابل توجهی از لغزش نرخ ارز سوریه را مهار کند.

اقتصاددانان سوری معتقدند باید تلاش شود تا ثبات به اقتصاد سوریه بازگردد و مسئول بانک مرکزی سوریه نیز در این زمینه تلاش کرده است.

شرایط اقتصادی سوریه پس از ناکامی دشمنانش در جنگ نظامی به سمتی حرکت می کرد که عده ای می خواستند از نظر دیپلماسی و فشارهای دیپلماتیک اقتصاد سوریه را به شکست بکشانند ولی دمشق با مقاومتی که از خود نشان داد این مراحل سخت را پشت سر گذاشت.

تاکنون مسئولان اقتصادی سوریه اقداماتی را در جهت بازگرداندن ثبات به اقتصاد سوریه انجام داده اند تا بعد از جنگ شرایط اقتصادی برای مردم این کشور عادی شود والبته همه گروه‌ها و تشکل‌های سوری نیز نسبت به این موضوع هم عقیده هستند.

اقتصاد سوریه اکنون بر پایه تولید گام بر داشته است و لبنان نیزباید برای اینکه اقتصادش با ثبات همراه باشد مانند سوریه اقدام به اقتصاد تولید محور کند.

اکنون سوال اینجا است که آیا لبنان نیز می تواند یک سیستم سازنده کشاورزی و صنعتی مانند سوری ها ایجاد کند که مازاد نیازش را صادر کند؟

در حال حاضر لبنان سعی می کند بیشتر از گردشگران ارز بدست آورد اما این نکته را باید اعلام کرد که مناطق توریستی لبنان مانند ترکیه و یونان و حتی مصر نیست و نباید تنها به این بخش تکیه کرد. از طرف دیگر نیز لبنانی ها به کشورهای مختلف سفر می کنند اما این موضوع موجب می شود تا ارز از لبنان به راحتی خارج شود و این همان ارزی است که به راحتی به دست نیامده است.

از سوی دیگر ثروتمندان لبنانی سعی می کنند پول های خود را به جای انکه در لبنان هزینه کنند ان را در بانک های خارجی مانند بانک های سوئیسی و امریکایی سرمایه گذاری کنند که این ها موجب شده است تا کشور از ارز مورد نیاز خود در اقتصادش محروم باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها