کد خبر: 345678
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۱:۴۵:۰۰
| |

مسعود دانشمند، رئیس خانه اقتصاد ایران، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

کار وزارت بازرگانی فقط واردات کالا نیست/ دولت باید اعلام کند چه توقعی از تشکیل وزارت بازرگانی دارد/ بدون استراتژی، ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها به یک سرگرمی پرهزینه برای دولت تبدیل می‌شود

دانشمند، رئیس خانه اقتصاد ایران، گفت: دولت باید توقع خود را از وزارتی به نام وزارت بازرگانی مشخص کند. کار این وزارتخانه باید تدوین استراتژی برای حوزه‌های بازرگانی داخلی و خارجی در کشور باشد، نه فقط اینکه وظیفه واردات و صادرات را بر عهده بگیرد.

کار وزارت بازرگانی فقط واردات کالا نیست/ دولت باید اعلام کند چه توقعی از تشکیل وزارت بازرگانی دارد/ بدون استراتژی، ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها به یک سرگرمی پرهزینه برای دولت تبدیل می‌شود
کد خبر: 345678
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- «ما به وزارت بازرگانی‌‌ای نیاز نداریم که فقط واردات کالا به کشور را انجام دهد.» این مطلب بخشی از اظهارنظر مسعود دانشمند، رئیس خانه اقتصاد ایران، درباره ضرورت‌های تشکیل وزارت بازرگانی است.

دانشمند در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفت: دولت باید توقع خود را از وزارتی به نام وزارت بازرگانی مشخص کند. کار این وزارتخانه باید تدوین استراتژی برای حوزه‌های بازرگانی داخلی و خارجی در کشور باشد، نه فقط اینکه وظیفه واردات و صادرات را بر عهده بگیرد.

دانشمند در واکنش به نظر منتقدانی که می‌گویند اگر وزارت بازرگانی از صنعت جدا شود، همه تمرکز دولت از صنعت گرفته و به واردات معطوف خواهد شد، توضیح داد: تنها آمار است که می‌تواند در این‌باره نظر دهد. زمانی در کشور یک وزارت معادن و فلزات، یک وزارت صنایع، یک وزارت صنایع سنگین و یک وزارت بازرگانی داشتیم. سال‌ها بعد این چهار وزارتخانه را در یکدیگر ادغام کردیم، اما آیا این تصمیم‌گیری باعث شد تولید در کشور رونق پیدا کند؟ آیا توانستیم بدنه این وزارتخانه عریض و طویل را کوچک‌تر کنیم؟ جواب همه پرسش‌ها منفی است.

به گفته این آگاه اقتصادی گرچه در 2 سال پایانی دولت نهم وزارت بازرگانی و صنایع در یکدیگر ادغام شدند، اما همچنان شاهد پیشی گرفتن آمار واردات از تولید داخل هستیم.

او ادامه داد:‌ حرف درستی نیست که بگوییم این تفکیک انجام نگیرد، چون بر تمرکز دولت تاثیرگذار خواهد بود؛ به هر حال مملکت هم نیاز به وزارت بازرگانی دارد، هم وزارت بهداشت، هم وزارت صنعت و...

او همچنین گفت: در زمان دولت احمدی‌نژاد وزارتخانه‌ای به اسم بازرگانی نداشتیم، اما شما بررسی کنید و ببینید که کشور در این سال‌ها چه میزان واردات داشته و در مقابل چه میزان کالا تولید کرده است!

رئیس خانه اقتصاد ایران اضافه کرد: باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد که تولید نیازمند واردات مواد اولیه است. پس 2 سر تولید، بازرگانی است. ما نمی‌توانیم بازرگانی را ندیده بگیریم.

دانشمند سپس ‌گفت: حرف من این است که ما باید برای وزارت بازرگانی برنامه داشته باشیم. وزارت بازرگانی فقط واردات نیست. اگر در کشور پنج وزارت صنعت هم داشته باشیم اما کل بودجه ممکلت را در اختیار آنها قرار دهیم و دست‌شان را برای واردات باز بگذاریم، مملکت پر می‌شود از خودروهای کره‌ای و چینی! پس چیزی که کشور نیاز دارد استراتژی است نه ادغام وزارتخانه‌ها.

دانشمند توضیح داد: دولت ابتدا باید مشخص کند که توقعش از وزارت بازرگانی چیست، چه ماموریتی برای این وزارتخانه در نظر گرفته است، آیا وزارتخانه‌ای می‌خواهد که فقط برای کشور واردات و صادرات انجام دهد یا برنامه‌ریزی مشخصی برای این امور داشته باشد؟ برای مثال وزارت بازرگانی باید آمار داشته باشد که برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم چند درصد به واردات نیاز است و چند درصد از این نیاز باید از طریق تولید داخلی فراهم شود.

به گفته دانشمند بدون استراتژی، ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها به یک سرگرمی پرهزینه برای دولت تبدیل خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها