کد خبر: 344338
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۲:۵۴:۰۰
| |

اصلی‌ترین برنامه رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی چه بود؟

مثلث توسعه اقتصادی

هشت ماه از روی کار آمدن علیرضا رزم حسینی به عنوان استاندار خراسان رضوی می‌گذرد و «مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی» اصلی‌ترین برنامه مدیریت استان در این ایام بوده‌است.

مثلث توسعه اقتصادی
کد خبر: 344338
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۲:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رزم حسینی پیش‌ از این در سمت استاندار کرمان در دولت یازدهم فعالیت می‌کرد. نگاه ویژه‌ وی به اقتصاد و سیاست‌های کارآمد آن، باعث ابداع و تدوین طرحی با عنوان «مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی» توسط وی در دوره استانداری کرمان شد. این الگوی مدیریتی اقتصادی- فرهنگی در آن زمان در استان کرمان و به طور خاص در شهرستان قلعه گنج کرمان عملیاتی شد و نتایج مثبت و دستاوردهای متعددی را در ایجاد توسعه در برداشت. بر اساس این طرح سه گروه مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و کارآفرینان، اضلاع مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را تشکیل می‌دهند و تمامی تصمیمات و برنامه‌های اقتصادی - فرهنگی با مشارکت و تایید اضلاع این مثلث در استان انجام می‌گیرد.

همزمان با روی کار آمدن رزم حسینی در منصب استاندار خراسان رضوی، طرح «مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» به عنوان برنامه ایجاد توسعه در خراسان رضوی نیز معرفی شد. در ادامه نظر برخی مسئولان و فعالان دولتی، مذهبی و اقتصادی استان را در رابطه با پیاده‌سازی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می‌خوانیم فضای همدلی و همسویی مسئولان که نسبت به این برنامه در مسئولان شکل گرفته بی سابقه است و در بخش نخست به نقل قول‌هایی که در رسانه‌ها و جراید منتشر شده نگاهی می‌اندازیم:

در تاریخ ماندگار خواهد شد

عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی - 23 شهریور 98

نام استاندار خراسان رضوی، ائمه جمعه، معین های اقتصاد مقاومتی و نمایندگانی که از طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی حمایت کردند، در تاریخ اقتصادی استان خراسان رضوی ماندگار خواهد شد. به نمایندگی از دولت اعلام می‌کنم که از طرح های اقتصاد مقاومتی حمایت خواهیم کرد. در آینده مردم خواهند گفت که عده ای آمدند طرح های اقتصادی را در خراسان رضوی راه انداختند و باعث شدند استان به توسعه یافتگی برسد و مسیر تکامل خود را طی کند. همیشه در انجام کارهای نو و بدیع در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد مشکلات و موانعی وجود داشته است که خلاقیت، پشتکار و عملکرد مثبت مسئولان و دست اندرکاران عرصه های مختلف می تواند آنها را برطرف کند.

منبع: روابط عمومی استانداری خراسان رضوی

همه پای کار بیایند

سید احمد علم الهدی - نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی

جلسه شورای اداری خراسان رضوی - 7 شهریور 98

بنده در جلسات شورای اداری هفته دولت شرکت نمی‌کنم اما امسال شرکت کردم. مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی آقای استاندار از این نظر مهم است که استان را از محرومیت نجات می‌دهد، این طرح، الگوی بسیار مثبتی است که ما را از مشکلات نجات می‌دهد به شرط آن که همه آقایان پای کار بیایند و فکر نکنند که می‌شود با نظرات خام غیرکارشناسانه، صورت مسئله را پاک کرد.

منبع: روزنامه خراسان رضوی

خطبه نماز جمعه در مشهد - 2 شهریور 98

این شــهر و استان ما همه گونه بنیه فعالیــت اقتصــادی و تولیــد دارد. این ســرمایه را بیاورید در تولید و فعالیت اقتصادی مصرف کنید. ثمره فعالیت استاندار محبوب ما در چهار، پنج ماه را ببینید چه اوج گیری در اقتصاد کرده است. این مسئله که ایشــان به عنوان توســعه مثلث اقتصاد مقاومتــی، بــا الهــام از رهنمودهای رهبــری راه انداخته اند 80 شــرکت معین را در تمــام زوایای استان، روستاها و شهرها به کار و فعالیت واداشته‌است. عزیزان کارگــزار ما بیاینــد و یک عنصر فعــال و با عرضه ای را که اینگونه وارد کار و ابتکار میشــود الگو بگیرند و این الگو را در کشور بالا ببرند، آن هم با هدف رهنمــود رهبر معظم انقــاب در اقتصاد مقاومتی.

منبع: روزنامه خراسان رضوی

استاندار حواشی را رها کرده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای - معاون اول قوه قضاییه

مراسم تودیع معارفه رئیس کل جدید دادگستری خراسان رضوی - 12 شهریور 98

منشوری که استاندار خراسان رضوی در بحث اقتصادی دارد و مجموعه مسئولان بزرگ استانی قراردادهای توسعه اقتصادی را امضا می‌کنند، بی‎سابقه است. اینکه استاندار می‌گوید چندهزار میلیارد سپرده در همین استان داریم و می‌توانیم از آن در جهت رونق تولید و اشتغال استفاده کنیم یا اینکه می‌گوید حدود 92 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده‌ایم، آیا قانون و شرایط عوض شده است؟ آیا مشکلات و موانعی که در کل کشور است در این استان وجود ندارد؟ بخش عمده‌ای از این تحول به عملکرد مدیر این استان برمی‌گردد که مسائل حاشیه‌ای را رها کرده و به اولویت‌ها پرداخته است. استاندار خراسان رضوی به این اولویت مهم در طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی پرداخته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

تایید روسای سه قوه

غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی

جلسه شورای اداری خراسان رضوی - 7 شهریور 98

با عملیاتی شدن این طرح توسعه اقتصادی، حرکت خوبی در استان صورت گرفته تا بتوانیم طی امسال خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم. این حرکت مورد تایید مسئولان کشوری و روسای سه قوه بوده و آقای رئیسی نیز بارها فرمودند که به این کار کمک کنید زیرا موثر است.

منبع: روزنامه خراسان رضوی

اما برداشت فعالین بخش خصوصی استان از طرح استاندار چیست؟

قرارگاهی به نام مثلث توسعه اقتصادی

محمدحسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

در مصاحبه با روزنامه اعتماد خراسان رضوی - شهریور 98

مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی قرارگاهی است که آقای رزم حسینی برای توسعه خراسان رضوی تشکیل داده است و تجربیات خود در کرمان را به استان آورده است. این قرارگاه، زیرمجموعه‌ فرماندهی «اقتصاد مقاومتی» شکل گرفته است و معین‌های اقتصاد مقاومتی به منزله گروهان‌ها و گردان‌هایی هستند که در زمان جنگ اقتصادی کنونی مشغول انجام عملیات‌ می‌شوند.

به واسطه این اجرای این طرح، برای اولین بار در خراسان رضوی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، آستان قدس، استانداری، و شهرداری و... در کنار بخش خصوصی قرار گرفته‌اند، به یکدیگر پیوند خورده و تلفیق شده‌اند. این اتفاق نمایان‌گر طراحی استراتژیک و هوشمندانه مثلث توسعه اقتصادی توسط استاندار است که توانسته در بخش‌های مختلف سیاسی، مذهبی و اقتصادی استان همگرایی ایجاد کند و برای اولین بار است که بخش خصوصی تایید این بخش‌ها را در فعالیت خود حس می‌کند.

اگر دولت 40 درصد از اختیاراتش را در اختیار استاندار قرار دهد علاوه بر حل بسیاری از مشکلات کشور، بخش زیادی از کالاهای اساسی موردنیاز کشور از مرز شرقی وارد کشور می‌شود و به میزان قابل توجهی بر صادرات شرق کشور افزوده خواهد شد. به نظر من آقای رزم حسینی با ایجاد و اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی در پیش برد اهداف اقتصادی استان تاکنون موفق عمل کرده است.

به نتیجه امیدواریم

رضا حمیدی - رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی

در مصاحبه با روزنامه اعتماد خراسان رضوی - شهریور 98

آقای استاندار در حال حاضر، مشغول فرهنگ‌سازی طرح است و توضیحاتی در این رابطه می‌دهند تا همراهان و گروه‌های اجرایی که در کنار ایشان قرار دارند به مرور متوجه مفاهیم این طرح شوند. برای ارزیابی کیفیت عملکرد استاندار نیاز به زمان بیشتری است اما با در نظر گرفتن سوابق ایشان در مقایسه با سایر استاندارها و از آنجایی که ایشان با تولید، صنعت و سرمایه‌گذاری آشنا هستند به نتیجه عملکردشان امیدوار و خوشبین هستیم.

اگر عملیاتی شود، اتفاقات خوبی می افتد

علیرضا دربان ثانی - عضو کانون کارآفرینان و عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی

در مصاحبه با روزنامه اعتماد خراسان رضوی - شهریور 98

طرح مثلث توسعه اقتصادی بسیار عالی است. اگر این طرح به طور کامل عملیاتی شود مزایای خوبی را برای بخش صنعت و بازرگانی به دنبال دارد. من به شخص آقای رزم حسینی و اصول ایشان اعتقاد دارم چرا که نگاهی اقتصادی دارند و داشتن چنین نگاهی باعث رشد اقتصادی در حوزه‌های صنعت، بازرگانی، واردات و صادرات می‌شود. اگر جناب استاندار با همین نگاه به مسیر خود ادامه دهند و بتوانند با انتخاب درست مدیران طرح‌های پیشنهادی خود را عملیاتی کنند بی‌شک طی ماه‌های آینده شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود.

ضرورت توجه به نقش تعاون

سید حسین مجتبوی - عضو اتاق تعاون خراسان رضوی

در مصاحبه روزنامه اعتماد خراسان رضوی - شهریور 98

مشارکتی که در بین ارکان اضلاع این مثلث ایجاد می‌شود بسیار موثر است و امیدواریم این طرح با پیگیری‌های جناب استاندار هرچه بهتر عملیاتی شود. بخش خصوصی به معین‌هایی که ایشان تشکیل داده‌اند نگاه مثبت دارد و قطعا به زودی شاهد نتایج مثبت پیاده‌سازی این طرح خواهیم بود.

آقای رزم حسینی در بازدیدها و صحنه‌های میدانی بسیار فعال هستند. ما در بخش خصوصی هنوز این توفیق را نداشته‌ایم که ایشان را ملاقات کنیم و در جلسه ای مستقیم در کنار ایشان باشیم. امیدواریم با استناد به یکی از ارکان قانون اساسی در رابطه با نقش تعاون در مشارکت‌های اقتصادی، به زودی فرصت‌هایی را اختصاص بدهند تا از نزدیک و رو در رو با ایشان به هم‌فکری و گفت و گو درباره مسائل اقتصادی بپردازیم.

نیاز به اختیارات بیشتر مسئولان استانی

کاظم شیردل - نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان

در مصاحبه با روزنامه اعتماد خراسان رضوی - شهریور 98

مثلث توسعه اقتصادی در بین مسئولین مذهبی، سیاسی، اقتصادی ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده است و تا به حال شاهد چنین هماهنگی و انسجامی در کار مسئولان نبوده‌ایم. استاندار در این مدت عملکرد بسیار خوبی داشتند و همین که خودشان و معاونینشان در هر شرایطی پیگیر امور هستند بسیار ارزشمند است. ما به عنوان بخش خصوصی هر آنچه از مدیران استانی خواسته‌ایم تا حد امکان فراهم کرده‌اند و امیدواریم برای رونق و استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌های استان اختیارات بیشتری از سوی دولت و جناب رئیس جمهور به مسئولان استانی داده شود.

محوریت بخش خصوصی در مثلث توسعه اقتصادی

علی رسولیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با اعتماد

برای معرفی مسیری که مثلث توسعه اقتصادی طی کرده است، به سراغ مرتبط‌ترین مسئول بعد از استاندار رفتیم.

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره میزان پیشرفت اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی گفت: حدود 8 ماه از شروع اجرای این طرح در استان می‌گذرد و در این مدت حدود 90 درصد مناطق استان تحت پوشش معین‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر 88 معین اقتصادی شناسایی و تعیین شده و تفاهم‌نامه‌های این معین‌ها بر اساس طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی توسط ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، و روسای دادگستری امضا و تایید شده‌اند.

وی افزود: برای اجرای این تفاهم‌نامه‌ها یک نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در استان با هزینه غیردولتی و در یک مکان غیردولتی با محوریت ساماندهی به بخش خصوصی ایجاد شده و به امور معین‌ها رسیدگی می‌کند.

شرح وظایف معین‌های اقتصادی در 6 گام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در رابطه با ساز و کار فعالیت معین‌ها خاطرنشان کرد: به منظور تعیین چارچوب مشخص برای فعالیت معین‌های اقتصادی، یک الگوی انجام کار برگرفته از مدل‌های مختلف کاری در نهادهایی مانند سپاه، آستان قدس رضوی، بانک رسالت و طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی در کرمان و سایر بخش‌ها تدوین و مشخص شد که در آن برنامه‌هایی مانند ایجاد صندوق‌های توسعه روستایی، نحوه پرورش دام، رونق صنایع دستی وجود دارد.

وی ادامه داد: این مدل در 6 گام به شرح وظایف معین‌های اقتصادی می‌پردازد که معین‌ها پس از طی کردن این 6 مرحله می‌توانند در استان کسب و کار ایجاد کنند. در حال حاضر 3 درصد از معین‌ها هنوز طرح را شروع نکرده اند چون به تازگی تفاهم نامه‌ امضا کرده‌اند. حدود 72 درصد از معین‌ها گام‌های اول و دوم را پشت سر گذاشته‌اند و در مرحله توانمند سازی افراد، آموزش و آگاه سازی مردم و تسهیل گران هستند و بیش از 25 درصد معین‌ها از مرحله سوم فراتر رفته‌اند. بر اساس مدل گام به گام وظایف معین‌ها، معین‌های فعال در گام سوم در راستای ایجاد مشارکت اجتماعی، شبکه های مردمی و به کارگیری پشتیبانی‌ها فعالیت می‌کنندو آن دسته از معین‌ها که در مرحله چهارم هستند با تشکیل صندوق های خُرد یا ابزارهای لازم به دنبال ایجاد اشتغال هستند، همچنین در این مرحله معین‌ها با کمک بخش خصوصی طرح‌های سرمایه‌گذاری محل را شناسایی کرده و روندهای اداری را در این گام طی می‌کنند. گام پنجم، مرحله اخذ مجوز فعالیت برای اجرای طرح‌های معین‌ها در روستاها بخش‌های تحت پوشش است و در این گام عملیات اجرایی پروژه هایشان را آغاز می کنند. برخی معین‌ها هم در گام ششم هستند که در عمل اشتغال ایجاد کرده‌اند و در حال اجرای پروژه‌ها و تحویل گزارش از موانع و مشکلات هستند و ما در صدد حل این مشکلات هستیم.

ایجاد کسب و کار با افزایش بهره‌وری مشاغل بومی

رسولیان درباره میزان پوشش استان توسط معین‌ها خاطرنشان کرد: معین‌های اقتصاد مقاومتی بر روی روستاها تمرکز دارند و حدود 1125 روستا در استان وجود دارد که هر یک از این معین‌ها مسئولیت ایجاد اشتغال در چند روستا را به عهده می‌گیرند و در آن‌ها اشتغال ایجاد کنند.

وی با اشاره به رویکرد معین‌ها در راستای افزایش بهره‌وری در حوزه مشاغل بومی روستا‌ها تاکید کرد: کارهایی مانند صنایع دستی، بازارهای محلی، خیاطی، پرورش دام و قارچ، قالیباقی و... و همچنین افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی برای معین‌ها در اولویت است. معنای کسب‌وکار صرفا این نیست که کار جدیدی ایجاد شود. معنای کسب‌و‌کار می‌تواند این باشد که مثلا تولید گوجه‌فرنگی از 35 تن به 100 تن برسد یا تولید زعفران از روش سنتی به روش مدرن تغییر کند و زعفران ارگانیک تولید شود.

ایجاد پروژه‌ها با محوریت گردشگری، صنعت، کشاورزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در رابطه با آمار موجود از میزان مشارکت بخش گفت: تا الان حدود 92 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در سطح استان امضا شده و ما با جدیت به دنبال عملیاتی کردن این پروژه های سرمایه گذاری هستیم و در صورت هرگونه مشکل در زمینه تامین زیرساخت ها، منابع مالی و اخذ مجوز تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: در مجموع 754 پروژه ایجاد شده است که در صورت عملیاتی شدن بالغ بر 157 هزار شغل را ایجاد خواهد کرد. حدود 21 درصد از این پروژه‌ها در حوزه خدمات گردشگری، حدود 35 درصد در حوزه صنعت و 45 درصد هم در حوزه کشاورزی هستند و پیگیر عملیاتی شدن آن‌ها خواهیم بود.

اعلام آمادگی وتعهد کمیته تامین مالی و بانک‌ها برای حمایت‌های مالی

رسولیان درباره میزان مساعدت کمیته مالی به معین‌های اقتصادی اظهار کرد: معین های اقتصاد مقاومتی از نظر مالی تامین هستند و نیاز چندانی به مساعدت کمیته مالی ندارند چون کسب‌وکارهایی که در شهرستان‌ها شناسایی کرده‌ایم نیاز به پول ندارند؛ بلکه نیاز به آموزش، مشارکت مردم، و جمع آوری پول از سوی خود مردم دارند. البته ما در قالب اشتغال روستایی ها برای خوداشتغالی در کمیته امداد و بهزیستی در روستاها می‌توانیم می‌توانیم سرمایه‌هایی را به اجرای طرح‌هایشان اختصاص دهیم. معین‌های اقتصاد مقاومتی بنگاه های اقتصادی خوبی در شرایط کنونی هستند. حدود ‌80 درصد از معین های اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی هستند حدود 9 درصد از بخش دولتی و 11 درصد هم از موسسات عمومی غیردولتی هستند که در این کار مشارکت کرده‌‌اند. با این وجود در صورت نیاز کمیته تامین مالی و بانک‌ها متعهد شده‌اند در صورت نیاز به اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری استان رسیدگی و مساعدت‌های لازم را انجام دهند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها