عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

پتروشیمی‌ها،‌ منبع پایدار درآمد کشور هستند

پتروشیمی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیره ارزش در صنایع نفت و گاز می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، ‌مانع از خروج مواد خام شده و امکان ارزآوری بیشتر فراهم کنند. از همین رو اغلب کشورهایی که منابع بزرگ هیدروکربوری را در اختیار دارند،‌ به دنبال توسعه صنعت پتروشیمی بوده و هستند.

پتروشیمی‌ها،‌ منبع پایدار درآمد کشور هستند
کد خبر: 339118
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۱:۲۴:۳۲

اعتمادآنلاین| ‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم باعث افزایش هزینه صادرات محصولات پتروشیمی شده است،‌ گفت:‌ با این حال ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به عنوان منابع پایدار درآمد کشور به شمار می‌رود.

پتروشیمی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیره ارزش در صنایع نفت و گاز می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، ‌مانع از خروج مواد خام شده و امکان ارزآوری بیشتر فراهم کنند. از همین رو اغلب کشورهایی که منابع بزرگ هیدروکربوری را در اختیار دارند،‌ به دنبال توسعه صنعت پتروشیمی بوده و هستند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با وجود آنکه بیش از نیم قرن از احداث نخستین پتروشیمی در کشور می‌گذرد اما تا چند سال گذشته،‌ تولیدات این صنعت با توجه به میزان منابع نفت و گاز ایران، ‌قابل دفاع نبود بنابراین برنامه‌ریزی‌ها برای رونق این صنعت آغاز شد و نخستین جهش تولید را در پتروشیمی ایران رقم زد.

اکنون نیز با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از کشور، توسعه مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته تا آنجا که از سال 1392 تا سال گذشته، 15 طرح پتروشیمی با مجموع سرمایه‌گذاری 5.6 میلیارد دلار و ارزش تولیدات سالانه 5.2 میلیارد دلار افتتاح شد.

این آمار حکایت از افزایش 32 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال 1397 نسبت به سال 1392 و رشد61 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی طی این سال‌ها دارد.

همانگونه که وزیر نفت نیز پیش از این اعلام کرده اکنون پتروشیمی ایران خود را برای جهش دوم آماده می‌کند زیرا بر اساس زمان‌بندی افتتاح طرح‌های پتروشیمی،‌ حجم تولیدات این محصولات تا سال 1400 به 100 میلیون تن در سال خواهد رسید.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز تاکید کرده که ظرفیت کنونی تولید صنعت پتروشیمی 66 میلیون تن است و با هدفگذاری انجام شده تا سال 1404 با بهره‌برداری از 53 طرح به 133 میلیون تن ظرفیت تولید دست خواهیم یافت.

بهزاد محمدی با اشاره به اینکه ما دو جهش را برای صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی کرده‌ایم گفته که در جهش دوم با اجرای 27 طرح پتروشیمی به حدود 100 میلیون تن ظرفیت تولید تا پایان سال 1400 می‌رسیم.

البته با بهره‌برداری از این طرح‌ها، درآمد حاصل از فروش محصولات صنعت پتروشیمی که در حال حاضر 17 میلیارد دلار است به 24 میلیارد دلار خواهد رسید ودر پایان سال 1404 این رقم با اجرایی‌شدن 53 طرح تولیدی به 37 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفته که وزارت نفت سرمایه گذاری هایی را برای توسعه صنعت پتروشیمی در سال های پیش انجام داده و بخش خصوصی با کمک شبه دولتی ها ساخت مجتمع هایی را آغاز کرده اند.

جلال میرزایی، روز دوشنبه، ادامه داد:‌ بعد از برجام پیشرفت های خوبی در این زمینه بوجود آمد و اکنون مجتمع هایی مانند پتروشیمی لردگان،‌مهاباد،‌ایلام و طرح هایی در ماهشهر و عسلویه آماده بهره برداری و افتتاح است.

وی با اشاره به اینکه تا سال 1400 تعداد زیادی از این مجتمع‌ها به مدار تولید می‌رسند و تولید محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می‌کند،‌ افزود: اکنون فروش داخلی و صادرات در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و تکالیف برنامه ششم توسعه،‌ تکمیل صنایع پایین دستی پتروشیمی و پرهیز از خام‌فروشی در دستور کار است.

میرزایی با بیان اینکه در زمان بیژن زنگنه بر مسند وزارت نفت بدون شعار اقدامات خوبی انجام شده،‌ تاکید کرد:‌ پتروشیمی‌ها به عنوان منابع پایدار درآمدی کشور به شمار می‌روند و با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده اکنون درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی به کشور باز می‌گردد و دلالی‌ها برچیده شده است.

وی نظام فعلی برای صادرات پتروشیمی را کارآمد دانست و گفت:‌ اگرچه بازاریابی و فروش در شرایط موجود سخت شده اما باید از شیوه‌های مختلف استفاده کنیم تا تولیدات پتروشیمی را به فروش برسانیم.

به گفته میرزایی بازارهای خوبی برای محصولات پتروشیمی ایران در آسیا وجود دارد و برای حفظ این بازارها باید تلاش شود اگرچه تحریم‌ها مشکلات و موانعی ایجاد کرده و هزینه‌های صادرات را افزایش داده است.

میرزایی تاکید کرد:‌ مجتمع‌های پتروشیمی در دست احداث که تعدادی از آنها تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد در راستای تکمیل زنجیره ارزش ایجاد شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها