کد خبر: 332001
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک تهران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رشد قیمت مسکن تا 500 درصد در حاشیه تهران یک خبر کاملاً دروغ بود/ رد پای مافیای مسکن در پشت پرده خبر افزایش 500 درصدی قیمت‌ها در حاشیه تهران/ متوسط رشد قیمت مسکن در تهران 120 و در کل کشور 56 درصد است/ مشاوران املاک غیرقانونی در کانکس سوداگری می‌کنند/ ایران

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران، گفت: رشد قیمت مسکن تا 500 درصد در حاشیه تهران یک خبر کاملاً دروغین و کذب است و چنین چیزی واقعیت ندارد.

رشد قیمت مسکن تا 500 درصد در حاشیه تهران یک خبر کاملاً دروغ بود/ رد پای مافیای مسکن در پشت پرده خبر افزایش 500 درصدی قیمت‌ها در حاشیه تهران/ متوسط رشد قیمت مسکن در تهران 120 و در کل کشور 56 درصد است/ مشاوران املاک غیرقانونی در کانکس سوداگری می‌کنند/ ایران
کد خبر: 332001
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - در روزهای گذشته خبری در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت مسکن در حاشیه تهران تا 500 درصد افزایش داشته است . این در حالی است که همین خبرگزاری اعلام کرده بود از سال 95 تا به امروز میزان افزایش قیمت مسکن در کلانشهری چون تهران قریب به 215 درصد بوده است.

خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین درباره صحت این اعداد و آمار منتشرشده در این خبرگزاری، با حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران، به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

رشد قیمت مسکن تا 500 درصد در حاشیه تهران یک خبر کاملاً دروغین

*در یکی از خبرگزاری‌ها خبری منتشر شده مبنی بر اینکه قیمت مسکن اطراف تهران، پردیس و جاهای دیگر تا 500 درصد افزایش یافته و از سال 95 تاکنون در خود کلانشهر تهران، قیمت مسکن بالغ‌ بر 215 درصد افزایش پیدا کرده است. شما به‌ عنوان نایب‌رئیس اتحادیه و یکی از دست‌اندرکاران، آیا مطالب مطرح‌شده در این خبر را قبول دارید و تایید می‌کنید؟ چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید که این افزایش قیمت، بیشتر نشود؟ و اینکه آینده حاشیه‌نشینی تهران را چطور می‌بینید؟

پیشنهاد من این است که باید خیلی مراقب باشیم که اخبار غیرموثق و بدون سند و اخبار غیرمنطبق با واقعیت در رسانه‌ها بیان نشود. من هم متوجه انتشار چنین خبری در یکی از خبرگزاری‌ها شدم و متاسفانه این خبر را از کسی یا سازمان مربوطه‌ای هم نقل‌ نکرده است.

*ظاهراً یک گزارش تحلیلی بوده است.

بله. حتی نگفته این گزارش تحلیلی را چه کسی داده است و اسمی از او نبرده که ما حداقل بدانیم. به نظر من هر گزارشی که بوده، یک گزارش مغرضانه در جهت بالا بردن و ایجاد سوداگری در بازار مسکن بوده است. به دلیل اینکه رشد قیمت مسکن تا 500 درصد در حاشیه تهران یک خبر کاملاً دروغین و کذب است. چنین چیزی واقعیت ندارد. شما افزایش 500 درصدی قیمت مسکن را حساب کنید؛ مثلاً اگر خانه‌ای در حاشیه تهران به مبلغ پنج میلیون تومان بوده، متری 25 میلیون تومان شده است، که چنین چیزی واقعیت ندارد و کاملاً مغایر با واقعیت است. در هیچ نقطه‌ای از حاشیه شهر تهران، از جمله پرند، پردیس، ورامین، قرچک، هشتگرد، رباط‌‌کریم، اسلامشهر و... چنین اتفاقی رخ نداده است.

رد پای مافیا در انتشار خبر افزایش 500 درصدی قیمت مسکن در حاشیه تهران/ ایجاد موج گرانی با انتشار خبرهای کذب در خصوص مسکن

*آیا شما آمار دقیقی دارید؟

نقد بسیار شدیدی نسبت به این موضوع دارم و احساس می‌کنم برای درج چنین خبرهایی مافیایی وجود دارد. با ایجاد چنین خبرهایی بر موج گرانی مسکن در نقاط حاشیه تهران دامن می‌زنند و به دنبال این هستند که از این موج به نفع خودشان بهره‌برداری کنند.

بر اساس اعلام مرکز آمار، متوسط رشد قیمت مسکن در شهر تهران در بدبینانه‌تر حالت 120 درصد و میانگین متوسط رشد قیمت مسکن در سطح کشور حدود 56 درصد بوده است.

از این رو، 10 برابر یا جلوه دادن افزایش نامتعارف تا 500 درصد، کار بسیار ناپسندی است که تنها به نفع سودجویان است. بسیاری از افرادی که به لحاظ کاهش درآمد یا کمبود نقدینگی توانایی زندگی در تهران یا شهرهای بزرگ را نداشتند، به حاشیه شهرها پناه برده‌اند. قاعدتاً این عدد می‌تواند موج روانی بسیار ناموزونی را برای بازار آن منطقه رقم بزند و یک گرانی کاذب و یک حباب در بازار مسکن آن مناطق و برای افرادی که مهاجرت کرده‌اند و در دهک‌های ضعیف و متوسط هستند، به وجود بیاورد. من این خبر را کاملاً رد می‌کنم و تایید نمی‌کنم.

23 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که 2 میلیون آن مسکن مهر است/ اعلام رشد نامتعارف قیمت‌ها در مسکن مهر نادرست است

*این اعداد حتی در مورد مسکن مهر صدق نمی‌کند؟ مسکن مهر افزایش قیمت نداشته است؟

مسکن مهر هم مشمول این آمار می‌شود. آماری که داده می‌شود به‌ صورت کلی است. ما 23 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که از این تعداد 2 میلیون مسکن مهر و 21 میلیون مسکن معمولیِ متعلق به مردم است.

*از لحاظ آماری به‌ طور کلی محاسبه می‌شود؟

بله. حدود 20، 30 درصد از مسکن مهر هنوز ساخته نشده و حدود 30، 40 درصد هنوز کامل نشده و تحویل داده نشده است. در واقع 60 درصد از مسکن مهر همان 2 میلیون واحدی است که ساخته شده و درست نیست که بگوییم مسکن مهر با رشد نامتعارفی مواجه بوده است.

وقتی قیمت مسکن در تهران افزایش پیدا کرد در پردیس، پرند و... هم قیمت مسکن با افزایش مواجه شد. با اینکه توقع نمی‌رفت رشدی که در قیمت مسکن‌های معمولی ایجاد می‌شود، در مسکن مهر ایجاد شود، اما شاهد این رشد در مسکن مهر هم بوده‌ایم.

از دلایل این رشد قیمت در مسکن مهر می‌توان به کاهش درآمد و کمبود نقدینگی مردم و همچنین رشد نامتعارف در شهرهای بزرگ و واحدهای معمولی اشاره کرد که باعث شده تمایل بیشتری به مسکن مهر پیدا کنند. پس این موضوع باعث افزایش قیمت در مسکن مهر شده، اما اینکه تا 500، 300 و حتی تا 200 درصد افزایش داشته واقعیت ندارد.

*یک محدوده قیمتی در مورد واحد مسکونی در مسکن مهر پرند ذکر شده که مثلاً زمان تحویل بین 85 تا 200 میلیون تومان بوده، در حالی‌ که این رقم سال قبل 70 میلیون تومان بوده است.

در تهران هم همین‌طور بوده است. خانه‌ای که سال گذشته در تهران 500 میلیون تومان بوده، امسال به یک میلیارد تومان رسیده است.

*در حال‌ حاضر مسکن 200 میلیون تومانی در پرند موجود است؟

من اطلاعی ندارم. ولی اگر خانه‌ای در پرند 200 میلیون تومان بوده، امسال به 400 میلیون تومان رسیده است. اگر 50 میلیون تومان بوده، که این مورد را نداشتیم، اگر 150 میلیون تومان بوده، امسال 300 میلیون تومان شده است.

رشد قیمت مسکن مهر در پردیس هم‌طراز و حتی کمتر از مسکن معمولی بود/ سوداگری مشاوران املاک غیرقانونی در کانکس

*می‌خواهم به محدوده قیمتی مسکن مهر برسم. آیا مسکن مهر پرند در حال‌ حاضر در محدوده 200 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود؟

رشد قیمت مسکن در پرند خیلی کمتر از پردیس و هشتگرد است. در پردیس رشد قیمت مسکن مهر هم‌طراز با رشد قیمت مسکن معمولی‌ای بوده که در خودِ منطقه پردیس وجود دارد و حتی کمتر از آن‌ هم بوده است. تمایل مردم به خرید مسکن معمولی و شخصی‌ساز بیشتر از مسکن مهر است. این نوع مسکن سند مشخصی دارد و فرد می‌تواند شش‌دانگ سند را به نام خود بزند، اما در مسکن مهر مشخص نیست چه زمان سند را تحویل می‌گیرید.

سوداگران هر کدام به‌ تنهایی اقدام به خرید نزدیک به 20 واحد مسکونی در مسکن مهر کرده‌اند. سوداگران بازار مسکن که پروانه کسب ندارند با نصب کانکس‌ها در مقابل مسکن مهری که خریده‌اند، این واحدها را خارج از عرف و بدون دریافت کد رهگیری به فروش می‌رسانند.

*در واقع کانکس‌ها نقش مشاور املاک را بازی می‌کنند؟

بله. کانکس‌ها مشاوران املاک غیرقانونی‌ای هستند که با ایجاد یک...

*شما برخوردهای لازم را داشته‌اید؟

برخوردهای لازم برای مقابله با فعالیت این کانکس‌ها در مناطقی که مسکن وجود دارد باید انجام بگیرد و ما به‌ عنوان اتحادیه مشاوران املاک هم برخورد کرده‌ایم. پلیس امنیت عمومی حتماً نسبت به جمع‌آوری اقدام می‌کند و اعلام هم کرده‌ایم اگر توانایی و قدرت پلیس در برخورد با این دست موارد کم بود، از دادستانی و قوه قضاییه کمک بگیرد، چون ممکن است ضررهای مالی زیادی به مردم وارد کنند. عده‌ای از مردم هم از روی طمع یا بعضاً از روی ناآگاهی و کم‌آگاهی ممکن است فریب این افراد را بخورند. از طرفی آنها مشاوران املاک هم نیستند، افرادی هستند که خودشان واحدهایی را خریداری کرده‌اند. چون مشاوران املاک چنین خدماتی را نمی‌دهند و این نوع قراردادها را تنظیم نمی‌کنند، این کانکس‌ها را به‌ عنوان دفتر برای خودشان درست کرده‌اند و به این امور می‌پردازند.

شش سال پیش، در سایتی خبری مبنی بر افزایش 50 درصدی اجاره‌بها منتشر شد، در حالی که در آن سال این اتفاق نیفتاده بود و من به مدت سه روز در رسانه‌ها این خبر را تکذیب می‌کردم. این خبر منبع مشخصی هم نداشت. معمولاً موج‌هایی که ایجاد می‌کنند منابع نامشخصی دارند.

من از این خبرگزاری بابت انتشار این خبر بسیار تعجب کردم و امیدوارم نسبت به اصلاح خبر اقدام کنند. خبرگزاری مزبور با کارشناسان این حوزه مصاحبه کند و بررسی لازم را انجام بدهد و استعلام بگیرند و ببینند کدام کارشناسی رشد 500 درصدی را تایید می‌کند. قطعاً هیچ کارشناسی این افزایش 500 درصدی قیمت مسکن در حاشیه تهران را تایید نمی‌کند. این خبر منتشرشده را نه‌ تنها کارشناسان بازار مسکن تایید نمی‌کنند، بلکه اگر بررسی میدانی هم صورت گیرد، متوجه خواهید شد که چنین اعداد و ارقامی وجود ندارد.

این خبر فقط موجی را برای سوداگران بازار مسکن به وجود می‌آورد.

موج انتشار خبرهای دروغ در بازار مسکن به دهک‌های ضعیف آسیب می‌رساند/ برج‌سازی‌ها در منطقه 22 هواکش ورودی تهران را مسدود کرد/ بعضی شرکت‌ها در ترکیه و گرجستان آپارتمان می‌فروشند و در ایران ریال می‌گیرند

*این مورد شامل افزایش قیمت‌ها می‌شود؟

بله؛ مثلاً سوداگران منتظر سوءاستفاده از این‌ دست اخبار هستند و در دفاتر مشاوره مسکن خود نشسته و اعلام می‌کنند یک خبرگزاری خبر افزایش 500 درصدی را منتشر کرده و من ملک مورد معامله را با 250 درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسانم.

این یعنی پشت این خبر منافع بسیاری وجود دارد. بنابراین من کاملاً این موضوع را رد می‌کنم و به این خبرگزاری نسبت به درج این‌گونه اخبار به‌ عنوان یک فرد مسئول در حوزه مشاوران املاک تذکر می‌دهم که در حوزه اقتصادی در مورد انتشار اخباری که مربوط به حوزه مسکن است دقت کافی به خرج دهد.

مردم به خبرگزاری‌ها و اخبار توجه می‌کنند و این موارد برایشان موج ایجاد می‌کند و این موج‌ها به دهک‌های ضعیف آسیب می‌رساند. به‌ خصوص اگر خبری باشد که منبع و مرجع موثقی نداشته باشد، کار کارشناسی نشده باشد و از واقعیت‌ها دور باشد.

در توسعه طرح تفصیلی شهرهای بزرگ مشکلات عدیده‌ای داشتیم چون به موضوع برنامه جامعه مسکن توجه نکردیم. شمیرانات را تخریب کردیم، باغ‌های بزرگ شمیرانات را به قفس‌ها و خانه‌ها تبدیل کردیم و منطقه 22 را، که می‌توان گفت هواکش ورودی تهران بود، با برج‌ها و برج‌سازی و طرح تفصیلی برج‌سازی بستیم.

پارک جنگلی‌ای را که در شرق و غرب تهران، حدود 80 سال پیش برای تصفیه هوا پیش‌بینی‌شده بود، با ساختن این برج‌ها به خطر انداختیم. سودجویان با این کار اقلیم تهران و محیط‌‌زیست و مردم تهران را با سوداگری به خطر انداختند.

در حاشیه شهرها در تمام دنیا شهرهای جدید می‌سازند و این اتفاق در کشورهایی مثل لندن و توکیو رخ می‌دهد. کشورهایی مثل ترکیه، مالزی، امارات متحده عربی و... که مثل کشور ما بودند امروزه به مازاد تولید مسکن رسیده‌اند. ایرانی‌ها در سال 97 به‌ اندازه 10 سال گذشته ملک از ترکیه خریداری کردند. باید به این موضوع توجه کرد که تولید مسکن در ترکیه به مرحله‌ای رسیده که ایرانی‌ها برای خرید ملک در آنجا بخش عظیمی از سرمایه‌های کشور را خارج می‌کنند.

در حال‌ حاضر هم یک طرح جدید گذاشته‌اند تا ایرانی‌هایی که آپارتمان‌هایی را در ترکیه و گرجستان خریداری کرده‌اند، بتوانند پولش را در ایران به ریال پرداخت کنند.

*دقیقاً چه کسانی چنین صحبتی را مطرح می‌کنند؟

شرکت‌هایی هستند که در تهران و در شهرهای بزرگ ایران فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها خیلی راحت از طریق پیامک، خرید ملک در خارج از ایران را تبلیغ می‌کنند و در ایران ریال می‌گیرند و در خارج از ایران آپارتمان می‌فروشند. اینها همان افرادی هستند که قبلاً در خارج از ایران دلار می‌گرفتند و الان که برای ایرانی‌ها محدودیت وجود دارد، در ترکیه واحد آپارتمانی را به مبلغ یک تا 2 میلیارد تومان می‌فروشند و این مبلغ را در ایران به‌ صورت ریال می‌گیرند. الان این راه میان‌بر را می‌روند.

در رابطه با توسعه شهرهای اقلیمی هم باید طرح‌های توسعه‌ای به‌ صورت جامع اجرا شود تا با ابرشهرهای نزدیک آنها توازن برقرار شود. طرح توسعه شهری و امکانات رفاهی در دسترس و امکانات رفت‌وآمد و خدمات فراهم باشد.

یکی از مشکلاتی که ما داریم و مردم هم از آن بی‌خبرند این است که استان تهران کمترین آمار تخت در حوزه بهداشت و درمان در کشور را دارد. نسبت به جمعیت کشور، استان تهران در اواخر جدول قرار دارد و جزو یکی از استان‌های محروم است، چرا که بسیاری از افراد از شهرهای دیگر برای درمان به شهر تهران مراجعه می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها