کد خبر: 330745
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از سرنوشت گندم‌های سرگردان در گفت‌وگو با کارشناسان؛

تیر دلالان گندم به سنگ خورد/ طباطبایی: گندم‌های مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری می‌شود/ احمدخانی: گندم‌های انبارشده ضرری به خودکفایی نمی‌رساند

دلالان و واسطه‌گران گندم همه‌ساله برای سودجویی شخصی دست به احتکار و انبار کردن گندم‌های کشاورزان می‌زنند تا شاید بر بالا رفتن قیمت این محصول استراتژیک کشاورزی اثرگذار باشند، غافل از اینکه تیر آنها به سنگ خواهد خورد چراکه چاره‌ای جز معامله با دولت برای فروش محصولات خود ندارند.

تیر دلالان گندم به سنگ خورد/ طباطبایی: گندم‌های مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری می‌شود/ احمدخانی: گندم‌های انبارشده ضرری به خودکفایی نمی‌رساند
کد خبر: 330745
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده- زمستان سال گذشته قیمت هر کیلوگرم گندم در بازار آزاد و غیررسمی به 2 هزار و 200 تومان رسید، اما در همین زمان دولت قیمت خرید تضمینی گندم را یک هزار و 700 تومان اعلام کرد. همین موضوع سبب شد خیلی از دلالان و سوداگران و بعضاً کشاورزان گندم‌ها را احتکار کنند تا امسال به قیمت بالاتری بفروشند، غافل از اینکه تعزیرات حکومتی متخلفان را شناسایی خواهد کرد و تمامی این گندم‌ها توقیف می‌شود. حالا این سوال مطرح است که سرنوشت گندم‌های سرگردان یا در انبارها مانده، چه می‌شود؟

در همین رابطه علی خان‌محمدی، عضو هیات‌مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی ، با ابراز نگرانی از سرنوشت گندم‌های سرگردان که به طمع افزایش قیمت در انبارها ذخیره‌ شده‌اند، گفت: «گندم‌های سرگردان می‌توانند آینده خودکفایی گندم را تهدید کنند، چراکه تمایل به کشت در گندمکاران را کاهش می‌دهد.»

احمدخانی: گندم‌های انبارشده ضرری به خودکفایی نمی‌رساند

اما شرکت بازرگانی دولتی ایران که مسئول رسیدگی به چنین مواردی است نظری خلاف خان‌محمدی دارد. رحمان احمدخانی، رئیس گروه روابط عمومی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، به اعتمادآنلاین گفت: «اینکه گندم‌های انبارشده ضرری به خودکفایی گندم می‌رساند اصلاً موضوع درستی نیست، چراکه این گندم‌ها می‌تواند با بسته‌بندی خاص و قیمت بالا تنها در مراکز خرید ارائه شود و ضرری به خودکفایی گندم وارد نمی‌کند.»

با توجه به صحبت‌های احمدخانی، سوالی که در اذهان شکل می‌گیرد این است که چرا این گندم‌ها احتکار می‌شوند، در حالی‌ که محتکران چاره‌ای جز فروش این گندم‌ها به دولت ندارند؟ کارشناسان امر بر این باورند که هرچند کشاورزان گندم‌های خود را در انبارها ذخیره می‌کنند، در نهایت باید گندم خود را به دولت بفروشند، چراکه اساساً در کشور بازار آزادی برای فروش گندم وجود ندارد و کشاورزان چاره‌ای جز فروش محصول خود به دولت ندارند.

نکته مهم دیگر اینکه بر اساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، از آغاز فصل برداشت تا تاریخ 19 مردادماه سال جاری، هفت میلیون و 80 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری‌ شده است. این آمار نشان از آن دارد که کشاورزان نباید بابت فروش محصولات خود استرسی داشته باشند، چراکه دولت بنا دارد از گندمکاران حمایت کند.

طباطبایی: گندم‌های مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری می‌شود

در همین راستا، سید محمدتقی طباطبایی، مشاور شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «همه‌ساله علاوه بر خرید گندم از کشاورزان، گندم‌های مازاد بر نیاز آنان نیز خریداری می‌شود.»

از شروع عملیات خرید تضمینی گندم تاکنون، بیش از هفت میلیون و 81 تن گندم به ارزش بالغ بر 122 هزار و 591 میلیارد ریال از گندمکاران کشور خریداری شده است.

این مقدار گندم در قالب بیش از یک میلیون و 141 محموله از کشاورزان به مراکز خرید این محصول تحویل داده شده، و بابت این مقدار محموله بیش از 101 هزار و 952 میلیارد ریال به حساب گندمکاران واریز شده است.

افزایش هزینه‌های حمل گندم در زمان اوج برداشت

آن طرف سکه هستند کشاورزانی که به قیمت‌های خریداری‌شده اعتراض دارند، چراکه علاوه بر غیرمنصفانه خواندن قیمت پیشنهادی دولت، افزایش هزینه‌های حمل در زمان اوج برداشت را بهانه عدم تحویل محصول خود به مراکز خرید دولتی می‌کنند.

علی‌قلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ، در همین رابطه با تاکید بر اینکه در کشور ما بازار آزاد به معنای واقعی برای فروش گندم وجود ندارد، گفت: «در شرایطی که بازار آزاد برای یک محصول وجود ندارد، کشاورزان در نهایت باید محصول خود را به دولت بفروشند.»

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اضافه کرد: «تنها بخش اندکی از گندم با حذف یارانه توسط صنف و صنعت خریداری می‌شود که میزان آن قابل توجه نیست.»

به گفته ایمانی، صنف و صنعت با پرداخت مشوق‌هایی مانند پرداخت هزینه حمل یا قیمت بالاتر به گندمکاران، محصول را از آنها خریداری می‌کنند.

او بخشی از کاهش تحویل گندم به مراکز دولتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نتیجه این امر دانست: «همچنین امید به افزیش قیمت از دیگر دلایل مهم کاهش تحویل گندم به مراکز دولتی بوده است.»

ایمانی: میزان کاهش تحویل گندم به مراکز دولتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد است

ایمانی میزان کاهش تحویل گندم به مراکز دولتی نسبت به مدت مشابه سال قبل را 10 درصد اعلام کرد.

او گفت: «نگهداری گندم برای فروش در سال زراعی آینده ملزم به صرف هزینه است که از جمله آن می‌توان به هزینه انبار،‌ نگهداری، قرص‌گذاری و... اشاره کرد که موجب می‌شود نگه داشتن گندم برای فروش در سال آینده به‌صرفه نباشد.»

ایمانی تاکید کرد: «اگر دولت قیمت مناسب‌تری را برای خرید گندم از کشاورزان در نظر می‌گرفت، شاهد این اتفاقات نبودیم.»

او گفت: «در حال حاضر هر کیلوگرم گندم معمولاً یک هزار و 725 تومان تا یک هزار و 728 تومان از گندمکاران خریداری می‌شود، در حالی که بر اساس آنالیز، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری نباید کمتر از یک هزار و 800 تومان می‌شد.»

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال پیش رو 2 هزار و 550 تومان است

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال پیش رو را 2 هزار و 550 تومان عنوان کرد.

ایمانی گفت: نرخ تورم بخش کشاورزی بیشتر از نرخ تورم اعلامی دولت است و بر این اساس، باید قیمت تعیین‌شده برای خرید تضمینی گندم مطابق با نرخ تورم بخش کشاورزی باشد تا مشکلات سال جاری تکرار نشود.

به هر روی، سرنوشت گندم‌های سرگردان هرچه باشد، قصه مشکلات کشاورزان با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی سر دراز دارد و مادامی که قیمت خرید تضمینی از گندمکاران پایین‌تر از نرخ واقعی باشد، گندم‌های انبارشده هیچ‌وقت به نان و مواد غذایی دیگر تبدیل نخواهد شد و در انبارها خاک خواهد خورد، چراکه دلالان چاره‌ای جز معامله با دولت ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها