کد خبر: 324666
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۴:۲۰:۱۷
| |

رضا رحمانی، وزیر صمت:

ایران‌خودرو و سایپا باید هزار میلیارد تومان دارایی خود را واگذار کنند/ دو خودروساز به بخش خصوصی واگذار می‌شوند

 رضا رحمانی، وزیر صمت در جمع خبرنگاران در مورد واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا اظهار داشت: برای واگذاری باید وضعیت مالی این دو شرکت اصلاح شود که اصلاح وضعیت را آغاز کرده‌ایم و این بخشی از برنامه واگذاری آنها به شمار می‌رود.

ایران‌خودرو و سایپا باید هزار میلیارد تومان دارایی خود را واگذار کنند/ دو خودروساز به بخش خصوصی واگذار می‌شوند
کد خبر: 324666
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۴:۲۰:۱۷

اعتمادآنلاین| ‌ رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دو خودروساز بزرگ باید هر کدام هزار میلیارد تومان از شرکت‌های زیرمجموعه خود را واگذار کنند و بعد خودشان نیز به بخش خصوصی واگذار شوند.

رضا رحمانی، در جمع خبرنگاران در مورد واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا اظهار داشت: برای واگذاری باید وضعیت مالی این دو شرکت اصلاح شود که اصلاح وضعیت را آغاز کرده‌ایم و این بخشی از برنامه واگذاری آنها به شمار می‌رود.

رحمانی افزود : واگذاری ایران‌خودرو و سایپا در سه قسمت قابل توجه است؛ اول اینکه املاک و اموال غیرتولیدی آنها باید واگذار شود. دوم؛ شرکت‌های وابسته به آنها باید واگذار شوند و سوم؛ مشکل وثیقه بودن آنها حل شود و خود دو شرکت به بخش غیردولتی واگذار شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: املاک و اموال غیرتولیدی دو خودروساز در تهران و جاهای دیگر که با وظایف ذاتی آنها همخوانی ندارد، باید واگذار شوند و این واگذاری شروع شده است و هر دو خودروساز بزرگ باید هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان از اموال مازاد خود را واگذار کنند که نقدینگی لازم برای تولیدشان فراهم شود و تولید تقویت شده و قطعات موردنیاز سفارش دهند.

رحمانی همچنین گفت: باید شرکت‌های وابسته به ایران‌خودرو و سایپا واگذار شوند و در مورد واگذاری آنها که گفته شده این دو شرکت در وثیقه هستند، این درست است ولی وثیقه بودن آنها قابل رفع است و باید موانع واگذاری خودروسازان رفع شود و سازمان خصوصی‌سازی سهام دولت در این دو شرکت را باید واگذار کند.

به گفته رحمانی با واگذاری ایران‌خودرو و سایپا منابع جدیدی حاصل خواهد شد که باید صرف تولید شود. رحمانی در مورد اینکه چه زمانی ایران‌خودرو و سایپا واگذار می‌شود، گفت: هیچ وقت نگفته‌ام امسال دو خودروساز واگذار می‌شوند، بلکه باید امسال و سال 99 دو خودروساز بزرگ واگذار شوند و درست است که کارشناسان عنوان می‌کنند عملیاتی شدن واگذاری زمان می‌خواهد، اما بالاخره باید ظرف امسال و سال آینده واگذار شوند.

بر اساس مصوبه سران سه قوه باید سهام دولت در 18 شرکت مهم از جمله دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با مکانیسم بازار و از طریق بورس و فرابورس واگذار شوند. در حال حاضر سهام دولت در ایران‌خودرو 14.04 درصد است که باید واگذار شود و در مرحله قیمت‌گذاری این سهام قرار دارد. همچنین سهام دولت در شرکت خودروسازی سایپا 17.31 درصد است که آن هم در مرحله قیمت‌گذاری قرار دارد و باید این دو شرکت که در بورس تهران حضور دارند، از طریق مکانیزم بازار واگذار شود.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نسبت به واگذاری دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا مصمم هستیم، گفت: سهام دولت در این دو خودروساز به زودی واگذار می‌شود.

در این زمینه با سید جعفر سبحانی مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت‌وگویی انجام داد که وی بیان داشت: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که باید طبق آن باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس واگذار شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها