کد خبر: 324052
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۱:۲۳:۲۵
| |

حبیب جهانساز، رییس سازمان چای کشور اعلام کرد؛

خرید 69 هزار تن برگ سبز چای/ 80 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

حبیب جهانساز، رییس سازمان چای کشور، اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تا کنون، 69 هزار و 387 تن برگ سبز چای به ارزش 208 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

خرید 69 هزار تن برگ سبز چای/ 80 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد
کد خبر: 324052
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۱:۲۳:۲۵

اعتمادآنلاین| حبیب جهانساز، رییس سازمان چای کشور، گفت: تا کنون 82 درصد مطالبات چایکاران بالغ بر 170 میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه به مرور تسویه می شود.

حبیب جهانساز افزود: 70 درصد کل برگ سبز چای برداشت شده معادل حدود 50 هزار و 835 تن درجه یک و 30 درصد دیگر معادل 19 هزار تن درجه دو است.

وی انجام تعهدات دولت در حمایت از چایکاران در چند سال اخیر را از عوامل افزایش انگیزه کشاورزان در کشت چای عنوان و تصریح کرد: از 170 میلیارد تومان پول پرداخت شده بابت برگ سبز چای، حدود 70 میلیارد تومان آن سهم دولت و 100 میلیارد تومان دیگر از سوی کارخانجات فرآوری چای بوده است.

جهانساز، قیمت تضمینی برگ سبز چای در سال جاری را برای نوع درجه یک هر کیلوگرم 3600 تومان و برای درجه دو هر کیلوگرم 2200 تومان عنوان کرد و گفت: حدود 100 کارخانه فرآوری چای علاوه بر قیمت تضمینی برگ سبز، مبالغی را به عنوان کیفیت برگ سبز چای پرداخت کرده اند که بین 500 تا 1500 تومان برای هر کیلوگرم می باشد.

وی حذف ارز 4200 تومانی برای چای وارداتی را اقدامی مثبت در راستای تقویت تولید چای داخلی دانست و اذعان داشت: حذف ارز دولتی از چای وارداتی و تخصیص ارز نیمایی به آن موجب قدرت رقابت چای داخلی در بازار شده است، ضمن آن که کارخانجات فرآوری چای داخلی نیز به کیفی سازی چای خشک روی آورده اند و ذائقه مصرف کنندگان به سمت چای داخلی سوق پیدا کرده است.

رییس سازمان چای کشور به صادرات چای خشک از کشور نیز اشاره و خاطر نشان کرد که سال گذشته 16 هزار تن صادرات چای به 35 کشور جهان از جمله عراق، افغانستان و تاجیکستان داشتیم.

وی ادامه داد: فروردین امسال نیز 496 تن چای خشک داخلی صادر شده است.

جهانساز با اشاره به نیاز داخلی کشور به چای خشک گفت: افتخار ما این نیست که چای خشک تولید داخل صادر شود بلکه این محصول باید برای تامین نیاز مردم مورد استفاده قرار گیرد، اما تجار با توجه به قیمت ارز و همچنین حفظ مشتریان خارجی، صادرات را انجام می دهند.

جهانساز با پیش بینی تولید 115 هزار تن برگ سبز چای در کشور طی سال جاری اظهار داشت: افزایش دما موجب شده از پیش بینی هایی که در ابتدای فصل برداشت برگ سبز چای داشتیم عقب باشیم.

وی در عین حال گفت: چین بعدی برگ سبز چای از مردادماه آغاز می شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها