کد خبر: 323489
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

سید تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اخذ مالیات خانه‌های خالی در کاهش نرخ مسکن تاثیرگذار است/ اجاره‌بها در تهران طی یک سال گذشته 300 درصد رشد داشت

سید تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اگر مالیات از خانه‌های خالی گرفته شود چند اثر دارد؛ یک اثر این است که حق دولت از بخش درآمدهای اینچنینی گرفته می‌شود. اثر دیگر اخذ مالیات در قیمت فروش و اجاره‌خانه است. اگر خانه‌های خالی در بازار عرضه شوند و بخشی از تقاضا را پاسخگو باشند، قاعدتاً در قیمت خرید مسکن و اجاره‌بها تاثیرگذار است.

اخذ مالیات خانه‌های خالی در کاهش نرخ مسکن تاثیرگذار است/ اجاره‌بها در تهران طی یک سال گذشته 300 درصد رشد داشت
کد خبر: 323489
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید تقی کبیری، نماینده خوی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: دریافت مالیات خانه‌های خالی باید مطرح شود. وزارت راه و وزارت اقتصاد باید به نظارت بر مبادلاتی که در بازار مسکن اتفاق می‌افتد ورود کنند، چون بخشی از مبادلات در بازار مسکن، صوری است.


در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می خوانید:

*شما صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟


اکنون اجاره‌نشین هستم. در شهرستان مسکن داشتم که با فروش آن توانستم یک مسکن 93 متری در تهران خریداری کنم. اما چون تاریخ خرید این خانه بعد از زمانی بود که خانه‌ای هم اجاره کرده بودم نتوانستم در آنجا ساکن شوم.

*شما از مجلس حق مسکن دریافت می‌کنید؟

در مجموع حقوقی که به نمایندگان می‌دهند حق مسکنی هم پرداخت می‌شود. البته این مبلغ در قالب رهن است که از نمایندگان به صورت ماهانه کم می‌کنند.

*رقمی که بابت حق مسکن به نمایندگان می‌دهند چقدر است؟

خاطرم نیست. مبلغی که پرداخت می‌کردند طی این سال‌ها زیاد نشده است و اجاره بیشتر آن را خودمان می‌دهیم.


تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی در کنترل بازار مسکن


*به نظر شما مالیات خانه‌های خالی تا چه حد به کنترل نرخ مسکن کمک می‌کند؟


قبلاً قانونی در خصوص اخذ مالیات خانه‌های خالی داشتیم، اما متاسفانه به دلایلی این مالیات گرفته نشده است. علت این است که اداره مالیات توپ را به زمین وزارت راه و شهرسازی می‌اندازد که سامانه‌ای برای خانه‌های خالی طراحی نشده است. طبیعتاً ما خانه‌های خالی زیادی به ویژه در کلانشهرها و شهر تهران داریم. در این مورد بحث چند میلیون خانه مطرح است.


اگر مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود چند اثر دارد. یک اثر این است که حق دولت از بخش درآمدهای اینچنینی اخذ می‌شود. اثر دیگر اخذ مالیات در قیمت فروش و اجاره‌خانه است. اگر خانه‌های خالی در بازار عرضه شوند و بخشی از تقاضا را پاسخگو باشند، قاعدتاً در قیمت خرید مسکن و اجاره‌بها تاثیرگذار است.


در شهر تهران تا 300 درصد افزایش اجاره‌بها داشتیم

*اجاره‌بها در یک سال گذشته تا چه میزان افزایش پیدا کرد؟

در شهر تهران بعضاً تا 300 درصد شاهد افزایش اجاره‌بها طی یک سال گذشته بوده‌ایم. اما در مقایسه با مکان‌های مختلف شاهد افزایش 200 تا 300 درصدی هستیم. در شهرهای کوچک افزایش اجاره‌بها کمتر از 100 درصد بوده است.

وزارت راه و وزارت اقتصاد به مبادلات بازار مسکن ورود کنند


*راهکار کاهش و کنترل نرخ مسکن چیست؟ آیا مجلس برنامه‌ای برای کنترل بازار مسکن دارد؟

موضوع مالیات خانه‌های خالی باید مطرح شود. راهکار دیگر این است که وزارت راه و وزارت اقتصاد به نظارت بر مبادلاتی که در بازار مسکن اتفاق می‌افتد ورود کنند. چون بخشی از مبادلات در بازار مسکن، صوری است. وقتی در اطلاعیه‌ها می‌بینید که فرد به صورت یکجا اعلام می‌کند یک مجتمع آپارتمان 100 واحدی خریدم، یعنی این شخص به دنبال سوداگری است.

سوداگری در حوزه مسکن موجب شده قیمت اجاره‌بهای مسکن 200 تا 300 درصد افزایش پیدا کند.


نظارت و مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد، اما بهترین راه، تهیه مسکن ارزان‌قیمت برای جامعه است. زمانی که در مقابل تقاضای مسکن عرضه مسکن وجود نداشته باشد، قاعدتاً قیمت بالا خواهد رفت. دولت اگر بتواند مسکن‌هایی برای زوج‌های جوان با متراژهای پایین بسازد، قطعاً این موضوع در بازار مسکن تاثیر خواهد داشت.


در سایر کشورها در بحث مسکن به صورت حاکمیتی ورود پیدا می‌کنند و به همین سبب، با گذشت زمان قیمت مسکن تغییر نمی‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها