کد خبر: 316169
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۶:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حواشی اخیر وزارت نفت گزارش می‌دهد؛

چه کسی از حذف زنگنه نفع می‌برد؟/ علت فشارها و حمله‌ها به وزیر نفت چیست؟/ آبشخور جنگ روانی علیه وزارت نفت از کجاست؟/ آیا پای بابک زنجانی در میان است؟

نه تنها وزارت نفت، که بیژن زنگنه هفته سختی را پشت سر گذاشت. او شاید هرگز گمان نمی‌کرد تولد 67سالگی‌اش تحت‌الشعاع حاشیه‌های پررمز و رازی قرار گیرد، اما این اتفاق افتاد تا وزیر نفت سرشناس دولت روحانی بارها مجبور به مصاحبه و سخنرانی و پاسخگویی شود. هجمه این حواشی آن‌قدر زیاد بود که پای خیلی‌ها را به ماجرای زنگنه و مخالفانش باز کرد و در این میان سوالی در ذهن افکار عمومی نقش بست: «پشت پرده حملات به زنگنه چیست؟»

چه کسی از حذف زنگنه نفع می‌برد؟/ علت فشارها و حمله‌ها به وزیر نفت چیست؟/ آبشخور جنگ روانی علیه وزارت نفت از کجاست؟/ آیا پای بابک زنجانی در میان است؟
کد خبر: 316169
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده - در ماه‌های اخیر هر روز اتهامات جدیدی به وزارت نفت وارد می‌شود. از پیدا شدن سه کارتخوان میلیاردی یا پیدا شدن طلا در دفتر وزیر گرفته تا پیام بابک زنجانی مبنی بر اینکه به زودی جای من و وزیر نفت عوض خواهد شد و یا از فساد مالی مدیر امور مالی این وزارتخانه که وجود خارجی نداشت چراکه چنین مقامی در این وزارتخانه وجود ندارد تا توییت سعید جلیلی مبنی بر مقایسه فروش نفت در دوران احمدی‌نژاد و دوران فعلی.

تمامی این اتهامات به مجلس هم کشیده شد تا نمایندگان اصولگرا سودای استیضاح وزیر نفت را در افکارشان پرورش دهند.

دهقان: مدیران نفتی تیم آقای زنگنه محکوم بودند

محمد دهقان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود: «مدیران نفتی تیم آقای زنگنه به خاطر قرار داد کرسنت و دیگر موارد محکوم بودند و تحت تاثیر فشار و لابی‌های دولت، به جای اینکه به زندان بروند، دوباره بر وزارت نفت حاکم شدند.»

از طرف دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس مانند حاجی‌دلیگانی، کوهکن و خادمی با طرح استیضاح وزیر نفت و از دیگر سو محمد دهقان، عضو کمیسیون امنیت ملی و برخی دیگر از نمایندگان دیدار غیرعلنی با بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده‌های نفتی داشتند تا موج جدیدی از هجمه‌ها علیه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، برپا شود.

اما این قضایا تمام ماجرا نبود و وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات دست به کار شدند تا برای تنویر افکار عمومی به تمامی این ابهامات پاسخ دهند.

وزارت اطلاعات: ارتباطات یک خانم با تعدادی از مدیران وزارت نفت نادرست است

وزارت اطلاعات در همین زمینه نسبت به اظهارات دو نماینده مجلس درباره نفوذ در وزارت نفت به واسطه ارتباطات یک خانم با تعدادی از مدیران وزارت نفت واکنش نشان داد.

یک مقام آگاه در این وزارتخانه طی گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، ضمن نادرست خواندن خبر یادشده، عنوان کرد: «محتوای پرونده‌های امنیتی تنها در اختیار مراجع ذی‌صلاح امنیتی قرار می‌گیرد و بیان اتهام‌هایی از این دست توسط هر فرد یا مراجع دیگر فاقد اعتبار است.»

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در واکنش به حاشیه‌سازی‌های اخیر گفت: «مقاومت می‌کنم و در مقابل این حاشیه‌سازی‌ها جا نمی‌زنم. اگر این دوستان وقت ما را نگیرند و بگذارند کار کنیم، بر دشمنان غلبه می‌کنیم.»

زنگنه: فضا را برای اینکه دوباره بابک زنجانی درست کنند باز نمی‌کنم

زنگنه پیشتر نیز در گفت‌وگو با خانه ملت عنوان کرده بود: «من فضا را باز نمی‌کنم تا یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. اصلاً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم از این امانت مردم حفاظت کنم، حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.»

مدتی قبل عزت‌الله ضرغامی در توییتی از نبود آرایش جنگی در وزارت نفت با شروع تحریم‌ها انتقاد کرده بود که بلافاصله وزیر نفت در جواب این مطلب با انتشار متنی اعلام کرد وزارت نفت از یک سال پیش از این در شرایط جنگی قرار گرفته و مشغول برنامه‌ریزی و فعالیت است و در شرایط خطیر امروز اقتصاد فرصتی برای سنگ‌پرانی منتقدان و توپخانه داخلی نیست.

جلیلی: در دوران احمدی‌نژاد ماهانه یک و نیم میلیون بشکه نفت فروش می‌رفت

هفته گذشته نیز زنگنه با انتشار نامه‌ای پاسخ اظهارات سعید جلیلی را داد و او را به مناظره در مقابل سران قوا دعوت کرد که این نامه با پاسخ مجدد سعید جلیلی همراه شد، تا اینکه نهایتاً وزارت نفت در جوابِ نامه، مجدداً سعید جلیلی را به مناظره دعوت کرد.

توئیت سعید جلیلی بر علیه زنگنه

کورش کرم‌پور حقیقی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، طی یادداشتی عنوان کرده بود: «مخالفان آقای زنگنه با عطف به این واقعیت که زنگه سابقه درخشانی در وزارت نفت دارد و اینکه این وزارتخانه عملکرد قابل قبولی در تامین نیازهای بودجه‌ای و مالی دولت در شرایط دشوار کنونی داشته، به دنبال حذف زنگنه با هدف تضعیف دولت روحانی هستند.»

صادقی: از زنگنه باید به عنوان قهرمان ملی تقدیر شود

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، نیز عنوان کرد: «زنگنه جزو وزیرانی است که باید به عنوان قهرمان ملی از او تقدیر شود، نه اینکه از روبه‌رو ترامپ صنعت نفت ایران را تحریم کند و از پشت نیز برخی در داخل خنجر بزنند؛ این رفتار کاملاً ناجوانمردانه است.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در واکنش به جریان‌سازی‌ها علیه زنگنه گفت: «در شرایط تحریم زنگنه بهترین شخص برای اداره امور نفت از تولید و فروش است و از نظر آماری نیز قبل از برجام فروش نفت ایران به یک میلیون و 350 هزار بشکه در روز رسیده بود؛ این یعنی بیش از 200 هزار بشکه بیشتر از دوران دولت قبل که عنوان شده بود.»

عبدالحمید خدری، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، نیز در همین راستا گفت: «متاسفانه هجمه‌های اخیر به وزیر نفت کاملاً سیاسی، هدفدار و هدفمند است.»

به هر حال این هجمه‌ها به اینجا ختم نشد و حتی پای صداوسیما را هم به ماجرا کشاند و با دعوت از علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، به عنوان مهمان برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما، کفه ترازو را به سمت اصولگرایان سنگین‌تر کرد که البته این موضوع از جانب وزارت نفت بی‌پاسخ نماند.

نوری: لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم به اتهامات علیه وزارت نفت اضافه می‌کردند

به عنوان حسن ختام پاسخ به این جریان‌سازی‌ها، کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت، با حضور در همان برنامه تلویزیونی در جواب منتقدان، به‌خصوص زاکانی، اعلام کرد: «متاسفانه آقای زاکانی طوری صحبت کردند که گویا قراردادهای بزرگ و عجیبی قرار بوده با چند کشور خاص امضا شود یا اینکه وجود داشته است و این قراردادها قرار بوده تحول بزرگی در کشور ایجاد کند، اما آقای زنگنه همه را برهم زده‌اند. فکر می‌کنم اگر لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم به این مجموعه اضافه می‌کردند داستان کامل می‌شد و آن هم گردن آقای زنگنه می‌افتاد؛ اینها خارج از انصاف است.»

باید به انتظار نشست و دید آرایش جنگی مخالفان بیژن زنگنه چه فرجام و سرانجامی خواهد داشت؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها