تخصیص بهینه یارانه در حوزه انرژی به کجا رسید؟

تخصیص یارانه در حوزه انرژی مقوله‌ای است که عمر به نسبت بالایی در اقتصاد کشورمان دارد و اختصاص بهینه و هزینه کرد درست آن نیز از ابتدا به عنوان یکی از دغدغه‌های این بخش از سوی کارشناسان و فعالان انرژی مطرح بوده است.

تخصیص بهینه یارانه در حوزه انرژی به کجا رسید؟
کد خبر: 308285
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۱۳:۰۱:۴۷

اعتمادآنلاین| تخصیص بهینه یارانه انرژی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های حوزه انرژی مطرح بوده که بر سر چگونگی اجرای آن صحبت‌های متعددی بیان شده است.

هدف از پرداخت یارانه انرژی که از نوع یارانه غیرمستقیم به حساب می‌آید کمک به خانوار‌های کم درآمد در پرداخت هزینه است، اما تحقیقات نشان داده بیشترین استفاده از این نوع یارانه‌ را مصرف کنندگان عمده، که عمدتا از میزان بالای درآمدی برخوردارند یا قاچاقچیان انرژی می‌برند.

به بیان دیگر اعمال قیمت‌های مصنوعی در حامل‌های انرژی به کمک یارانه باعث کاهش انگیزه در مدیریت مصرف و افزایش قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه به دلیل تفاوت قیمت ایجاد شده، می‌شود.

در همین راستا، حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی درخصوص روند پرداخت یارانه انرژی گفت: تخصیص بهینه یارانه از سال‌های قبل در دستور کار قرار گرفت، اما اجرای نادرست آن سبب پرداخت یارانه نقدی به افراد شد که این موضوع اجرای صحیح آن را با مشکل رو به رو ساخته است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه بیان کرد: اصل بر آن است که یارانه انرژی صرف امور تولیدی و توسعه‌ای مانند برخورداری از اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های برقی، توسعه حمل و نقل شهری، مترو و موارد مشابه شود که این برنامه در سال‌های اخیر عملیاتی نشده است.

وی افزود: به طور مثال در بحث گازوئیل و تخصیص یارانه به آن برنامه به این صورت بود که تمام سیستم حمل‌ونقل گازوئیلی تغییر کند که در صورت اجرا مزایای متعددی را به دنبال داشت و از مصرف بالای گازوئیل توسط ناوگان فرسوده جلوگیری به عمل می‌آمد.

مرادی با تاکید بر این مسئله که تخصیص نادرست یارانه انرژی باعث هدر رفت منابع می‌شود، تصریح کرد: این مسئله در کنار مسائل اقتصادی، آثار سو محیط زیستی نیز به دنبال دارد که مجموع این عوامل ضرورت تخصیص بهینه را مشخص می‌کند.

از سوی دیگر، طبق اعلام کارشناسان اختصاص یارانه به حوزه انرژی انگیزه مدیریت مصرف را از مصرف‌کنندگان می‌گیرد که این مسئله خود را در کاهش بهره‌وری در بخش انرژی نشان می‌دهد.

همچنین از کنار آثار محیط زیستی و تاثیر افزایش مصرف سوخت بر روی محیط زیست نباید به آسانی عبور کرد که این عامل به تنهایی می‌تواند دلیلی برای تخصیص بهینه یارانه انرژی به حساب آید.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها