کد خبر: 306535
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۴:۱۷:۵۲
| |

چرا ایران تحریم پذیر نیست؟

ایران با داشتن 15 همسایه و دسترسی به ابهای ازاد جهان از شمال و جنوب دارای موقعیت ژئواکونومیک منحصر بفرد است.

چرا ایران تحریم پذیر نیست؟
کد خبر: 306535
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۴:۱۷:۵۲

اعتمادآنلاین| کشورهای عراق، روسیه، پاکستان، ترکیه و افغانستان که همگی مناسبات دوستانه و نزدیک با ایران دارند سال گذشته حدود 557 میلیارد دلار کالا وارد کرده اند که سهم ایران درآن رقم غیر قابل قبول18 میلیارد دلاری بوده است.


تولیدات ایران در حوزه های نفت و پتروشیمی ،موادغذایی و لبنی و مصالح ساختمانی و… در سطح استانداردهای جهانی بوده و مشتریان وفاداری در کشورهای همسایه دارد.


توانمندسازی استانهای مرزی و واگذاری اختیارات کامل به استانداران که تصمیم آن در سطوح عالی کشور گرفته شده اما هنوز اجرایی نگردیده، می تواند با افزایش رونق تولید و اشتغال پایدار در کشور قفلهای بزرگ تحریم را به سادگی باز می کند.


شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا فرصت ارزنده ای است که با اختیارات کافی می تواند کلیه موانع و محدودیتهای قانونی و حتی فراقانونی را برای فعال کردن طرح توانمندسازی استانهای مرزی را از پیش رو بردارد.


وزارت کشور به عنوان مجری این طرح می بایست با استفاده از فرصتهای غیر قابل تکرارپیش رو و بکارگیری مجموعه ظرفیتهای کشور، ضمن حل و رفع معظلات تاریخی استانهای مرزی که ناشی از زخم کهنه مرکز گرایی است تحریم ناپذیری ایران عزیز را به جهانیان اثبات کند.


ایران 15 همسایه دارد که هر کدام دارای ظرفیت‌های قابل تاملی برای توسعه مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی هستند. اما تاکنون جمهوری اسلامی چنان که باید از این ظرفیت‌ها بهره نگرفته و بعضا مغفول مانده است.


فقط عراق، روسیه، پاکستان، ترکیه و افغانستان سالانه حدود 557 میلیارد دلار کالا وارد کرده اند که سهم ایران درسال گذشته 18 میلیارد دلار بوده که غیر قابل پذیرش است.


عملکرد موفق ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه، ارتقاء اعتماد منطقه‌ای و جهانی به جمهوری اسلامی را بدنبال داشته است. از سوی دیگر آشکار شدن فقدان اراده در اروپا برای اجرای تعهدات برجامی‌اش و اصرار آمریکا به رفتارهای غیر عقلانی، ضرورت تدوین راهبردی جدید با محوریت توجه به همسایگان را الزام آور می‌سازد.


توانمندسازی استان‌های مرزی، اصلی کاربردی است که تحقق این اهداف را نزدیک‌تر و کم هزینه تر می‌سازد.بر اساس اطلاعات دریافت شده این طرح بیش از یک سال قبل از طرف رئیس جمهوری به وزارت کشور ابلاغ و وزیر کشور به عنوان مسئول اجرای آن مشخص شده است.


کلیات طرح بر ضرورت واگذاری مجموعه اختیارات استانی و ملی به استانداران استانهای مرزی و ایجاد ستادبالادستی سیاستگذاری و پشتیبانی و واگذاری مجموعه اختیارات ملی برای توسعه صادرات متمرکز است. ظرفیت‌های قابل فعال سازی علاوه بر صادرات کالا و خدمات در عرصه‌های مختلف دیگر چون توریسم درمانی،گردشگری، پذیرش دانش آموزان و دانشجویان کشورهای همسایه و… نیز می باشد تحقق ان می‌تواند نقشی مهم در اقتصاد کشور و خروج از فشارهای تحریمی داشته باشد. شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا فرصت ارزنده ای است که با اختیارات کافی می تواند کلیه موانع و محدودیتهای قانونی و حتی فراقانونی را برای فعال کردن طرح توانمندسازی استانهای مرزی را از پیش رو بردارد.


وزارت کشور به عنوان مجری این طرح می بایست با استفاده از فرصتهای غیر قابل تکرارپیش رو و بکارگیری مجموعه ظرفیتهای کشور، ضمن حل و رفع معظلات تاریخی استانهای مرزی که ناشی از زخم کهنه مرکز گرایی است تحریم ناپذیری ایران عزیز را به جهانیان اثبات کند.


از جمله نتایج روشن و موثر این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) توانمندسازی استان‌های مرزی با توجه به میزان بیکاری در این مناطق می‌تواند نقشی مهم در حل ریشه‌ای معضل بیکاری داشته باشد.


ب) حفظ بافت جمعیتی در مناطق مرزی با توسعه اقتصادی در این مناطق زمینه ساز حفظ امنیت مرزی با بهره گیری از ظرفیت‌های عظیم بومیان این مناطق می‌شود.


ج) با توجه به محرومیت و وجود برخی ناامنی ها در استانهای مرزی انجام این طرح و ایجاد رونق در مناطق مرزی عملا برخی ناامنیهای موجود را هم از بین می برد.


د) ارتباطات و برخی قرابت‌های ایجاد شده در طول زمان میان ساکنان دو سوی مرزها موجب می‌شود تا ارتباطات اقتصادی با هزینه کمتر و ظرفیت بیشتر صورت گیرد.


و در نهایت اینکه؛ فعال سازی مناطق مرزی با همسایگان این پیام آشکار را به جهانیان می‌رساند که ایران با داشتن ظرفیتهای تولیدی قابل توجه نفتی و غیر نفتی و داشتن 15 همسایه اساسا قابل تحریم نیست و آنها گزینه‌ای جز اصلاح رفتار در قبال ایران ندارند.

منبع: نور نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها