کد خبر: 291385
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۳:۳۱:۱۷
| |

قطر، داوطلب تازه سرمایه گذاری در حوزه انرژی عراق

با سفر رسمی مشاور نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق به قطر، دوحه نیز عملا به صف کشورهایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در طرح های انرژی عراق هستند، پیوسته است.

قطر، داوطلب تازه سرمایه گذاری در حوزه انرژی عراق
کد خبر: 291385
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۳:۳۱:۱۷

اعتمادآنلاین| قطری که قریب سه سال است چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، آن را در تحریم و محاصره قرار داده اند، با چرخشی واضح در مناسبات روبه رشد خود با عراق، برای خنثی سازی این اعمال فشار منطقه ای بر خود از طریق توسعه مناسبات با کشورهای دیگر تلاش می کند.


«ثامر الغضبان» وزیر نفت و مشاور نخست وزیر عراق در امور انرژی به دعوت «سعد الکعبی» وزیر امور انرژی قطر از دیروز شنبه راهی دوحه شد و مورد استقبال همتای قطری خود قرار گرفت.


دو کشور عراق و قطر که اولی به دلیل سال ها بحران و در نتیجه عقب ماندگی توسعه ای و دومی به خاطر فشار چهار کشور عربی همجوار و دوست سابق خود در تنگنا قرار داشتند، علاقه مندی دو جانبه ای برای گسترش مناسبات فی مابین دارند.


عراق بعد از پیروزی کامل بر گروه تروریستی داعش و بهبود شرایط امنیتی و سیاسی، سیاست کاملا روشنی برای توسعه روابط با کشورهای منطقه و جهان و جذب حداکثری سرمایه گذاری های خارجی برای جبران عقب ماندگی های سابق در سریعترین زمان ممکن در پیش گرفته است.


گزارش ها از فضای مذاکرات حاکیست که مقامات قطری از این سفر به شدت استقبال کرده و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در دیدار با الغضبان، بر گسترش روابط با عراق تاکید کرده است.


وزیر نفت و مشاور نخست وزیر در امور انرژی عراق سپس با «سعد الکعبی» وزیر امور انرژی قطر پیرامون همکاری های انرژی به ویژه در سه بخش نفت، گاز و برق بحث و گفت وگو کرد.


براساس بیانیه وزارت امور انرژی قطر، دو طرف در این دیدار پیرامون همکاری مشترک و سرمایه گذاری در زمینه نفت، گاز و برق رایزنی کردند.


وزارت نفت عراق نیز در بیانیه ای از سفر الغضبان به قطر ابراز رضایت کرده و نوشته است که شرکت نفتی «قطر للبتروال» که توسط دولت قطر اداره می شود و ریاست آن بر عهده سعد الکعبی وزیر امور انرژی قطر است، علاقه مند به مشارکت در طرح ها و سرمایه گذاری ها برای توسعه بخش های نفت و انرژی است.


با وجود این هم قطری ها و هم عراقی ها به نظر می رسد که از احتمال عصبانیت سعودی ها از توسعه روابط بین بغداد و دوحه نگران هستند.


«عبدالله بن حمد العذبه» روزنامه نگار و رییس مرکز روزنامه نگاری قطر در توئیتی پیرامون سفر الغضبان به دوحه پیش بینی کرده است که این سفر و گسترش مناسبات بین دوحه و بغداد، سعودی ها را عصبی کند.


وی با زبان کنایه و طنز از «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس خواسته است که پیرامون سفر وزیر نفت عراق به قطر و مذاکراتی که با مسوولان قطری داشته، اظهار نظر کند.


قطر بعد از بحران روابطش با چهار عربی و قطع مناسبات با آنها در 15 خرداد 96 تا به امروز، همواره موضع حمایت از روند سیاسی عراق داشته و بر ایستادن در کنار بغداد برای ارتقا آرامش و صلح در این کشور تاکید کرده است.


عراق در رویکرد جدیدش اعلام کرده است که در صدد داشتن روابط متوازن با همه کشورها از جمله کشورهایی که اختلافات بینابینی دارند، است و برهمین اساس به همان میزان که بغداد با ریاض نزدیک می شود به همان میزان نیز به دوحه نزدیک شده و درصدد عدم از دست دادن هیچ یک از شرکای منطقه ای و بین المللی اش است.


حال این سوال مطرح است که کشورهایی که اختلافات بینابینی حاد سیاسی دارند (مانند قطر و عربستان) آیا در توسعه روابط خود با بغداد بهانه ای برای انتقال اختلافات خود به عراق پیدا می کنند یا اینکه عراق تبدیل به پلی می شود که به اعتقاد مقامات عراقی، این کشورها را به هم پیوند خواهد داد؟

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها