کد خبر: 277234
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۱:۰۷:۰۰
| |

مرکز آمار خبر داد؛

رشد 20 درصدی گوسفند و بز در دامداری‌ها نسبت به مهر امسال

نتایج پنج دوره آمارگیری تخصصی از فعالیت دامداری نشان می‌دهد که جمعیت دام سبک در حال تغییر است.

رشد 20 درصدی گوسفند و بز در دامداری‌ها نسبت به مهر امسال
کد خبر: 277234
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۱:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مرکز آمار ایران اعلام کرد: بر اساس نتایج بهمن ماه طرح آمارگیری اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک، تعداد گوسفند و بز موجود در دامداری‌های کشور با رشد 20 درصدی نسبت به مهر امسال، به 7 / 62 میلیون رأس رسید.

گزارش تفصیلی این طرح آمارگیری به شرح زیر است:

به دلایل مختلف، از جمله شرایط اقلیمی کشور و ذائقه مردم، پرورش گوسفند و بز (که اصطلاحاً دام سبک نامیده می‌شود) در کشور ما از رونق زیادی برخوردار است. مطابق نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در مهر 1393، نزدیک به 2 / 1 میلیون بهره‌بردار کشاورزی به پرورش 8 / 43 میلیون رأس دام سبک می‌پرداختند.

تحقیقات به عمل آمده و نتایج پنج دوره آمارگیری تخصصی از فعالیت دامداری نشان می‌دهد که جمعیت دام سبک در طول سال در حال تغییر است. با افزایش زایش گوسفند و بز در فصل‌های پاییز و زمستان، جمعیت این نوع دام‌ها افزایش می‌یابد و در فصل‌های بهار و تابستان، با کاهش زایش و همچنین خروج دام‌های پرواری، جمعیت دام سبک کاهش می‌یابد.

با هدف اندازه‌گیری ماهانه این تغییرات، طرح آمارگیری «اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک» در مرکز آمار ایران طراحی شد و از مهر ماه امسال با کمک کارشناسان آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 31 استان کشور در حال اجرا است.

نتایج این طرح آمارگیری که با شیوه‌های جدید آمارگیری (استفاده از نمونه مؤثر، نمونه‌های ثابت و شیوه ترکیبی حضوری-تلفنی) اجرا می‌شود، نشان می‌دهد که تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشــور در بهمن امسال 46 میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله 7 / 16 میلیون رأس بوده، که نسبت به مهر، به ترتیب 9 / 21 و 4 / 15 درصد افزایش یافته است.

در بهمن 1397، تعداد بره و بزغاله زاییده شده به ترتیب 4 / 5 و 6 / 1 میلیون رأس بوده، که نسبت به تعداد بره و بزغاله زاییده شده در مهر 1 / 107 و 8 / 54 درصد افزایش یافته است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها