کد خبر: 275243
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۰۹:۰۶:۰۰
| |

خطر بزرگ اسکناس 100 دلاری برای آینده جهان؟

گروهی از کارشناسان اقتصادی هشدار دادند حجم بالای اسکناس‌های 100 دلاری در چرخه جهان می‌تواند به فساد و پول‌شویی بیشتر منجر شود.

خطر بزرگ اسکناس 100 دلاری برای آینده جهان؟
کد خبر: 275243
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۰۹:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد تعداد اسکناس‌های 100 دلاری موجود در چرخه مبادلات سطح جهان از زمان رکود بزرگ سال 2008 بیش از دو برابر شده است و به بیش از 12 میلیارد اسکناس رسیده است.

به گفته تورستن اسلوک، کارشناس ارشد اقتصادی "دویچه بانک"، شمار اسکناس‌های 100 دلاری در حال حاضر بیش‌تر از اسکناس‌های یک دلاری است.

کارشناسان ارزی معتقدند با توجه به ارزش بالای این اسکناس‌ها، 100 دلاری‌ها مورد علاقه مجرمان برای پرداخت در تراکنش‌های مالی خود هستند و با توجه به ثبت نشدن اطلاعات تراکنش‌ها و مقبولیت بالای دلار در بین کشورها، می‌توانند آزادانه به هر نقطه‌ای از جهان منتقل و مورد استفاده قرار گیرند. نیکلاس کولاس، بنیان‌گذار مؤسسه " دیتا ترک ریسرچ" گفت: افزایش تعداد اسکناس‌های 100 دلاری موجود در چرخه مبادلاتی و قابلیت بالای دلار به عنوان وسیله حفظ ارزش می‌تواند باعث استفاده روزافزون آنها در اعمال مجرمانه شود. وی با اشاره به افزایش شمار اسکناس‌های 100 دلاری در خارج آمریکا پس از جنگ دوم خلیج فارس و افغانستان گفت: بسیاری از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود دلار نگه داشتند. این روند با اتخاذ سیاست نرخ بهره منفی در ژاپن و اتحادیه اروپا تشدید شد.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در شیکاگو، تا پایان سال 2018 حدود 60 درصد کل دلارهای چاپ شده و نیز 80 درصد کل اسکناس‌های 100 دلاری منتشر شده توسط آمریکا در خارج از این کشور مورد استفاده قرار گرفته است که بسیار فرا تر از 15 درصد و 30 درصد ثبت شده در دهه 1980 است.

منبع: طلانیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها