کد خبر: 273586
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

ماموریت وزارت ارتباطات برای تقویت و توسعه شبکه اینترنتی در روستاها و مناطق دورافتاده؛

آنچه که توسعه اینترنت در روستاها رقم می‌زند

رشد و توسعه اینترنت در مناطق دور افتاده و روستاها و در کنار آن دسترسی آزاد به اطلاعات و اینترنت نه به عنوان یک عامل اصلی و تعیین‌کننده بلکه به عنوان یک محرک و یک بازوی کمکی سبب رشد و افزایش سطح علمی و آگاهی شهروندان می‌شود و در صورت سرمایه‌گذاری هدفمند و حمایت از طرح‌های اشتغالی و اقتصادی آغاز یک تحول مهم را در روستاها رقم می‌زند.

آنچه که توسعه اینترنت در روستاها رقم می‌زند
کد خبر: 273586
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| توسعه اینترنت در مناطق محروم و روستاها می‌توان یک گام مهم و موثر باشد. آن هم در دورانی که سطح و نحوه زندگی و رفتار شهروندان در جوامع مختلف وابستگی زیادی به تکنولوژی و صنایع پیدا کرده است. شاید اگر تا دیروز دسترسی به تلوزیون و رادیو و روزنامه‌های سراسری یک ضرورت انکار ناپذیر ارتباطی برای شهروندان در نقاط دور و نزدیک کشور بود؛ امروز نیاز به اطلاعات و دسترسی آسان به آن شکل دیگری به خود گرفته است و اینترنت عضو لاینفک این ضرورت است.

شاید زمانی داشتن تلفن همراه یا کامپیوتر یک امتیاز لوکس و رفاهی محسوب می‌شد ولی امروز در هر شهر و روستایی اقشار مختلف جامعه در گروه‌های سنی مختلف ارتباطات و اطلاعات خود را در مجاری مختلف درگیر با اینترنت تامین می‌کنند. این اطلاعات ممکن است گاهی در شبکه‌های مجازی و گاهی در سایت‌ها و کانال‌های خبری و گاهی در مقالات و برنامه‌های آموزشی و علمی فراهم شود.

بدیهی است که دسترسی هرچه آسان‌تر به این امکانات به مرور زمینه و بستر آن را فراهم می‌کند که زمینه آگاهی و اطلاع‌رسانی در مناطق مختلف اعم از روستاها و شهرها توسعه پیدا کند. برای مثال تصور کنید که در منطقه‌ای همچنان نوع کشاورزی یا برداشت محصول برگرفته از همان سنن گذشته باشد و یا دامداری با همان متودهای گذشته اجرایی می‌شود. اما علم روز چنین امکانی را در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد که شما با صرف یک سری ملاحظات در میزان هزینه‌ها و همین طور به مدد برخی اصلاحات و تغییرات بهره‌برداری بیشتری از محصولات کشاورزی یا دامپروری خود داشته باشید.

این اتفاق در گام اول باعث آن شده که شما درآمد و سودآوری بیشتری از تغییرات صورت گرفته کسب کنید و در وهله دوم این اتفاقات چنانچه مستمر باشد و فراگیر شود، آبادانی روستا یا آن شهر را رقم می‌زند. طبق آمار اعلام شده چیزی کمتر از 7 میلیون از جمعیت کشور مربوط به ساکنان روستایی است. آن هم در شرایطی که تقریبا 4 دهه قبلتر این آمار نزدیک به نیمی از جمعیت کل کشور بود و طی این دوران مهاجرت روستاییان به شهرها باعث شد که امروز شاهد چنین نسبت نگران‌کننده‌ای بین شهرها و روستاها باشیم.

صاحب‌نظران و کارشناسان اعتقاد دارند که عدم توسعه پایدار در روستاها یکی از مهمترین علل و عوامل این ماجراست. اینکه در روستاها مشاغل و تسهیلات نمی‌توانند شرایط اقتصادی و معیشتی روستاییان را برطرف کند تا در نهایت آنان مجاب شوند که برای رشد خواه اقتصادی یا خواه اجتماعی و علمی راهی شهر شوند.

اما رشد و توسعه اینترنت در مناطق دور افتاده و روستاها و در کنار آن دسترسی آزاد به اطلاعات و اینترنت نه به عنوان یک عامل اصلی و تعیین‌کننده بلکه به عنوان یک محرک و یک بازوی کمکی سبب رشد و افزایش سطح علمی و آگاهی شهروندان می‌شود و در صورت سرمایه‌گذاری هدفمند و حمایت از طرح‌های اشتغالی و اقتصادی آغاز یک تحول مهم را در روستاها رقم می‌زند؛ تحولی که چنانچه در بستر یک توسعه پایدار معنا و محقق شود، شاید در آینده نه چندان دور مقدمات مهاجرت معکوس را رقم بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها