کد خبر: 268894
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۱۲:۰۰:۵۵
| |

عباس شاکری:

ارز در کشور ما بازار ندارد/ بازارسازی معادل رهاسازی نیست

عباس شاکری استاد دانشگاه گفت: باید بپذیریم مالیات ما اندک است و باید تفاهمی بین مردم و دولت در این زمینه شکل بگیرد. این تفاهم زمانی شکل می‌گیرد که دولت بصورت شفاف در مورد مالیات حساب پس بدهد تا مردم نسبت به محل صرف منابع مالیاتی آگاهی داشته باشند. در حالیکه دولت هر زمان خواسته مالیات را افزایش دهد همیشه به دفتر روبه‌رو روی خود نگاه کرده و از مشتریان همیشگی اخذ کرده است.

ارز در کشور ما بازار ندارد/ بازارسازی معادل رهاسازی نیست
کد خبر: 268894
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۱۲:۰۰:۵۵

اعتمادآنلاین| عباس شاکری در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع« تحولات منظومه قیمت‌های نسبی و آثار آن بر عملکرد اقتصاد ایران» گفت: یکی از دغدغه‌های وکلا و وزرا در قبل و بعد از انقلاب تخصیص بهینه منابع بوده است که یکی از علائم آن قیمت‌های نسبی است و اگر در مورد آن ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم در مورد تخصیص‌ منابع نیز اظهار نظر کنیم. باید توجه داشت که در موضوع تخصیص منابع تمرکز روی قیمت‌های نسبی است نه قیمت‌های مطلق.

وی ادامه داد: قیمت‌های نسبی یعنی قیمت یک کالا نسبت به قیمت کالاهای دیگر سنجیده می‌شود، مثلا وقتی قیمت یک کالا کمتر است و تولید آن برای تولیدکنندگان صرف نمی‌کند به این معنی است که قیمت کالای دیگر بیشتر است و منابع به سمت آن می‌روند. اینکه گفته می‌شود قیمت‌های نسبی در تعادل بازار رقابتی حاصل می‌شود نیز درست است اصولاً هر قیمت واقعی که بصورت زوری، دستوری،انحصاری یا رقابتی تعیین شده نسبت به دیگر قیمت‌ها، نسبی است. بنابراین در مورد قیمت‌های کلیدی نباید آن قیمت را با قیمت یک کالا بسنجیم بلکه باید با قیمت سایر کالاهای کلیدی سنجیده شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه تعدیل ساختاری گفت: در برنامه تعدیل و اصلاح ساختاری یکی از اقدامات ضروری تصحیح قیمت‌های نسبی است و گفته می‌شود که منابع باید به سمتی حرکت کند که بازدهی، اثرات جانبی مثبت و تاثیرات اجتماعی آن بیشتر شود، اگر نرفته باشند باید تصحیح شوند. این تصحیح را باید در منظومه قیمت‌ها بررسی‌ کنیم وگرنه می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

وی ادامه داد: البته این تصحیح پیش شرط‌های اساسی دارد که یکی از آنها شفافیت است. در حالی که ادعا داشتیم کسری بودجه جاری را به صفر برسانیم، از سال 1372 کسری بودجه دولت را از کسری بودجه‌ شرکت‌های دولتی جدا کردیم و شفافیت روز به روز بدتر شد، تازه شرکت‌های اقماری بوجود آوردیم که مستقیما زیر تیغ نظارت دیوان محاسبات نباشند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها