سفیر مسکو در تهران مطرح کرد؛

حذف دلار از چرخه مبادلات مالی بین ایران و روسیه/ اینستکس به بخش‌های حیاتی تجارت با تهران نمی‌پردازد

سفیر روسیه در تهران ضمن اشاره به حذف دلار در تبادلات مالی با ایران، از بکارگیری ارزهای ملی روسیه و ایران برای تراکنش‌های مالی بین دو کشور خبر داد

حذف دلار از چرخه مبادلات مالی بین ایران و روسیه/ اینستکس به بخش‌های حیاتی تجارت با تهران نمی‌پردازد
کد خبر: 268454
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ۱۴:۳۰:۳۸

اعتمادآنلاین| لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگویی با خبرگزاری تاس بر حذف «دلار» از چرخه مبادلات مالی بین ایران و کشورش تاکید کرد.

سفیر روسیه در ادامه گفت: «برای مسکو مهم است که پرداخت‌های مالی با ایران را توسط ارزهای ملی انجام دهد. ما از تمام ابزارهای موجود برای بالابردن شاخص‌ها استفاده خواهیم کرد.»

جاگاریان افزود: «ما روی روبل روسیه و ریال ایران تمرکز خواهیم کرد و درصورت لزوم و فقدان گزینه‌های دیگر از یورو استفاده می‌کنیم.»

این مقام روس افزود: «با وجود اینکه اعتقاد دارم ساختار بانکی دو کشور توانایی لازم برای موفقیت در انجام این وظایف را دارد، اما این ماموریت یک چالش برای هر دو طرف است.»

جاگاریان معتقد است با وجود تلاش کشورهای اروپایی برای ادامه تجارت با جمهوری اسلامی ایران پس از اینکه ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شد، تلاش‌های آنها هنوز کاملا منافع تهران را تامین نمیکند.

این دیپلمات گفت که سیستم پرداخت اخیرا توسط فرانسه، آلمان و انگلیس برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی شده است اما این ساز و کار سوالات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد که اینستکس تنها مواردی را که توسط ایالات متحده در فهرست سیاه قرار نداده پوشش می دهد، اما به بخش‌های حیاتی تجارت با ایران نمی‌پردازد. نفت برای ایران مهمترین بخش است. باید برای این تجارت راهکاری پیدا کرد.

جاگاریان اضافه کرد که کشورهای اتحادیه اروپا باید نشان دهند که می‌توانند سیاست خارجی مستقل را بدون ترس از هشدارهای شرکای خارجی پیش ببرند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها