کد خبر: 252073
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به بودجه سال ۹۸:

هر چه نگاه به بودجه ملی‌تر باشد، بودجه‌ریزی عملیاتی‌تر می‌شود/ درصد واقع‌بینی در بودجه بسیار پایین است/ خط قرمز مجلس در بودجه، اجرایی شدن سیاست‌های رهبری است

یک نماینده مجلس تأکید کرد: فرهنگ واقع‌نگری در بودجه آغازشده اما در حال حاضر درصد واقع‌بینی در بودجه بسیار پایین است و بودجه فعلی قابل‌مقایسه با بودجه‌ریزی عملیاتی و واقعی نیست اما سازمان برنامه‌وبودجه به دنبال تدابیری برای آن بوده است اما در طی سال‌های گذشته بیش از چند سازمان پیش‌قراول بودجه‌ریزی عملیاتی نشده‌اند.

هر چه نگاه به بودجه ملی‌تر باشد، بودجه‌ریزی عملیاتی‌تر می‌شود/ درصد واقع‌بینی در بودجه بسیار پایین است/ خط قرمز مجلس در بودجه، اجرایی شدن سیاست‌های رهبری است
کد خبر: 252073
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| لایحه بودجه 98 که قرار بود در هفته گذشته به مجلس ارائه شود، احتمالا سه‌شنبه این هفته از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس خواهد شد.

رحیم زارع نماینده آباده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» ، با تاکید بر نگاه ملی به بودجه 98، گفت: هر چه نگاه به بودجه ملی‌تر باشد، بودجه‌ریزی عملیاتی‌تر می‌شود. اما نگاه‌های بخشی، جزیره‌ای، سرزمینی و تعصبی همیشه موجب شده تا بودجه واقعی نباشد و با کسری بودجه مواجه شویم.

او گفت: البته برخی از استان‌ها و مناطق در بودجه به‌خوبی دیده نشده‌اند و به همین دلیل عده‌ای از نمایندگان با نگاه به حوزه انتخابیه خواستار افزایش بودجه آن منطقه هستند بنابراین باید عدالت بودجه‌ای برقرار باشد. به نظر می‌رسد اگر نگاه ملی بر بودجه حاکم باشد و هر آنچه به نفع منافع ملی کشور است در بودجه دیده شود؛ وضعیت اقتصاد کشور بهتر خواهد شد. در مناطقی که نیاز است باید به‌دوراز نگاه تعصبی و جزیره‌ای سیاست‌گذاران قوه مجریه و نمایندگان مجلس اولویت‌هایی را در نظر بگیرند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: فرهنگ واقع‌نگری در بودجه آغازشده اما در حال حاضر درصد واقع‌بینی در بودجه بسیار پایین است و بودجه فعلی قابل‌مقایسه با بودجه‌ریزی عملیاتی و واقعی نیست اما سازمان برنامه‌وبودجه به دنبال تدابیری برای آن بوده اما در طی سال‌های گذشته بیش از چند سازمان پیش‌قراول بودجه‌ریزی عملیاتی نشده‌اند.

زارع با بیان اینکه خط قرمز مجلس در بودجه، اجرایی شدن سیاست‌های رهبری است، ادامه داد: نگاه رهبری به بودجه نگاه ملی و بر پایه حمایت از تولید ملی و با توجه به تحریم‌ها است که منجر به حمایت از کالای ایرانی می‌شود. کارشناسان و مجلس در راستای نگاه رهبری حرکت خواهند کرد و خط قرمز مجلس اجرایی شدن سیاست‌های مقام معظم رهبری است.

او گفت: ما به کارشناسان دولت که لایحه بودجه را نوشته‌اند اعتماد داریم و اگر درجایی ببینیم که تحلیل دولت ناقص بوده قطعاً آن تحلیل را تکمیل خواهیم کرد و در صورت نیاز ردیف‌ها را جابجا و تغییر می‌دهیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تجربه‌اش در تصویب بودجه در سال‌های گذشته، تأکید کرد: در بودجه سال‌های گذشته مواردی را داشتیم که مجلس یا دولت مواردی را با تعصب پیش گرفتند اما به نتایج قابل قبولی نرسیده‌اند. در سال‌های گذشته لابی‌های زیادی در مجلس انجام شد و برخی از نمایندگان به دنبال گرفتن بودجه برای حوزه انتخابیه خود بودند.

زارع گفت: نمایندگانی باید عضو کمیسیون تلفیق شوند که در خصوص بودجه کارکرده باشند هرچند که نمایندگان بسیاری تمایل دارند که عضو کمیسیون تلفیق شوند. برخی از نمایندگان تجارب خوبی دارند و می‌تواند در جهت نظر رهبری و سیاست‌های کلی نظام کمک‌هایی را به تدوین بودجه کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند موارد موردنظر روسای قوا به‌منظور حل مشکلات معیشت مردم و اشتغال را در بودجه ببینند.

او گفت: در کمیسیون تلفیق تعصباتی وجود دارد و کسانیکه تجربه نداشته باشند به برخی از موارد پیشنهادی رأی می‌دهند اما بودجه اجرایی است که در آن نگاه تخصصی ویژه وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها