کد خبر: 236729
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۱:۱۶:۰۰
| |

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی:

اجازه واردات گوجه‌، پیاز و سیب‌زمینی را نمی‌‌دهیم/ در تامین سبزی و صیفی کشور کمبودی نداریم/ امحاء مزارع آلوده در جنوب تهران/ نیازی به کشت فراسرزمینی نداریم

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی گفت: حتی اگر چین صادرات گوجه فرنگی به کشور ما را بپذیرد ما آن را نمی‌پذیریم چرا که مقررات قرنطینه‌ای کشور ما اجازه این کار را نمی‌دهد.

اجازه واردات گوجه‌، پیاز و سیب‌زمینی را نمی‌‌دهیم/ در تامین سبزی و صیفی کشور کمبودی نداریم/ امحاء مزارع آلوده در جنوب تهران/ نیازی به کشت فراسرزمینی نداریم
کد خبر: 236729
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین اصغری مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی در خصوص واردات گوجه فرنگی از چین گفت: واردات سبزی و صیفی از کشورهای دیگر به دلیل ریسک‌های قرنطینه‌ای به هیچ عنوان وجود ندارد. این بدان معنی است که هیچ کس نمی‌تواند پیاز، گوجه و یا سیب زمینی به کشور وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر چین صادرات گوجه فرنگی به کشور ما را بپذیرد ما آن را نمی‌پذیریم. مقررات قرنطینه‌ای کشور ما اجازه این کار را نمی‌دهد. سال گذشته 122هزار و 800 هکتار کشت گوجه فرنگی داشتیم که امسال به حدود 123 هزار هکتار رسیده که توفیق چندانی نداشتیم.

اصغری در ادامه تصریح کرد: از نظر میزان تولید، سال گذشته 5میلیون و 267 هزار تن تولید داشتیم و امسال 5میلیون و 364 هزار تن تولید تا به امروز انجام شده است. حدود 100 هزار تن افزایش تولید داشتیم و کمبودی در بازار نداریم.

اصغری در رابطه با بالا بودن قیمت گوجه فرنگی اظهارکرد: در صنعت مرتبط با گوجه فرنگی باید این واقعیت را بپذیریم که این افزایش قیمت‌ها، روی محصولات کشاورزی هم مانند همه کالاها اثر گذاشته است.

وی افزود: رانندگان کامیون راجع به گرانی لوازم یدکی و لاستیک صحبت می‌کنند و این دقیقا همان اتفاقی است که در بخش کشاورزی و در رابطه با تراکتور، کمباین و سایر ادوات افتاده است‌. لاستیک تراکتور و تجهیزات آبیاری ما هم گران شده به این دلیل اگر فکر می‌کنیم قیمت گوجه باید مشابه سال 95 و 96 باشد کاملاً اشتباه می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی در ادامه تصریح کرد: دیگر نمی‌توان به آن قیمت تولید کرد و هزینه‌ها بالاتر رفته است اما از نظر میزان تولید هیچ کسری وجود ندارد.

وی ادامه داد: توزیع گوجه در بازار مشکلی ندارد و پس از منع صادرات گوجه توسط وزارت صنعت از 4 مهر، گوجه فرنگی در مزارع ده درصد و در میادین میوه و تره بار 16 درصد ارزان شده است.

وی گفت: قیمت گوجه در مزارع 1700 تا 2300 تومان است و در میادین میوه و تره بار 2000 تا 2600 تومان فروخته می‌شود.

اصغری در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به صادرات محصولات کشاورزی معتقد است و بخش سبزی و صیفی تنها بخش زراعی است که صادرات محصول دارد. ما سالانه بالغ بر 3 میلیون تن صادرات داریم که حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی دارد که این درآمد هم در بخش کشاورزی هزینه می‌شود و هم به خزانه دولت واریز می‌شود.

وی افزود: در بحث صادرات وظیفه وزارت جهاد کشاورزی پیگیری زنجیره‌های ارزش است که به ما این اجازه را می‌دهد تا تمام مراحل تولید، عرضه، صادرات، صنایع و بذر را کنترل کنیم که در حوزه امور بازرگانی وزارتخانه در حال پیگیری است.

اصغری با اشاره به کشورهای هدف برای صادرات اظهارکرد: بیشتر صادرات ما به کشور عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما به کشورهایی مانند ترکیه، آلمان، کشورهای اروپایی و روسیه هم صادرات داریم.

وی در رابطه با کشت فراسرزمینی سبزی و صیفی تصریح‌کرد: در خصوص سبزی و صیفی گزارشی از کشت فراسرزمینی نداریم به این خاطر که این محصولات را به اندازه کافی در کشور داریم و نیازی به این کار نیست.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی در رابطه با استفاده از آبهای فاضلاب برای آبیاری سبزی در جنوب تهران عنوان کرد: مسئولیت پیگیری و جلوگیری از استفاده از آبهای آلوده به عهده وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو است. ما در بخش کشاورزی تنها همکار این ارگان‌ها هستیم.

وی افزود: ما وظیفه‌ای را که به جدیت پیگیری می‌کنیم دادن هشدار درباره عواقب این اقدام، برگزاری کلاس‌های آموزشی و معرفی محصولات جایگزین است که مستقیماً به خوراک دام و انسان نمی‌رسد. این قضیه به جد از طریق وزارت بهداشت در دست اقدام است و در جنوب تهران امحاء مزارع آلوده را داشتیم.

اصغری در رابطه با تحریم بذر سبزی و صیفی گفت: تحریم هنوز شامل بذرهای سبزی و صیفی نشده اما بخش خصوصی ثبت سفارش‌ها را از قبل انجام داده‌اند و ضمن اینکه ما بخشی را هم در داخل کشور تولید می‌کنیم و امیدواریم کمبودی در تولید بذر نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ‌در تولید سبزی و صیفی از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود، تصریح کرد: سبزی و صیفی سازگاری خوبی با سیستم‌های آبیاری دارد و از طریق نشا کاری در سبزی، صیفی و هندوانه مزارع به خوبی آبیاری شد و سطح نشاکاری بسیار افزایش پیدا کرده است. استفاده از سیستم آبیاری میکرو به دلیل درآمد خوب این محصولات بسیار در حال گسترش است.

وی افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه باید بیشتر محصولات تا جایی که مقدور است به صورت نشایی کشت شود البته محصولاتی مانند سیب زمینی و سبزی‌های پهن برگ را نمی‌توان نشایی پرورش داد اما باقی محصولات به صورت نشا، تیپ و مالچ در حال پیگیری و انجام است.

اصغری با اشاره به اینکه تولید محصولات صیفی و سبزی در پاییز به خوبی انجام می‌شود، عنوان کرد: جنوب کشور ما این امکان را به ما می‌دهد که تمام محصولات سبزی و صیفی را در فصل پاییز و زمستان تولید کنیم استان‌هایی مانند هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، جیرفت و بخشی از گرگان محصولاتی مانند سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، انواع و اقسام هندوانه، ملون و سایر سبزیجات را تولید می‌کنند و در برخی مناطق میزان کاشت آن آنقدر بالا می‌رود که کمی هم با مشکل قیمت مواجه می‌شویم.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی تاکید کرد: ما مشکلی در تامین سبزی و صیفی به خصوص گوجه‌فرنگی در کشور نداریم و مردم نگران شرایط بازار داخلی نباشند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها