کد خبر: 222024
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۲:۲۹:۰۰
| |

بابی که نیمه باز است+تصاویر

سحرگاه دیروز پنجشنبه دو موشک از سوی یمن به سمت دو ابرنفتکش سعودی شلیک شد که براساس اعلام آرامکو، خسارات جزئی به یکی از آنها وارد کرد. این اقدام که چندمین از نوع خود از ابتدای سال 2018 است موجب توقف تردد نفتکش‌های سعودی از این مسیر شد.

بابی که نیمه باز است+تصاویر
کد خبر: 222024
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۲:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| باب‌المندب نام آب‌راهی در جنوب دریای سرخ است که از یک‌سو به خاک یمن و از سوی دیگر در اختیار جیبوتی‌ست. این‌آب‌راه با عرض 30 کیلومتر، جزیره‌ای نیز در خود دارد که این جزیره در فاصله 3 کیلومتری از ساحل یمن واقع شده و عملا عرض باب‌المندب را به کمتر از 25 کیلومتر کاهش می‌دهد. باریکه شرقی که به نام باب‌الاسکندر معروف است اهمیت ترانزیتی ندارد و مسیر اصلی تردد کالاها و نفت خاورمیانه به دریای مدیترانه در سمت غربی قرار گرفته است.

باب المندب

دو نفتکش 2 میلیون بشکه‌ای عربستان که امروز در این آب‌راه با حمله موشکی روبرو شدند، تا اطلاع ثانوی آخرین نفتکش‌های عبوری این کشور از این مسیر هستند که براساس آخرین آمار روزانه 34/8 میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کرد. این میزان نفت عمدتا در عربستان، کویت و عراق تولید شده و برای دستیابی به بازارهای اروپا و آمریکا از مسیر باب‌المندب که مسیری با توجیه اقتصادی است عبور و راهی دریای سرخ می‌شد. نفتکش‌ها پس از عبور از این منطقه نفت خود را از طریق کانال سوئز یا خط لوله SUMED به دریای مدیترانه و از آنجا به مقصدی در اروپا یا آمریکا منتقل می‌کردند.

در حدود 30 درصد از نفتی که نفتکش‌های عبور به دریای سرخ می‌بردند از سوئز عبور و به مدیترانه می‌رفت و بقیه آن در مصر یا دیگر کشورهای آفریقایی مصرف می‌شد. از آنجا که این تنگه در 2 دهه اخیر با مشکلات امنیتی زیادی از جمله دزدان دریایی سومالی روبرو بوده، خطوط لوله‌ای برای دور زدن آن نیز ساخته شده که خط لوله شرقی-غربی عربستان و خط لوله سودان از جمله آنهاست.

واقعه صبح پنجشنبه و اعلام وزیر نفت عربستان مبنی بر توقف استفاده از این تنگه، بلافاصله 1 دلار بر قیمت نفت افزود و قیمت برنت را به بالای 75 دلار و سبد اوپک را به مرزهای 72/5 دلار رساند.

براساس براورد تحلیل‌گران در رویترز، بلومبرگ و هلنیک شیپمنت، در صورت تداوم این وضعیت قیمت نفت از این نیز بالاتر خواهد رفت و از سوی دیگر زمینه دخالت فرامنطقه‌ای در مناقشات یمن را فراهم می‌کند.

پیش از این نیروهای دولت سرنگون شده یمن با حمایت نیروهای ائتلاف عربستان و امارات عملیاتی گسترده برای تصرف بندر الحدیده و تسلط بر باب‌المندب را آغاز کرده بودند اما در ماه ژوئن (خردادماه) این عملیات در نهایت با رسیدن به فرودگاه بین‌المللی این شهر متوقف شد و پیشروی بیشتری نداشت.

باب المندب1

اکنون برآورد می‌شود در صورت بروز مشکل در تأمین سوخت موردنیاز اروپا، آمریکا و مصر، این کشورها نیز برای امن شدن این آب‌راه وارد عمل شوند.

آنچه دست‌بالای تسلط بر این تنگه محسوب می‌شود، تسلط حوثی‌ها بر بخش نزدیک به مسیر اصلی تنگه است. باتوجه به اینکه بخش شرقی این آب‌راه در باریکه اسکندر قابل تردد کشتی‌های بزرگ نیست و سواحل جیبوتی نیز با مشکلات امنیتی و همچنین عمق آب برای عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های باری سنگین هستند، مسیر دریایی اصلی در نزدیکی مناطق تحت تسلط حوثی‌هاست و به سادگی با موشک‌های نه‌چندان پیشرفته می‌توانند امنیت تردد در این مسیر را با چالش روبرو کنند.

از سوی دیگر، براساس اعلام‌های خبری، حوثی‌ها هنوز اقدام به بستن یا ناامن کردن کل این تنگه نکرده‌اند و فقط تهدیدهایی علیه نفتکش‌های عربستان سعودی رخ داده است. در همین‌حال، آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان، مدعی‌ست آسیب جدی از حملات حوثی‌ها به نفتکش‌هایش وارد نشده و پوشش هوایی ائتلاف توانسته حملات را متوقف کند با این وجود تصمیم به توقف تردد تمام انواع نفتکش‌های خود از این مسیر را متوقف کرده و هیچ گزارشی درباره پر یا خالی بودن این دو نفتکش طویل (VLCC) منتشر نشده است.

توقف خودخواسته عبور از این تنگه از سوی ریاض، باتوجه به اینکه نزدیک به 80 درصد از نفت عبوری از باب‌المندب را در اختیار دارد، بیش از تهدید امنیتی شبیه به استمداد از اروپا و آمریکا برای فیصله دادن جنگی‌ست که این کشور علیه نیروهای حوثی یمن آغاز کرده اما با تمام تجهیزات فوق‌پیشرفته نظام و نیروهای ائتلافی، قادر به مدیریت و پایان آن نیست. با این‌حال بعید به‌نظر می‌رسد آمریکا و اروپا تمایلی به دخالت مستقیم در این مناقشه داشته باشند.

منبع: نفت خبر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها