کد خبر: 221399
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ۱۳:۱۲:۰۰
| |

انتقاد نائب رئیس اتحادیه پوشاک از افزایش مناطق آزاد

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، با اشاره به اینکه افزایش مناطق‌ آزاد دو صنعت پوشاک و کفش را در معرض نابودی قرار می‌دهد، گفت: افزایش این مناطق بدون اعمال نظارت و بسترسازی بر مناطق فعلی، خیانت به منافع ملی است.

انتقاد نائب رئیس اتحادیه پوشاک از افزایش مناطق آزاد
کد خبر: 221399
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ۱۳:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام شهریاری با اشاره به آسیب‌های فراوان معافیت کالای همراه مسافر در مناطق‌آزاد به دو صنعت پوشاک و کفش گفت: در حال‌حاضر به دلیل نبود نظارت، کالاهای مسافری به صورت سازمان یافته از طریق مناطق‌آزاد وارد سرزمین اصلی می‌شود.


وی گفت: ادعای مسئولان مناطق‌آزاد مبنی بر رعایت قانون کالای همراه مسافر صحت ندارد.


شهریاری با اشاره به اینکه مدیران مناطق‌آزاد وارد شدن کالاهای مسافری از طریق مناطق‌آزاد به سرزمین اصلی را قبول نمی‌کنند، اظهارداشت: هم‌اکنون گروه‌هایی وجود دارند که افرادی را در بازه‌های مختلف زمانی به مناطق‌آزاد برده و به دلیل نبود پایش مسافران، کالای همراه مسافر به ویژه پوشاک و کفش را از این مناطق بیرون آورده و به صورت تجمیع شده وارد بازار تهران می‌کنند.


وی همچنین با رد ادعای مسئولان مناطق‌آزاد مبنی بر خروج کالای همراه مسافر طبق قانون صورت می‌گیرد، گفت: قانون کالای همراه مسافر تاکید دارد که در طول یکسال، اشخاص یک بار از پرداخت عوارض معاف هستند و بعد از آن باید حتی تا دو برابر ارزش کالا را پرداخت کنند در صورتیکه در سال‌های گذشته هیچ نظارتی بر تردد مسافران انجام نشده است.


شهریاری در ادامه با بیان اینکه دریافت نکردن عوارض از مسافران برای بار دوم موجب ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در مناطق‌آزاد هیچ نظارتی بر تردد مسافران وجود ندارد، حدود 80 تا 85 درصد کالاهای وارداتی از این طریق به صورت قاچاق وارد شده است.


تردد در مناطق‌آزاد به شغل تبدیل شده است


نایب رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه هم‌اکنون تردد به مناطق‌آزاد برای عده‌ای به شغل تبدیل شده است، افزود: برخی، مسافران را به این مناطق برده و چمدان چمدان کالای قاچاق به سرزمین اصلی وارد می‌کنند.


وی افزود: با این وضعیت جای تعجب است که مجددا مناطق‌آزاد بدون هیچ گونه بازنگری بر قوانین فعلی و بستر‌سازی جهت انجام کامل قوانین در مناطق کنونی، قرار است افزایش یابد.


مسئولان مناطق‌آزاد به ندرت آمار منتشر می‌کنند


نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه با اشاره به اینکه مدیران مناطق‌آزاد به ندرت آماری از صادرات و واردات این مناطق منتشر می‌کنند، اظهارداشت: با محاسبات ساده می‌توان متوجه شد که با معافیت 80 دلاری چه حجمی از کالا به سرزمین اصلی وارد می‌شود به این ترتیب که بر اساس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد سال گذشته اعلام شد 12 میلیون مسافر به مناطق‌آزاد تردد داشته‌اند که با درنظر گرفتن معافیت 80 دلاری حدود 1 میلیارددلار کالای مسافری وارد سرزمین اصلی شده است.


با افزایش مناطق‌آزاد دو صنعت اشتغال‌زا نابود می‌شوند


نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه افزایش مناطق‌آزاد موجب نابودی دو صنعت اشتغال‌زای پوشاک و کفش می‌شود، بیان کرد: برخی نمایندگان مجلس به جای اعمال ابزارهای نظارتی بر مناطق فعلی، به دنبال افزایش کمی آن‌ها هستند که از این رو در شرایط فعلی کشور خیانت به منافع ملی کشور است.


امکان استقرار گمرک در مناطق‌آزاد وجود ندارد


شهریاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه هم‌اکنون تنها در دو منطقه‌آزاد ارس و اروند گمرک به صورت پایلوت مستقر است، اظهارداشت: طبق توافق سال گذشته میان گمرک و دبیرخانه شورایعالی مناطق‌آزاد، استقرار گمرک بایستی در همه­­مناطق‌آزاد انجام می‌شد اما به دلیل «وسعت زیاد مناطق فعلی» و «جانمایی غلط این مناطق و وجود نقاط شهری و روستایی» این امکان وجود ندارد.


وی در پایان گفت: در­ جلسات مشترک میان اتحادیه پوشاک با گمرک در سال جاری، این نهاد دولتی اعتراف کرد که بستر استقرار گمرک در همه مبادی مناطق‌آزاد وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها