کد خبر: 196174
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۰:۵۳:۰۰
| |

وزیر صنعت:

صرفه‌جویی 2.2 میلیارد دلاری با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی

شریعتمداری وزیر صنعت گفت: علی‌رغم اینکه در قانون تصریح شده که ممنوع کردن واردات هر کالایی قانونی نیست و دولت باید از طریق نظام تعرفه‌ای آن را کنترل کند اما ما با توجه به شرایط خاص کشور هزار و 400 قلم کالا را ممنوع کرده‌ایم؛ کالاهایی که در داخل تولید می‌شد و کشور و مردم نیازی به آن نداشتند.

صرفه‌جویی 2.2 میلیارد دلاری با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی
کد خبر: 196174
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۰:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد شریعتمداری وزیر صنعت در ابتدا با اشاره به شرایط خاص اقتصادی و سیاسی گفت: ما امسال روز صنعت و معدن را تحت شرایط خاص بین‌المللی جشن می‌گیریم و همین امر سبب شده که سیاست‌های جدیدی را در این حوزه اتخاذ کنیم.

وی سپس با اشاره به تاریخچه وضعیت اقتصادی کشور و شرایطی که در سال 92 دولت روحانی بر سر کار آمد، گفت: دولت یازدهم در شرایطی بر روی کار آمد که ما در کشور با اصل عدم قطعیت مواجه بودیم. آنچه که بدون اجرای هیچ سیاست خاصی چه داخلی و چه خارجی رخ داد بازگشت قطعیت در دولت و نتیجه آن ثبات آرامش مردم و بازار بود. در آن روزهایی که دلار 300 درصد رشد کرده بود با روی کار آمدن این دولت بدون هیچ مداخله‌ای قیمت آن کاهش یافت. این نتیجه انتظار عقلایی مردم بود که عنصر مهمی در بازار است.

وی ادامه داد: در طی دوران مذاکرات هفته‌ای روند مساعد شدن شاخص‌های اقتصادی را شاهد بودیم که همزمان با کنترل تورم بود. این مسیر ادامه داشت تا قلدری به نام ترامپ روی کار آمد و تلاش کرد همه آن اتفاقات و تفاهم‌ها را زیر سوال ببرد.

شریعتمداری ادامه داد: ترامپ شروع به پمپاژ ناامیدی و ایجاد انتظار تورم منفی در مردم و به هم ریختگی در سیاست خارجی و تهدید همه شرکای تجاری ایران کرد و با ایجاد اخلال در روابط تجاری ایران و عدم تامین امکان مواد اولیه به موقع برای کارخانجات دولتی روند رو به رشد اشتغال در کشور و کاهش قدرت خرید مردم منجر شد و از این راه تلاش کرد که به ملت ایران ضربه بزند.

شریعتمداری افزود: در نتیجه این اقدامات بود که سیاست ارزی کشور تغییر پیدا کرد و نظام تک‌نرخی اعلام شد. این شرایطی است که ما برای جنگ اقتصادی در پیش گرفته‌ایم. ما با احتمال اینکه منابع ارزی کشور دارای محدودیت باشد به اتخاذ سیاست‌های جدید واردات و صادرات روی آوردیم. بحث اولویت‌بندی واردات که در راس آن تامین مواد اولیه حساس و امنیت غذایی مردم و سپس مواد اولیه واحدهای صنعتی بودیم در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در قانون تصریح شده که ممنوع کردن واردات هر کالایی قانونی نیست و دولت باید از طریق نظام تعرفه‌ای آن را کنترل کند اما ما با توجه به شرایط خاص کشور هزار و 400 قلم کالا را ممنوع کرده‌ایم؛ کالاهایی که در داخل تولید می‌شد و کشور و مردم نیازی به آن نداشتند. به طور مثال با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی 2.2 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. این روند به ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخلی کمک می‌کند و ما با حمایت مردم از تیرهایی که نظام را نشانه گرفته از این شرایط عبور خواهیم کرد.

شریعتمداری تصریح کرد: اقتدارفعلی حاکمان کاخ سفید ظرف چند ماه آینده با برگزاری انتخابات و اکثریت افتادن آنها از بین خواهد رفت و حتی اگر این اتفاق صورت نگرفت ما به روند رو به رشد خود ادامه خواهیم داد. در جلسه دیروز شورای امنیت ملی نامه‌های فرار اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت و همه آنها برای ادامه همکاری و گسترش آن با ایران ابراز تمایل کرده بودند. ضمن آنکه ظرف دو روز آینده با سفر رئیس جمهور به اتریش و سوئیس این مناسبات بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت ارز صادرکنندگان و واردکنندگان گفت: صادرکنندگان به محض خروج کالا پروانه صادراتی خواهند گرفت و می‌توانند آن را از طریق بورس یا به صورت مستقیم با واردکنندگان به فروش برسانند و از تعهد ارزی خارج شوند. ضمن آنکه پروانه واردکنندگان پس از دریافت پروانه صادرات و تخصیص ارز کاملا تحت نظر خواهند بود تا کالای ثبت شده را وارد کشور کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها