کد خبر: 195796
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۱۶:۲۲:۰۰
| |

در روز پایانی بورس؛

شرکت‌ها، پیشتاز تغییر شاخص‌ها در بورس

در آخرین روز کاری هفته در بورس تهران، سرمایه گذاران برای شناسایی سود کوتاه مدت متاثر از رشد دو هفته اخیر اقدام به عرضه سهام و تشکیل صف های فروش کردند که این فشار فروش پس از رشد پرسرعت بازار، کاملا طبیعی و قابل پیش بینی بود.

شرکت‌ها، پیشتاز تغییر شاخص‌ها در بورس
کد خبر: 195796
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۱۶:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در دادوستدهای روز چهارشنبه، بورس سرمایه گذاری غدیر با معامله 424 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و فولاد مبارکه با معامله 696 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

سرمایه گذاران امروز بیش از 2 میلیارد و 280 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که نسبت به روز قبل کاهش حدود 49 درصدی حجم معاملات ثبت شد.


همچنین ارزش معاملات روز جاری 5 هزار و 819 میلیارد ریال بود که این متغیر نیز نزدیک به 20 درصد کاهش یافت.


بررسی ها نشان می دهد که خالص تغییر مالکیت کل بازار 113 میلیارد تومان به نفع حقوقی ها است که نشان دهنده ورود شرکت های حقوقی برای خرید سهام در روزهای منفی است.


کارشناسان آغاز اصلاح بازار را بهترین زمان برای خرید سهام بنیادی می دانند.


در بازار امروز گروه های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعتی بورس بودند.
همچنین گروه های بیمه و صندوق بازنشستگی، ساخت محصولات فلزی و مخابرات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.


سرمایه گذاران بورسی امروز چهارشنبه توجه ویژه ای برای خرید سهام به گروه های ماشین آلات و دستگاه های برقی، بیمه و صندوق بازنشستگی و رایانه و فعالیت های وابسته به آن داشتند.


این درحالی بود که صنایع سیمانی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی شاهد صف های فروش بودند.


تعداد سهام آخرین معامله مثبت در روز جاری متعلق به 88 شرکت بود. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت در نماد شرکت های آهنگری تراکتورسازی ایران، دوده صنعتی پارس، کویر تایر، داروسازی امین، افست، سایپا آذین و تولید محور خودرو ثبت شد.


همچنین امروز نماد شرکت های حفاری شمال، داروسازی فارابی، سامان گستر اصفهان، رینگ سازی مشهد، پارس الکتریک، سرمایه گذاری توسعه ملی و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.


سرمایه گذاران بورسی امروز برای دومین روز پیاپی برای خرید سهام بورس اوراق بهادار صف 15 میلیون حجمی تشکیل دادند.


همچنین اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام پتروشیمی خارک، آهنگری تراکتورسازی ایران، توسعه معادن روی ایران، فولاد مبارکه اصفهان و واحدهای صندوق امین یکم نیز جزو فهرست برترین تقاضاها بودند. حجم تقاضا در این نمادها بیش از 13 میلیون تقاضا بود.


همچنین سرمایه گذاران برای فروش اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک گل گهر بیشترین عرضه ها و صف های فروش را داشتند. البته حجم عرضه ها در این نمادها حدود یک میلیون سهم بود که نشان از کاهش فشار فروش و حجم عرضه در پایان ساعت معاملاتی امروز دارد.


در پایان معاملات بازار امروز معاملات نمادهای فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، تاپیکو، سرمایه گذاری غدیر ، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت دو هزار و 202 واحدی این متغیر را رقم زدند. شاخص کل در عدد 111 هزار و 324 واحد هفته را به پایان رساند.


شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب یک هزار و 580 و 4 هزار و 605 واحد منفی شدند.


امروز نمادهای چادرملو، مخابرات، آهنگری تراکتورسازی ایران و پتروشیمی پردیس شاهد افزایش ارزش بازاری خود بودند و مرکز توجه و اقبال قرار گرفتند.


همچنین بیشترین ارزش معاملات نیز در نمادهای فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، چادرملو و ملی مس انجام شد.


شایان ذکر است بازدهی بورس از ابتدای سال تا پایان روز جاری به بیش از 15 درصد رسید. همچنین بازدهی یک ساله بورس از خرداد سال 96 تا امروز 41 درصد بوده که نشان دهنده سودآوری این بازار با نگاه بلند مدت است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها