کد خبر: 188582
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۱ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

یک عضو اتاق بازرگانی مطرح کرد:

عصر بدعهدی آمریکا و فصل اجماع برای اقتصاد ایران

حسین پیرموذن عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: اگر مشکلات اقتصادی کشور را تنها بر دوش دولت و فعالان بخش خصوصی بگذاریم نتایج مثبتی حاصل نخواهد شد و چه بسا کشور نیز وارد مسائل و مشکلات بیشتری خواهد شد و بر فهرست چالش‌های اساسی کشور افزوده خواهد شد بنابراین ضروری است تا سایر قوا و نهادهای مؤثر حکومتی با اجماع و تقویت تعاملات و هماهنگی بیشتر در عصر بدعهدی آمریکا در برجام، در مسیر حل مشکلات اساسی اقتصاد ایران گام بردارند.

عصر بدعهدی آمریکا و فصل اجماع برای اقتصاد ایران
کد خبر: 188582
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۱ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین پیرموذن عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: همه نهادها و سازمان‌های حکومتی و قوای سه گانه باید به ضرورت اجماع، نه به عنوان یک شعار کاغذی،­بلکه به عنوان یک راهبرد عملیاتی تمرکز کنند.

وی افزود: کشور با ابر چالش‌هایی مواجه است که هریک از این چالش‌ها به تنهایی قادر به تولید بحران هستند و از سویی دیگر این ابر چالشها بازتولید چالشی جدید در اقتصاد کشور هستندکه سهل انگاری و اهمال کاری در حل و فصل این مشکلات، کشور را می‌تواند به پرتگاه سوق دهد در واقع انتظار بخش خصوصی‌ها به بهار اقتصادی خیلی زود رنگ پاییز به خود گرفت.

پیرموءذن گفت: امیدواری بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی در اوایل دولت یازدهم قوت بیشتری گرفته بود ولی این امیدواری در دولت دوازدهم به حدی فروکاسته است که انگیزه کار، تلاش و همت را از بخش خصوصی برای تولید و تجارت گرفته است.

وی افزود: بخش خصوصی از دولت انتظار داشت تا قوانین متناقض و زائد را حذف کند، بهبود فضای کسب و کار را در اولویت قرار دهد، از ادبیات و لحن دستوری در اقتصاد پرهیز کند­با بخش خصوصی نه تنها رقابت نکند بلکه در تدوین راهبردی­توسعه از بخش خصوصی به عنوان همراه و همیار بهره مند شود و در واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی با وجود ناهمواری‌ها، اقدامات عملیاتی نشان دهد و مبارزه با فساد را در اولویت‌های اصلی قرار دهد.

پیرموءذن گفت: انتظار داشتیم دولت نوسانات بازار ارز را نه بصورت دستوری بلکه عقلانی مدیریت کند و از دخالت در این بازار پرهیز و تسهیلات بانکی و مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را نه بصورت مقطعی بلکه با اتخاذ سیاست‌ها و بخشنامه‌های کاربردی حل و فصل کند­و مشکلات تأمین اجتماعی و مالیاتی که مانعی مهم در مسیر تولید و اشتغال است را برطرف کند اما متاسفانه ناکامی دولتی‌ها در رفع این مشکلات نمایان و عملکردشان غیرقابل توجیح است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات متعدد، اقتصاد ایران به جراحی بزرگ نیاز دارد و این امر بدون اجماع و هماهنگی مؤثر همه­ قوا، نهاد و سازمان‌های مؤثر حکومتی امکان پذیر نیست ضمن اینکه لازمه این حرکت پرهیز از هرگونه تنش و کنش‌های نامتعارف پوپولیسیتی، سیاسی و تقویت بخش خصوصی است.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: اگر مشکلات اقتصادی کشور را تنها بر دوش دولت و فعالان بخش خصوصی بگذاریم نتایج مثبتی حاصل نخواهد شد و چه بسا کشور نیز وارد مسائل و مشکلات بیشتری خواهد شد و بر فهرست چالش‌های اساسی کشور افزوده خواهد شد بنابراین ضروری است تا سایر قوا و نهادهای مؤثر حکومتی با اجماع و تقویت تعاملات و هماهنگی بیشتر در عصر بدعهدی آمریکا در برجام، در مسیر حل مشکلات اساسی اقتصاد ایران گام بردارند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها