کد خبر: 253503
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۰۹:۳۳:۰۰
| |

تاثیر وضعیت اقتصادی بر افزایش سرقت‌های خرد/ رشد 30 درصدی سرقت‌ خرد در خراسان شمالی

اوضاع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر کشوری بر میزان جرائم آن جامعه تاثیر گذار است به طوری که انگیزه های مختلفی سبب وقوع جرم می شود که مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ها یکی از عوامل بروز ناهنجاری ها و سرقت ها بشمار می رود و این نشان دهنده رابطه دو طرفه بین شاخص فلاکت و جرائم اقتصادی است.

تاثیر وضعیت اقتصادی بر افزایش سرقت‌های خرد/ رشد 30 درصدی سرقت‌ خرد در خراسان شمالی
کد خبر: 253503
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۰۹:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| اوضاع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر کشوری بر میزان جرائم آن جامعه تاثیر گذار است به طوری که انگیزه های مختلفی سبب وقوع جرم می شود که مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ها یکی از عوامل بروز ناهنجاری ها و سرقت ها بشمار می رود و این نشان دهنده رابطه دو طرفه بین شاخص فلاکت و جرائم اقتصادی است.

گفتنی است طبق تحقیقات انجام شده تورم و بیکاری در کوتاه‌مدت تأثیر مثبت بر جرائم اقتصادی گذاشته و در درازمدت تأثیر منفی بر آن داشته به طوری که سبب شده افراد برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود، فشارهای بیشتری را تحمل کنند و قدرت جامعه در کنترل آنان رو به زوال برود، بنابراین دستیابی افراد به فرصت قانونی برای کار کاهش و انگیزه ارتکاب جرائم اقتصادی افزایش یابد.

سرقت

همچنین باتوجه به اینکه تحوالت صنعتی، اقتصادی و اجتماعی سبب مهاجرت از روستاها به شهرها شده و رشد و گسترش مناطق حاشیه نشین را افزایش و انواع آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته است، در این رابطه بیکاری و فقر فرهنگی و اقتصادی یکی از مهمترین عوامل بروز و رشد جرایم شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی درباره تاثیر وضعیت اقتصادی بر سرقت های خرد می گوید: وضعیت اقتصادی خانواده ها علاوه بر بیکاری و اعتیاد بر میزان وقوع سرقت‌های خرد هم تاثیر گذار است.

سرهنگ حیدر اقبالی مطلق با بیان اینکه براساس نظریه روانشناسان و علمای اهل علم، فقر بر جرائم مالی تاثیر گذار است، اظهار می کند: غالب شدن فقر بر زندگی سبب تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی و ذهن و رفتار افراد می شود که این تغییرات یکی از عوامل نابهنجار در سطح جامعه است.

سرهنگ حیدر اقبالی مطلق

اقبالی مطلق تغییر ناگهانی در استانداردهای زندگی و قرار گرفتن هنجاری ها در معرض تغییرات دائمی را از جمله عوامل به وجود آمدن ناهنجاری ها در سطح جامعه عنوان کرده و می افزاید: بنابراین تغییر ناگهانی در استانداردهای زندگی سبب تغییرات سریع و صریح در رفتارهای انسان ها می شود.

وی بی نظمی، نابسامانی و هرج‌ومرج فراوان را از دیگر عوامل به وجود آمدن جرم در جامعه مطرح کرد و می گوید: این موقعیت فرصتی برای افراد سودجو است تا برای به دست آوردن یکسری نیازهای اولیه زندگی دست به سرقت بزنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی تقارن های مکانی و زمانی را از دیگر عوامل وقوع جرم و بزه اعلام و تصریح می کند: وجود فرد بزهکار و مجرم، وجود کالا در دسترس و وضعیت نگهداری سه عامل به وجود آمدن سرقت است.

اقبالی مطلق همچنین فقدان ثبات در ساختارهای اجتماعی را سبب به وجود آمدن رفتارهای انحرافی دانست و می گوید: انسان ها با توجه به قرار گرفتن در شرایط متفاوت و به لحاظ اعتقادی و مذهبی رفتارهای اجتماعی را از خود نشان می دهند.

وی می افزاید: هر انسانی برای رفع حداقل‌ نیازهای روزانه خود احتیاجاتی دارد که بسته به اعتقادات و قانون برای رفع آن نیازها اقدام می‌کند به طوری که برخی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند و برخی به نان شب قانع هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی می گوید: مسلما مجرمان و افراد طمع کار با کوچکترین فرصت دست به اعمال مجرمانه می‌زنند.

سرقت

اقبالی مطلق با بیان اینکه دوستان ناباب در محیط زمینه استفاده از مواد مخدر و اعتیاد را به وجود می آورند، می گوید: مسلما در بین این افراد معضل بیکاری 100درصد وجود دارد، از این‌رو فرد برای رفع نیاز مواد دست به سرقت می زند.

وی ادامه می دهد: همچنین با توجه به اینکه سرقت های خرد سریعتر به ریال تبدیل می‌شود به همین سبب مجرمان برای رفع نیاز روزمره خود به سمت سرقت‌های خرد می روند.

این مقام انتظامی اظهار می کند: بر اساس تحقیقاتی که در خراسان شمالی انجام شده جرایمی که به سبب مشکلات اقتصادی رخ می دهد ناشی از روابط بین گروهی و محیطی بوده است.

اقبالی مطلق با بیان اینکه امسال وقوع جرایم خرد در خراسان شمالی رو به افزایش است، مطرح می کند: سرقت‌های خرد طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

وی ادامه می دهد: تضعیف ارزش های اعتقادی و اخلاقی در جامعه یکی از عامل های به وجود آمدن ناهنجاری و بی نظمی در سطح جامعه است.

وی اضافه می کند: همچنین پیشرفت اقتصاد مبتنی بر روابط آزادی انسان ها و آزادی که فارغ از نظم باشد امروزه در زندگی افراد تاثیر دارد.

مشکلات اقتصادی بدون مدیریت و نظارت دقیق برطرف نمی شود

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت سخت اقتصادی مردم می گوید: مشکلات اقتصادی مردم به سبب مدیریت های ضعیف و نبود نظارت های دقیق به وجود آمده است.

علی قربانی

علی قربانی با بیان اینکه تا هنگامی که نظارت های دقیق در دستور کار قرار نگیرد، مشکلات اقتصادی کشور برطرف نخواهد شد، اظهار می کند: مشکل اقتصادی و بیکاری زمینه ای برای وقوع جرم در جامعه است که شدت آن براساس نیاز متفاوت خواهد بود.

قربانی با بیان اینکه نوع جرم در جوامع مختلف از اوضاع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن جامعه تاثیر می پذیرد، می افزاید: وقوع انواع جرم و ناهنجاری ها در جامعه سبب ایجاد ناامنی می شود که مشکلاتی را برای دولت و دستگاه های قضایی به همراه خواهد داشت.

وی تصریح می کند: لبریز شدن صبر مردم بخاطر افزایش قیمت ها و مشکلات سخت اقتصادی آشکار است، بنابراین می طلبد هرچه سریع تر توانمندسازی مردم به لحاظ اقتصادی و معیشتی در دستور کار قرار گیرد تا قدرت خرید آنان بالا رود.

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی می گوید: بنابراین ضرورت دارد دولت برای پیشگیری از افزایش جرم و سرقت ناشی از مشکل اقتصادی، چاره اندیشی کند.

براین اساس، افزایش قیمت ها و مشکلات اقتصادی و بیکاری بی شک بر نوع زندگی مردم به ویژه اقشار کم درآمد تاثیر گذار است چرا که زمینه به وجود آمدن انواع آسیب های اجتماعی و جرائم را دنبال دارد و همین امر تاثیر منفی بر بدنه جامعه باقی خواهد گذاشت و شاید الگویی برای دیگر افراد به منظور رفع نیازهای روزمره شود. به طور حتم برای ریشه کن شدن هر نوع آسیب و جرمی در جامعه باید آسان ترین راه یعنی تامین توان مالی در دستور کار قرار گیرد تا بیش از این جامعه متزلزل زیان نشود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها