کد خبر: 240683
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۴:۰۰
| |

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک:

توقف اپیدمی مسمومیت با سرب در استان مرکزی/مسمومیت الکلی دو نفر را کشت

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک گفت: در سال جاری 50 نفر بواسطه مصرف الکل صنعتی در استان مرکزی مسموم شدند، اما اپیدمی مسمومیت با سرب در استان به صفر رسید.

توقف اپیدمی مسمومیت با سرب در استان مرکزی/مسمومیت الکلی دو نفر را کشت
کد خبر: 240683
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا جمالیان رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها بیان کرد: یکی از مسمومیت‌هایی که طی ماه‌های اخیر سروصدای بسیاری را در کشور ایجاد کرد مسمومیت ناشی از مصرف الکل بود به طوری که طی 2 ماه گذشته شمار بسیاری را در کشور درگیر خود کرد.

وی با اشاره وجود مواردی از این مسمومیت در استان مرکزی گفت: تعداد مراجعه کنندگان مسموم با الکل به بیمارستان ولیعصر(عج) اراک طی 2 ماهه اخیر 50 نفر بوده است که این مسمومیت منجر به مرگ 2 نفر، نابینایی 2 نفر و مشکل بینایی برای 2 نفر شد.

جمالیان با بیان اینکه باقی مراجعه‌کنندگان به دلیل مراجعه به موقع به مرکز درمانی بدون عارضه خاصی بهبود یافتند و مرخص شدند، افزود: متاسفانه افزوده شدن الکل صنعتی و مصرف مشروبات دست‌ساز و پلمب شده که از نظر رنگ و بو با الکل طبی تفاوتی ندارند باعث مسمومیت مصرف‌کنندگان شده است که با علائمی همچون تاری دید همراه است و با مراجعه به موقع کمترین میزان عارضه در افراد بروز می کند.

وی کوری، مشکلات کبدی و کلیوی را از عوارض مصرف الکل‌های دست‌ساز عنوان کرد و گفت: موردی از عوارض کلیوی و کبدی در بین مراجعه‌کنندگان به بیمارستان وجود نداشت که البته اطلاع‌رسانی به موقع توسط مرکز درمانی باعث شد حساسیت جامعه و مصرف‌کنندگان بیشتر شود و مراجعه بموقعی به مراکز درمانی صورت گیرد.

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک با بیان اینکه در بین مراجعه‌کنندگان مسموم تعدادی خانم نیز وجود داشتند، افزود: مراجعه زنان به بیمارستان با سختی همراه بود چراکه نگران تعقیب‌های قضایی بودند که بیمارستان این آرامش خاطر را به انان داد که مراکز درمانی تنها روند درمان را دنبال می‌کنند و حتی برخی از مسمومین استان نیز به تهران مراجعه کرده‌ بودند.

وی رنج سنی مسمومین را بین 15 تا 50 سال دانست که اکثرا مربوط به شهر اراک بودند و گفت: مواردی نیز از تفرش و دلیجان نیز جهت درمان به بیمارستان ولیعصر نیز مراجعه داشتند.

جمالیان در خصوص مسمومیت با سرب با بیان اینکه در سال جاری هیچ مورد مسمومیت در این زمینه گزارش نشده است، افزود: در سال گذشته با اپیدمی شدیدی در این راستا مواجه شدیم به طوری 150 مراجعه مسمومیت با سرب به بیمارستان به ثبت رسید که ناشی از افزوده شدن سرب به مواد مخدر بویژه تریاک بود که در مصرف خوراکی و استنشاق جذب بالایی دارد و حتی برخلاف باور معتادان مصرف استنشاقی مواد مخدر دارای سرب بیشتر از مصرف خوراکی آن جذب بدن می‌شود.

وی بیان کرد: کم خونی شدید و تاثیر بر کاهش گلبول قرمز، درد استخوانی، دردهای شدید شکمی و گوارشی، حتی مشکل آپاندیس و کیسه صفرا از جمله عواقب مسمومیت با سرب است که خوشبختانه مصرف آن در استان کاهش یافته است.

این متخصص مسمومیت‌ها در خصوص مصرف و مسمومیت با قرص برنج عنوان کرد: خوشبختانه مصرف قرص برنج در استان بسیار پایین است البته در شهرستان ساوه مواردی وجود دارد و عموما افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند با قرص برنج موجود در داروخانه و عطاری‌ها متفاوت است که با توجه به نظارت معاونت غذا و دارو این قرص‌ها بسیار کم است و 6 بیمار مسموم با قرص برنج نیز قرص مورد نظر را از داروخانه تهیه کرده بودند.

وی با بیان اینکه قرص‌هایی که به نام قرص برنج در داروخانه ها عرضه می شود در واقع عصاره سیر است، گفت: قرص برنج اصل در واقع فسفید آلومینیوم است که در دسترس عموم نیست.

جمالیان با توصیه به خانواده‌ها درخصوص اعمال حساسیت بیشتر در قبال مصرف دارو و ممانعت از مصرف در مقابل کودکان خود تصریح کرد: کودکان با کنجکاوی خود گاهی اقدام به مصرف داروی بزرگسالان می‌کنند به همین دلیل والدین باید مراقب مصرف خود خاصه در مصرف داروهایی مانند متادون یا آرامبخش ها باشند چراکه اغلب مسمومیت‌های تصادفی کودکان ناشی از مصرف داروی بزرگسالان است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها