روایت عضو شورای شهر کازرون از ریشه حوادث این شهر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اینکه گفته می‌شود مردم کازرون در درگیری‌ها دست به اسلحه بردند دروغ است/ صحبت‌های امام جمعه قائمیه باعث تنش در کل منطقه شد/ مردم می‌گویند که چرا هر بار باید کازرون کوچک‌تر شود/ متأسفانه شاهد اختلافات قومی در منطقه کازرون و قائمیه هستیم

یک عضو شورای شهر کازرون در تشریح ریشه حوادث اخیر کازرون به وعده‌های انتخاباتی نماینده این شهرستان اشاره کرد و گفت: اخیراً امام‌جمعه قائمیه نیز چندین‌بار سخنرانی‌های مهیجی داشت و تهدید کرد که اگر این طرح به نتیجه نرسد، مردم اسلحه دارند و راه قائمیه را که شاهراه ارتباطی است، می‌بندند. درواقع این صحبت‌ها باعث تنش‌های فوق‌العاده‌ای در کل منطقه شد.

اینکه گفته می‌شود مردم کازرون در درگیری‌ها دست به اسلحه بردند دروغ است/ صحبت‌های امام جمعه قائمیه باعث تنش در کل منطقه شد/ مردم می‌گویند که چرا هر بار باید کازرون کوچک‌تر شود/ متأسفانه شاهد اختلافات قومی در منطقه کازرون و قائمیه هستیم
کد خبر: 189561
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدامین مهرورز عضو شورای شهر کازرون در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در ارزیابی خود از ریشه حوادث این شهرستان طی ماه‌های گذشته اظهار کرد: شهرستان کازرون دارای شش بخش و شش شهر است. آقای حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس دهم نیز متولد و بزرگ‌شده یکی از شهرهای کازرون به نام قائمیه است. او دور گذشته هم در انتخابات شرکت کرده بود ولی نتوانست وارد مجلس شود. در این دوره همه منطقه قائمیه یک‌صدا برای رأی آوردن ایشان تلاش کردند و ایشان هم وعده داده بود که قائمیه را به شهرستان تبدیل می‌کند. این در حالی است که قائمیه 20 هزار نفر جمعیت دارد و با این جمعیت و وسعت، شرایط کافی برای تبدیل شدن به شهرستان را ندارد و به ناچار برای اینکه شرایط را داشته باشد باید یک شهر و دو بخش را از کازرون به آن الحاق کنند.

مهرورز ادامه داد: در این دو بخش که بر اساس طرح ارائه‌شده به وزارت کشور قرار بود به قائمیه الحاق شود، دو دهستان به نام‌های دشت برق و انارستان وجود دارد که پیوند فرهنگی عمیقی با کازرون دارند. این دو دهستان همچنین به لحاظ فاصله جغرافیایی به کازرون نزدیک‌تر هستند و رفت‌وآمد بیشتری با کازرون دارند. ضمن اینکه آن‌ها از 30 سال پیش درخواست الحاق به بخش مرکزی کازرون را داده بودند. مطرح‌شدن ایجاد شهرستان جدید باعث ناراحتی مردم این دو دهستان و همچنین مردم کازرون شد چرا که مردم کازرون به هویت طبیعی این دو دهستان نیز تعلق خاطر دارند و همین باعث حساسیت بیشتر هم شده بود.

عضو شورای شهر کازرون در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تصریح کرد: تجمع‌ها و اعتراض‌هایی در سال گذشته برگزار شد و شورای شهر کازرون نیز به‌تناسب اعتراض‌ها را منعکس می‌کرد و دراین‌باره به ریاست‌جمهوری هم نامه نوشته شد. بنده نیز در همین اواخر با توجه به اینکه نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها هستم، نامه‌ای را حضورا خدمت آقای جهانگیری معاون رئیس‌جمهوری ارائه دادم و مخالفت مردم را با این طرح اعلام کردم.

او تأکید کرد: شورای شهر کازرون پیش‌بینی عواقب امنیتی و اختلافات قومی و قبیله‌ای این طرح را از قبل کرده بود.

مهرورز افزود: بعد از برگزاری تجمع‌های مختلف اعلام کردند که دو دهستان دشت برق و انارستان را به کازرون الحاق می‌کنند. ولی با این‌وجود بحث‌های مختلفی در شهر مطرح می‌شد مبنی بر اینکه در آینده احتمالاً استان فارس به استان‌های فارس غربی و شرقی تقسیم می‌شود و اگر کازرون تقسیم شود، فرصت مرکز استان شدن را از دست می‌دهد. همین باعث شد که مردم واکنش نشان دهند و کل طرح را نپذیرند. چون سابقاً در زمان نمایندگی آقای باقری‌نژاد بخش دشت ارژن که الآن متعلق به شیراز است، نیز از کازرون جدا شده بود. مردم می‌گویند که چرا باید هر بار کازرون کوچک‌تر شود و حالا چرا باید زادگاه نماینده جدا شود؟ این در حالی است که بخش «جلوگالاده» به لحاظ قدمت و جمعیت از قائمیه بزرگ‌تر و قدیمی‌تر است و فاصله‌اش نیز از کازرون بیشتر است. مردم می‌گویند چرا این بخش جدا نمی‌شود؟ مردم می‌گویند چرا نماینده باید کل مسائل و پروژه‌های شهرستان را رها کند و فقط به دنبال ارتقای زادگاه خود باشد؟ نماینده کازرون از روزی که نماینده شده حتی یک جلسه عمومی هم با مردم کازرون نداشته است.

عضو شورای شهر کازرون گفت: برخی کارها حساسیت مردم را نیز بیشتر کرده است. از جمله در دوراهی بوشهر که یک راه آن به کازرون و دیگری به قائمیه می‌رود، تابلویی نصب شده که مردم را تشویق می‌کند از مسیر قائمیه به شیراز بروند چون به لحاظ مسافت ده کیلومتر نزدیک‌تر از مسیر کازرون است. این باعث حساسیت مردم شده است. ضمن اینکه نماینده از روزی که شروع به کارکرده تمام فکرش ارتقای قائمیه است گویی که کازرونی نیست.

مهرورز افزود: بااین‌حال هفته گذشته دوباره مردم باخبر شدند که نماینده و امام‌جمعه در وزارت کشور حضور داشتند و پیگیر به نتیجه رسیدن این طرح هستند. اخباری هم بین مردم منتشر شد مبنی بر اینکه این طرح مورد تأیید نهادهای امنیتی ریاست جمهوری قرارگرفته و تنها در انتظار تصمیم نهایی هیئت دولت قرار دارد.

عضو شورای شهر قائمیه تصریح کرد: اخیراً امام‌جمعه قائمیه نیز چندین‌بار سخنرانی‌های مهیجی داشت و تهدید کرد که اگر این طرح به نتیجه نرسد، مردم اسلحه دارند و راه قائمیه را که شاهراه ارتباطی است، می‌بندند. درواقع این صحبت‌ها باعث تنش‌های فوق‌العاده‌ای در کل منطقه شد. امروز متأسفانه شاهد اختلافات قومی در منطقه کازرون و قائمیه هستیم و مردم قائمیه هم بر این باورند که این طرح حق آنان است که اگر محقق نشود، حقشان ضایع‌شده است.

مهرورز تأکید کرد: برای ما سؤال است که آیا با وجود این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور،‌ این طرح یکی از اولویت‌های دولت است؟‌ چرا باید در این شرایط دولت بی‌تدبیری کند و این نگاه را به‌طور شفاف بیان نکند که امروز اولویت ما این نیست؟ معاون سیاسی استانداری فارس با یک مصاحبه جنجالی اعلام کردند که این طرح به‌طور حتمی انجام می‌شود و همین باعث شد تنش‌ها بیشتر شود.

او در تشریح حوادث سه روز گذشته کازرون گفت: تجمع مردم در سه روز گذشته، باعث دستگیری تعداد از افراد شد و در واکنش به این اتفاق عده‌ای برای آزادی آنان، تحرکاتی داشتند و درنهایت آزادی آنان باعث بروز اختلافات بیشتری شد. الان با وساطت شورای شهر کازرون و معتمدین برای مردم توضیح داده شد که افراد معاند وارد شدند و کار تخریب اموال عمومی را انجام می‌دهند و این تجمع‌ها از مسیر یک مطالبه اجتماعی خارج شده است و باید هشیار باشند. مردم هم به آگاهی رسیده‌اند و خدا را شکر شهر از روز گذشته شهر جو آرام‌تری گرفته است و کازرون کاملاً آرام است.

مهرورز تأکید کرد: من فکر می‌کنم که این مسیر آرام‌سازی تنها می‌تواند با موضع‌گیری شفاف وزارت کشور نسبت به این طرح که جنجالی شده، ادامه یابد. اگر این طرح به‌طور قانونی و کارشناسی دنبال شود من فکر نمی‌کنم که مردم هم مخالفتی با آن داشته باشند.

او درباره اینکه گفته می‌شود مردم کازرون در درگیری‌ها دست به اسلحه بردند گفت: این درست نیست و دروغ است. کازرون در زمان انقلاب یکی از دوازده شهری بوده که در آن اعلام حکومت نظامی شد. مردم کازرون به انقلاب، رهبری و نظام ارادت دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها