کد خبر: 511791
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۱۹:۴۷:۰۰
| |

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با اعضاء شورای شهر رشت:

عدم مدیریت صحیح پسماندها در رشت، خطرات زیادی بر سلامت انسان و طبیعت وارد می‌کند

ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: جهت حل مشکلات حوزه سلامت در استان و مقابله با بحران کرونا فقط بیش از 35 سفر به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم و مشکلات استان را پیگیری کرده ایم.

عدم مدیریت صحیح پسماندها در رشت، خطرات زیادی بر سلامت انسان و طبیعت وارد می‌کند
کد خبر: 511791
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۱۹:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با اعضای شورای شهر رشت و شهردار در دفتر شورای اسلامی شهر رشت، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بالغ بر 272 هزار آزمایش کرونا انجام شده و مجموعا 57 هزار و 100 نفر بستری شده اند.

وی با تقدیر از همراهی و همکاری همه جانبه در جهت استفاده از همه ظرفیتها، افزود: جهت حل مشکلات حوزه سلامت در استان و مقابله با بحران کرونا فقط بیش از 35 سفر به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم و مشکلات استان را پیگیری کرده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به همکاری شهرداری رشت با دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: مشارکت در عملیات پاکسازی، گندزدایی و ضدعفونی معابر توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت، تخصیص فضا جهت اسکان واحدهای دانشگاه جهت غربالگری در کرونا، مشارکت در تامین وسایل حفاظتی و ضدعفونی کننده و نصب بنرهای اطلاع رسانی عمومی در حیطه کرونا در میادین اصلی شهر از جمله این همکاری ها بوده است.

دکتر سالاری به برخی از چالشهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و افزود: معیوب بودن زیرساختهای بهداشتی و درمانی استان، فرسوده و مستهلک بودن نزدیک به یک سوم فضای فیزیکی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در استان، وضعیت نامناسب بیمارستانهای استان، ناتمام ماندن پروژه های بهداشتی درمانی استان و عدم جذب اعتبار جهت تکمیل کلینیک های ویژه استان و عدم اجرای طرح تحول نظام سلامت از نمونه این چالش‌ها بوده است.

وی به خلاصه‌ای از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و گفت: راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، افزوده شدن 17 دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس گیلان، افتتاح نخستین مرکزکاشت حلزون شنوایی قطب کاشت حلزون شمال کشور، بهره برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از 10 سال و یا خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی شهید سلیمانی تنها بخشی از این اقدامات بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بهره برداری از دو بیمارستان در شرق و غرب استان، افزود: تجهیز و بهره برداری بیمارستان 220 تختخوابی جایگزین تالش و تجهیز و بهره برداری بیمارستان جایگزین لنگرود مجموعا با اعتبار 500 میلیارد تومان از جمله این ابر پروژه ها بوده است.

دکتر سالاری همچنین به تجهیز و راه اندازی اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، افتتاح اورژانس جدید بیمارستان رازی، توسعه بخش اورژانس بیمارستان فومن، بهسازی مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی شهر ماکلوان و همچنین افتتاح 32 پروژه عمرانی دانشگاه در سفر وزیر بهداشت به استان در خرداد امسال خبر داد.

وی همچنین به انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی با قرارگاه خاتم جهت احداث بیمارستان 350 تخت خوابی پورسینا رشت و احداث دانشکده پزشکی سایت لاکان آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تجهیزات سرمایه ای تأمین شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اشاره کرد و گفت: تامین بالغ بر 850 قلم تجهیزات پزشکی بیمارستانهای دولتی استان، راه اندازی 14 دستگاه سونوگرافی و اکو سونوگرافی، راه اندازی 3 دستگاه رادیولوژی ثابت و 6 دستگاه رادیولوژی پرتابل و راه اندازی 9 دستگاه CT Scan 16 اسلایس از جمله این تجهیزات هستند.

دکتر سالاری همچنین از راه اندازی 26 دستگاه اکسیژن ساز خبر داد و افزود: تامین 4 دستگاه مخزن اکسیژن 20 تن رازی، انزلی و لاهیجان و تلاش جهت تامین 8 دستگاه مخزن اکسیژن در دستور کار دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان قرار دارد.

وی همچنین به افزایش تخت های درمانی در پیک های کرونا خبر داد و گفت: تجهیز و بهره برداری از مرکز اورژانس پشتیبان سایت لاکان، تجهیز اورژانس جدید بیمارستان حشمت و تجهیز ICU جدید بیمارستان پورسینا از نمونه این اقدامات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به راه اندازی 9 دستگاه اکسیژن ساز جدید از ابتدای مرداد ماه خبر داد و گفت: تعداد اکسیژن سازهای بیمارستانها از ابتدای کرونا مجموعا 26 دستگاه بوده و سه مخزن اکسیژن مایع نیز خریداری و به بهره برداری رسیده اند.

دکتر سالاری همچنین به چالش های زیستی در شهر رشت نیز اشاره کرد و گفت: ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت و دپوی زباله در سراوان از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی رشت هستند.

وی با اشاره به عدم مدیریت صحیح پسماندها در رشت، افزود: این پسماندها خطرات زیادی را با توجه به ویژگیهای احتراق، واکنش پذیری، خورندگی و سمیّت بر سلامتی انسان و طبیعت وارد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشکل فاضلابهای شهر رشت اشاره کرد و گفت: رهاسازی مسقیم و غیر مستقیم فاضلاب های شهری و خانگی تصفیه نشده به محیط و رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت بسیار موجب تشدید آلودگی شده و زمینه بروز بیماری ها را فراهم می‌کند.

دکتر سالاری همچنین با اشاره به دیگر مخاطرات فاضلاب ها در رشت، افزود: ورود فاضلاب های صنعتی تصفیه نشده اماکن صنعتی و کارگاههای سطح شهر رشت ازجمله؛ کارگاهها، کارواش ها و... بصورت مستقیم و غیر مستقیم به محیط و رودخانه های شهر رشت وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی شعر رشت اقدامی انقلابی می طلبد، افزود: زمینه بروز بسیاری از بیماری ها در این شهر، ریشه در آلودگی های زیست محیطی دارد و برای فراهم کردن بهداشت پایدار و پیشگیری از بروز بیماری لازم است اقدامی جهادی و انقلابی انجام شود.

سید محمد احمدی ، شهردار رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه اعضای شورا و مدیران و کارکنان شهرداری رشت از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در صحنه حضور داشتند، اظهار کرد: اعضای شورای ششم رشت بارها به بنده تاکید داشتند تا از هر اقدامی در راستای کاهش حجم بار مشکلات بر روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان کوتاهی نکنیم .

شهردار کلان‌شهر رشت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به همراهی تمامی دستگاه ها به منظور کاهش و کنترل کرونا تاکید داشتند، افزود: شهرداری رشت نیز با تمام توان، پای کار است و با همکاری های انجام شده تمامی پرسنل شهرداری رشت از جمله پاکبانان ، نیروهای آرامستان و ... که به نحوی در خط مقدم هستند دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند و از این بابت قدردان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستیم .

دکتر محمد حسین واثقی کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با آرزوی قبولی عزاداریهای همگان در دهه اول ماه محرم، اظهار کرد: علیرغم تمامی مشکلاتی که چند سالی است به واسطه شیوع کرونا با آن درگیر هستیم ، همچون سالهای گذشته عزای حسینی باشوری وصف ناپذیر برگزار شد و از تلاش های شهردار و مجموعه خدوم شهرداری رشت در راستای آماده سازی فضای شهری در این ایام سپاسگزاریم.

وی با گرامی داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: این دو شهید گرانقدر طی مدت زمان کوتاه حضورشان در جایگاه ریاست جمهوری و نخست وزیری خدمات ارزنده ای ارائه کردند و از این رو در قلبها ماندگار شدند.

رئیس شورای شهر رشت ضمن تبریک روز پزشک تصریح کرد: تا زمانی که ناامنی برای سلامتی ما پیش نیاید شاید به اهمیت جایگاه پزشکان و کادر درمان پی نبریم و در شرایط فعلی و به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا که بسیاری از افراد را در جهان درگیر کرده است بیش از پیش به اهمیت کادر درمان و پزشکان مجرب پی برده ایم و البته پزشکان خدوم و کادر زحمتکش درمان پیش از این نیز در شرایطی همچون هشت سال جنگ تحمیلی و... با حضور در صحنه های مختلف و تلاش برای نجات جان همنوعانمان نیز صحنه های ایثار فراوانی به نمایش گذاشتند و در این راستا در جلسه امروز شورا با تجلیل از تعدادی از پزشکان و کادر زحمتکش درمان قصد داریم قدردانی مان را نسبت به این خدمتگزاران نشان دهیم.

گفتنی است در پایان این نشست، شهردار و شورای شهر رشت از تعدادی از مدافعان سلامت و همسران شهدای خدمت عرصه سلامت با اهدای لوح ، تقدیر کردند

منبع: مدیریت اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها