کد خبر: 479418
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۲:۴۲:۰۰
| |

سال ویروسی از نگاه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان

آرش فرزام صفت معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان، در قسمتی از این گفتگو گفت: گیلان، استانی توریستی است و کرونا باعث شد صنعت گردشگری لطمه زیادی ببیند و تعداد زیادی از بومگردی ها مجبور به تعطیلی حرفه خود شدند و لطمه های جبران ناپذیری دیدند که نیازمند برنامه ریزی مدون و دقیق برای کمک به این صنعت هستیم.

سال ویروسی از نگاه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان
کد خبر: 479418
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| کرونا ویروس لطمه های بسیار جانی و مالی را بر زندگی ما وارد کرد و ما ماندیم و انتخاب میان جانمان یا کسب و کارمان. در این میان هر بار که خسته و کلافه از رخدادهای جامعه بودیم اولین فکری که به ذهنمان می رسید؛ فریاد بر سر مسئولین بود که در بسیاری موارد هم کارنامه قابل قبولی نداشتند.


هنوز اولین روزهایی که این ویروس نحس خودش را مهمان نفسهایمان کرد در خاطرمان هست. ماسک نبود. الکل پیدا نمی شد. کادر درمان نگران از نبود لباس و لوازم محافظت از خود بودند و... و البته این ویروس هم از آنفولانزا ساده تر و کم خطرتر بود.


ترس از بیمار شدن و مراقبتهای شخصی، مهمترین عاملی بود که گیلان را از روزهایی که نفس هایش به شماره افتاده بود به آرامشی نسبی رساند.


اما انگار حافظه مسئولین و مردم خیلی زود تمام این اتفاقات را فراموش کرد و نوروز امسال نه قانونی بود برای جلوگیری از سفر، نه ترسی از اینکه اگر سفر رفتیم بر سرمان چه خواهد آمد؟


سیاست خواهش و تمنا جواب نداد و امروز گیلان زیبا دوباره نگران و مستاصل به دنبال روزهای آرام خود می‌گردد.


استان گیلان یکی از اولین مراکز شیوع کروناویروس در ایران بود؛ دلیلش را هم نمی‌ دانیم!


اما می دانیم خیلی زود تصمیم گرفت برای محافظت از خود تلاش کند. تمام 15 ماه گذشته هر بار کمبودی دیدیم اولین کاری که به ذهنمان رسید فریاد بر سر مسئولین بود تا شاید راهی پیش پایمان بگذارند. اما باید کارهای خوب را هم دید... .


آرش فرزام صفت معاون اقتصادی استانداری گیلان شروع شیوع کروناویروس در استان را چنین تشریح کرد:

(قبل از اپیدمی کرونا، ما در استان گیلان، روزانه به حدودا 2000 ماسک نیاز داشتیم که عمدتا در بخش درمان مورد استفاده بود اما یکباره با شیوع کرونا و استفاده جمعی از ماسک به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا، نیازمند 500000 ماسک در روز شدیم. کارگاه های تولیدی جوابگوی این نیاز نبودند و باید تولیدکنندگان جدیدی را وارد این عرصه می کردیم که به سرعت این امر صورت گرفت و 8 واحد در استان شروع به فعالیت کردند و پس از مدتی 3 واحد تولید ماسک هم در منطقه آزاد انزلی فعال شد. از دیدگاه سلامت‌نگر ما استان گیلان را نسبت به نیاز خود برای ماسک مصرفی بی نیاز کردیم و از دیدگاه اقتصادی هم این کارگاهها باعث اشتغال و درآمد زایی در بخش صنعت شدند و حتی این پیشرفت ها در این بخش تا آنجا پیشرفت که استان گیلان، ماسک به استان های دیگر هم ارسال می کرد و با توجه به کیفیت تولیدات، یک نوبت صادرات خارج از کشورهم داشتیم.

البته تلاشهای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت استان و همچنین گروه‌های جهادی هم بسیار مفید و موثر بود.)


وی همچنین در مورد مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز در دوران پاندمی توضیح داد: استان گیلان در شرایط عادی و قبل از ورود ویروس کرونا به روزانه 8 تن مواد ضد عفونی کننده نیاز داشت که بعد از شیوع کرونا این نیاز به 30 تن در روز رسید و در حال حاضر تمام نیازمندی استان تامین می شود و چه بخش های درمانی و مراقبی و چه در مورد استفاده عمومی کمبودی نداریم.


فرزام صفت در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد آنلاین گیلان؛ که شما به عنوان یک فعال اقتصادی، با توجه به همه چالش‌های موجود، یکسال گذشته را چطور تحلیل می کنید، گفت: در شرایط فعلی و با توجه به رکود اقتصادی ناشی از پاندمی، که باعث تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی شده است مهمترین اصل این است که مراکز اقتصادی به تعطیلی و ورشکستگی و تعدیل نیرو نرسند که این به نوعی یک امتیاز مثبت برای آنهاست.


استان گیلان، استانی توریستی است و کرونا باعث شد صنعت گردشگری لطمه زیادی ببیند و تعداد زیادی از بومگردی ها مجبور به تعطیلی حرفه خود شدند و لطمه های جبران ناپذیری دیدند که نیازمند برنامه ریزی مدون و دقیق برای کمک به این صنعت هستیم.

در استان گیلان
در ابتدای سال 99 ما شاهد آماری 20000 نفری از افرادی که درخواست بیمه بیکاری داشتند، بودیم


در بخش صنعت با توجه به آمارهای منتشر شده توسط شرکت شهرک های صنعتی گیلان و شهرک صنعتی رشت، در سال 1399 حدود 450 واحد که در گذشته تعطیل شده بودند، مجدد به چرخه تولید بازگردانده شده اند و این آمار برای سالی که همراه با رکود اقتصادی بود، کارنامه قابل قبولی است.


از معاون اقتصادی استاندار گیلان درباره مشکل کمبود نقدینگی در عابربانکهای استان در روزهای پایان سال و نوروز 1400 پرسیدیم و ایشان توضیح دادند؛ در نوروز 1399 ما حدودا 18 میلیارد تومان به عابر بانکهای استان تزریق کرده بودیم که با توجه به قرنطینه و ممنوعیت عبور و مرور پاسخگوی نیاز استان بود و ما در نوروز 1398 که استان در شرایط عادی و در انتظار مسافرین نوروزی بود با 23 میلیاردی که در اختیار بانکها به جهت استفاده در عابربانکها قرار داده بودیم در شرایط ثبات و آرامش بودیم.


امسال با در نظر گرفتن تورم و حضور مسافرین 28 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دادیم که البته اصلا انتظار ورود این تعداد مسافر را نداشتیم و همین موضوع باعث شد در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید دچار مشکلاتی باشیم.


اما بطور کلی باید در نظر داشت با توجه به سیاست های بانک مرکزی و هزینه های چاپ اسکناس باید فرهنگ استفاده بیشتر و بهینه از کارتهای خرید و خرید آنلاین، هر چه بیشتر در جامعه آموزش داده شود چون امروزه و با توجه به دنیای هوشمند و دیجیتالی که ما در آن زندگی می کنیم استفاده از پول نقد در خرید و فروش ها به حداقل رسیده است و ما هم باید هماهنگ با سیاستهای اقتصادی پیش برویم.


فرزام صفت در پایان ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر تمام دنیا و مردم خوب کشورمان از کروناویروس رها شوند و دوباره زندگی عادی را تجربه کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها