کد خبر: 473386
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۱۳:۳۰:۳۸
| |

کوروش صفرزاده، کارشناس سیاسی، در یادداشتی عنوان کرد:

سخنی در باب انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

انتخابات پیش روی شورای شهر و ریاست جمهوری آزمون دیگری از ساز و کارهای دموکراسی در ایران است که فعلا در این یادداشت به انتخابات ریاست جمهوری نمی پردازم و آنرا به وقت بعد موکول می کنم لذا روی سخنم با پدیده دموکراتیک شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

سخنی در باب انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا
کد خبر: 473386
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۱۳:۳۰:۳۸

اعتمادآنلاین| کوروش صفرزاده در یادداشتی نوشت: عرض تبریک سال نو به مخاطب فرهیخته و خواننده محترم،امیدوارم کشور عزیزمان در اولین تجربه سیاسی سال 1400و انتخابات پیش روی، روندی صحیح و کم اشتباه را سپری کند، لذا نگارنده در اولین یادداشت سال جدید سعی نموده به ضرورت و مختصر به برخی موارد مهم این رویداد، اشاره نماید که تقدیم میشود.


انتخابات پیش روی شورای شهر و ریاست جمهوری آزمون دیگری از ساز و کارهای دموکراسی در ایران است. که فعلا در این یادداشت به انتخابات ریاست جمهوری نمی پردازم و آنرا به وقت بعد موکول می کنم لذا روی سخنم با پدیده دموکراتیک شوراهای اسلامی شهر و روستاست.


بواسطه ازدحام و هجوم کاندیداهای شورای شهر در سطح استان و حتی کشور، به نظر میرسد باید پذیرفت که روند سیاسی کنونی دارای عیوب عرضی و اکتسابی گردیده و بقول افلاطون، ارسطو، علامه طباطبایی، میشل فوکو و سایر اعاظم سیاسی، دموکراسی دچار سرماخوردگی وانحراف شده که در یک شهر کوچک یا مرکز استان، شمار کاندیداهای شورای شهر از شمار طبیعی، خارج و دهها نفر خودرا منجی، مصلح، توانا، مامور به تکلیف و دانا فرض میکنند! این جسارت کاذب ریشه در انحراف ساختاری برخی از ساختارهای سیاسی دارد! پدیده ای که عجیب است و در علم کلاسیک سیاسی نمیگنجد،و به نظر میرسد این بخش از ساختارهای سیاسی کشور بسان اقتصاد،از بیماری و تورم خاصی رنج میبرد! که فعلا از دلایل ان در این مجمل پرهیز می نمایم.


روی سخنم با همشهریانم است که جامعه و شهرمان گرفتار یک بیماری ناشی از ساختارهای معیوب دموکراسی گردیده است، که البته حاکمیت باید برای این انحراف و گرایش جامعه به سمت جسارتهای کاذب و منحرف، چاره ای بیاندیشد.


لذا مایلم چند ساز و کار ساده ی راستی‌آزمایی را به همشهریانم نشان دهم تا از انبوه کاندیداهای رنگارنگ و تورم زده، انتخاب «درست تری » داشته باشند.

1- حتما به سابقه اعتقادی و انقلابی کاندیدا نظری ژرف داشته باشند. رسما از او بصورت شفاف بخواهید که به کدام یک از دسته بندیهای سیاسی کشور تعلق خاطر دارد؟ و چرا؟ و در صورتی که ادعای مستقل بودن دارد، از او بخواهید تا پلان خود را از استقلال تعریف و با توانمندی بیان کند. در صورت ابهام در بیان، جدا از او پرهیز کنید،زیرا او فریبکار و منافق است.


2- حداقل به چند حلقه از دوستان کاندیدای مورد نظر یا گردانندگان ستادی و فکری او دقت نظر داشته باشید؛ توبگو با که دوستی تابگویم که تو کیستی؟


3- شما بعنوان رعیّت حتما، اقلا چند چالش شهر خود را بشناسید، و دقت کنید از کاندیدای مورد نظر، برنامه رافع چالش را بخواهید تا فورا منعکس کند، در صورت تعلل یا تناقض گویی وی، هرگز به او رای ندهید.


4- از کاندیداهایی که شعار خدمتگزاری مردم یا تقوا پیشگی و انقلابی گری خودرا پررنگ از حد طبیعی جلوه میدهند و خود را ممتاز معرفی می کنند، حتما پرهیز کنید و در افکارشان نیز تامل ویژه نمایید.


5- سطح دانش و رزومه علمی، رزومه اجرایی کاندیداها را حتما بررسی فرمایید.


6- میزان و ابعاد شخصیتی،کاریزماتیکی، مطالبه گری و سخنوری کاندیدای مورد نظر را در سنجه های خود اضافه کنید.

هرگز رای احساسی به شغل، قیافه و احساسات کاندیدا ندهید «تجربه تلخ شورای شهر رشت»


7- حتما از کاندیدای مورد نظر بخواهید میزان دارایی واملاک خود را قبلا به رویت رعایا و مردم برسانند. فی البداهه از او بپرسید که در حال حاضر میزان بدهی او به بانکها یا اشخاص حقوقی وحقیقی چقدر است؟ میزان درآمد فعلی اورا جویا شوید. و استعلامی از بیزنسهای احتمالی اورا طلب نمایید.


8- از کاندیدای مورد نظر، استعلامی از اطلاعات سیاسی، اجتماعی، زیرساختی مدلهای جهانی و منطقه ای داشته باشید.و در صورت تناقض گویی، بدانید که او هیچ برنامه ای در دست ندارد.


9-‌از کاندیدای مورد نظر بخواهید اطلاعاتی به همراه تحلیلی از اوضاع اقتصادی، دموگرافی، توپوگرافی، اکونومیکی دیارتان به رعایا بدهد،و در صورت تناقض گویی جدا از او پرهیز کنید.


10- یحتمل برخی کاندیداها از متمولان و لاکچری های جامعه هستند. بصورت شفاف از او بخواهید، انگیزه اینکه از درامدهای سرشار چشم پوشی کرده و خودرا درگیر چالشهای اداری بظاهر غیر انتفاعی، می کنند چیست؟


و برعکس از برخی کاندیداهای با درآمد بسیار پایین که توان تهیه یک دفتر کار را ندارند شفاف بپرسید، اولا انگیزه و ثانیا منبع تامین منابع مالی یا تغذیه سیاسی احتمالی وی چیست و کجاست؟
در صورت تناقض گویی و ابهام پراکنی حتما از او دوری کنید.


11- از مراجع ممیزی و نظارتی بخواهید تا پلانی صحیح از شخصیت، توانگری مالی و خردورزی کاندیدا را به سمع و نظر رعایا برسانند و البته بر مجریان و قانون گذاران خصوصا نمایندگان محترم مجلس، فرض است تا نمایه ای از کاندیداهای متورم زده فعلی را به سمع و نظر مردم برساند.


در پایان مایلم دو جمله عرض کنم: اول سخنم با قانون گذاران انتخاباتی در کشور است؛ همانگونه که بحث رُجُلیّت در تراز ریاست جمهوری و یا پارامترهایی در نمایندگی مجلس در قانون تعریف گردیده، به نظر میرسد، ضروریست تعاریف شفافی از تراز قانونی کاندیداهای شورهای شهر و روستا طراحی و لازم الاجرا گردد و نکته دوم سخنم با همشهریان عزیزم است که: آنچه شرط بلاغ بود تقدیم نمودم. بااین قید که فقط فریب نخورید..چون سالهاست همه فرصتها سوخته اند!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها