کد خبر: 452768
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۳:۰۵:۰۰
| |

علی نقی مهرورز در یادداشتی مطرح کرد:

در شهر رشت، متولی مشخصی برای تبلیغ درباره جاذبه‌های گردشگری شهری وجود ندارد

علی نقی مهرورز در یادداشتی نوشت: مدیریت شهری از منظر قانونی، مأموریت و وظیفه مصرحی در رابطه با گردشگری ندارد لکن قابلیت‌های اجرایی بالایی برای توسعه گردشگری در شهر و بهره‌مند ساختن جامعه شهری از مزایای آن دارد.

در شهر رشت، متولی مشخصی برای تبلیغ درباره جاذبه‌های گردشگری شهری وجود ندارد
کد خبر: 452768
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۳:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی نقی مهرورز در یادداشتی نوشت: شورا و شهرداری در شرایط کنونی مهم ترین نهادهای مدیریت شهری به شمار می روند که به نمایندگی از مردم، امور شهر را برای زیست مناسب شهروندان مدیریت می‌کنند. گردشگری با توجه به پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و تحریک سرمایه گذاری در شهرها، یکی از مهم ترین و موثرترین فعالیت‌های شهری است که باید در اولویت سیاست گذاری و برنامه ریزی مدیریت شهری رشت قرار گیرد.


مدیریت شهری از منظر قانونی، مأموریت و وظیفه مصرحی در رابطه با گردشگری ندارد لکن قابلیت‌های اجرایی بالایی برای توسعه گردشگری در شهر و بهره‌مند ساختن جامعه شهری از مزایای آن دارد. در این یادداشت به مهم ترین قابلیت‌های مدیریت شهری رشت برای توسعه گردشگری شهری اشاره می شود:

1- بازار یابی نقش مهمی در گردش گری و هدایت گردش گران ایفا می‌کند. در شهر متولی مشخصی برای تبلیغ درباره جاذبه‌های گردشگری شهری وجود ندارد اما مدیریت شهری بر اساس مأموریت کلی خود می تواند برای کمک به توسعه شهری و به روش های مختلف درباره جاذبه‌های گردشگری شهر تبلیغ نماید. همکاری با میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی می تواند به این هدف کمک کند.


2- بخشی از فضاهای تفریحی و فراغتی موجود شهرداری‌ رشت، قابلیت استفاده برای گردشگران را دارد. فضاهای سبز، مکان‌های بازی و تفریح و … برای استفاده گردشگران نیز جذابیت دارد. پیوند دادن این فضاها به مکان‌های اقامتی مسافران در شهر، به علاوه اقدامات ابتکاری شهرداری می‌تواند به ایجاد توقف در سفر گردشگران و ترغیب آنها به استفاده از خدمات شهری شوند. این توقف منجر به رونق بازار خواهد شد.


3- پارکینگ مهم ترین نیاز گردش گرانی است که با خودروی شخصی مسافرت می‌کنند. تأمین این نیاز، هم به درامد شهرداری کمک می کند و هم به تولید آسایش و امنیت شهروندان و گردشگران منجر خواهد شد.


4- در شهر زیبا و پرجاذبه ای چون رشت که گردشگران زیادی به آن مراجعه می کنند عموماً ترافیک سنگین است. بخشی از این ترافیک نتیجه ناآشنایی مسافران با مسیرهای دسترسی به هتل ها و مسافرخانه ها، جاذبه‌های گردش گری، فضاهای تفریحی، مکان‌های پذیرایی و … است. با هدایت گردشگران در سطح شهر از طریق تابلوهای راهنمایی، بار ترافیکی شهر کاسته خواهد شد.


5- شهر رشت با پیشنه تاریخی، فرهنگی و تمدنی و برخوردار از مواهب طبیعی، مقصد گردشگری خوشنامی است و جاذبه‌های گردشگری شناخته شده ای دارد؛ بنابراین، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در زمینه تأمین فضاهای اقامتی، تفریحی ، سرگرمی و پارکینگ و … توجیه پذیر ارزیابی می شود و شهرداری می‌تواند هم منبع درآمدی پایداری برای شهرداری ایجاد کند و هم به رونق گردشگری در شهر و توسعه اقتصاد شهری کمک نماید.


6- حوزه گردشگری شهری رشت نیازمند توجه جدی و هدفمند و برنامه ریزی شده شورای اسلامی و شهرداری رشت است و انتظار می رود که در اندک زمان باقی مانده به عمر شورای پنجم، با تهیه بسته های سرمایه گذاری و همکاری با نهادهای ذی ربط و ایجاد زیرساخت های لازم برنامه ای، حقوقی و اجرایی به تقویت و توسعه گردشگری شهر رشت همت گمارند.

منبع: توسکانیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها