کد خبر: 447471
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۸:۱۹:۰۰
| |

قهرمانی که فقط چهارده سال دارد!

سحر معصومی بلافاصله بعد از شروع حرفه‌ای شطرنج از باشگاه نخبگان رشت، به طور پیاپی قهرمان رقابت‌های زیر 10 سال و زیر 12 سال و زیر 14 سال کشور شده بود، توانست به عضویت تیم ملی ایران در آید و در مسابقات قهرمانی آُسیا که سال 2018 در تایلند برگزار شده بود، نیز شرکت نماید.

قهرمانی که فقط چهارده سال دارد!
کد خبر: 447471
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۸:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| شطرنج ایران علیرغم مهاجرتهای پیاپی اساتید بزرگش، همچنان در عرصه های بین المللی خوش می درخشد، نمونه اخیرش هم مسابقات دانش آموزان جهان بود که برای نخستین بار به صورت آنلاین برگزار می شد و طبق معمول دو طلا و یک نقره و یک برنز از آن شطرنج بازان نوجوان کشورمان در دو رده سنی زیر 14 سال و زیر 17 سال شد. اما وقتی از موفقیت شطرنج ایران سخن به میان می آید، یقینا پای گیلانیان نیز در میان است، کافی است به مدال های توزیع شده در همین مسابقات نگاه بیاندازید، صاحب یکی از دو مدال طلای کشورمان، یک دختر 14 ساله گیلانی است. این دانش آموز پایه نهم کسی نیست جز "سحر معصومی" که توانست به عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج دانش آموزان جهان در رده سنی زیر 14 سال دختران دست یابد.

این قهرمان کوچک اظهار داشت: ابتدا مثل همه بچه ها ورزش را با رشته ژیمناستیک شروع کردم، کمی هم در تکواندو وقت گذرانی کردم، ولی با تشویق های پدرم از 9 سالگی وارد دنیای پرهیاهوی شطرنج شدم، با داشتن مربی خوب و با دانشی مثل آقای ارسلان زرین فام، که در باشگاه نخبگان رشت فعالیت می کرد، آرام آرام وارد دنیای حرفه ای این رشته جذاب شدم و اکنون توانستم قهرمان جهان شوم.

معصومی با اشاره به مسابقات اخیر دانش آموزان جهان، گفت: این مسابقات به صورت آنلاین و با نظارت دوربین توسط کمیته فنی فدراسیون جهانی ورزش دانش‌آموزی در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار شد. در مرحله مقدماتی که به روش سوییسی و در 11 دور برگزار شد، 40 نفر از برترین ها مجوز حضور در فینال را بدست آوردند و در مرحله فینال نیز که در 9 دور برگزار شد، توانستم با کسب بیشترین امتیاز جایگاه نخست را به خود اختصاص دهم.

وی زمان برگزاری مرحله مقدماتی را 28 شهریور ماه و زمان برگزاری مرحله فینال را دوازدهم مهر ماه اعلام کرد و گفت: با این قهرمانی جواز حضور در مسابقات دانش‌آموزی جهان 2021 صربستان را نیز دریافت کردم.

سحر معصومی که بلافاصله بعد از شروع حرفه ای شطرنج از باشگاه نخبگان رشت، بطور پیاپی قهرمان رقابتهای زیر 10 سال و زیر 12 سال و زیر 14 سال کشور شده بود، توانست به عضویت تیم ملی ایران در آید و در مسابقات قهرمانی آُسیا که سال 2018 در تایلند برگزار شده بود، نیز شرکت نماید.

اگرچه در اولین حضور بین المللی به عنوانی بهتر از چهارم دست پیدا نکرد، اما با تلاش و پشتکار فراوان خود و مربیانش، خیلی زود در دومین آوردگاه بین المللی، قهرمان دانش آموزان جهان شد و بناست در کمتر از یک ماه دیگر یعنی در 21 آذر ماه در سومین رقابت مهم بین المللی، یعنی مسابقات قهرمانی جهان در رده سنی 10 تا 18 سال شرکت نماید.

سحر که امید زیادی به کسب مدال در این مسابقات دارد، افزود: این مسابقات هم برای نخستین بار به صورت آنلاین برگزار می شود و باتوجه به تجربه ای که در این زمینه کسب کردم، امیدوارم بتوانم یکبار دیگر عنوان قهرمانی جهان را بدست بیاورم.

این دختر 14 ساله گیلانی که ریتینگ 1902 را در اختیار دارد، از خانواده ای کاملا شطرنجی است، محمد معصومی پدر سحر قهرمان ادوار گذشته این رشته بود و ساحل معصومی خواهر کوچکتر وی نیز در مسابقات زیر ده سال نایب قهرمان کشور شد.

اما در پایان باید تاکید کنیم، سحر معصومی در کمتر از 5 سال به مقام قهرمانی جهان رسید، یقینا اگر متولیان ورزش گیلان فقط کمی روی این استعدادهای ناب گیلانی تمرکز و سرمایه گذاری کنند در اینده نه چندان دور افتخارات فراوانی نه تنها برای گیلان که برای کشور رقم خواهند زد.

منبع: خط اول ورزشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها