کد خبر: 649166
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ۲۱:۱۶:۱۸
| |

دارو در آستانه کمبود قطعی و احتکار؛ حال صنعت دارو خوب نیست

روزنامه هم میهن نوشت: حالِ صنعت دارو خوب نیست و توان تولید در این حوزه به‌شدت کاهش یافته است. حالا این مسئله هم مطرح شده که سودجویان در حال سوءاستفاده از وضعیت موجود و احتکار داروهایی هستند که در آینده به‌دلیل تداوم این مشکلات قرار است با کمبود مواجه شود.

دارو در آستانه کمبود قطعی و احتکار؛ حال صنعت دارو خوب نیست
کد خبر: 649166
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ۲۱:۱۶:۱۸

 روزنامه اصلاح‌طلب هم میهن از کمبود دارو و احتکار آن خبر داده است.

به گزارش هم میهن، برخی داروخانه‌ها شیرخشک نمی‌فروشند و می‌گویند قرار است گران شود، برخی داروها هم با اینکه سازمان غذا و دارو کمبود آنها را تایید نمی‌کند، در داروخانه‌ها موجود نیست یا عرضه نمی‌شود. نکته عجیبی هم ندارد، حالِ صنعت دارو خوب نیست و توان تولید در این حوزه به‌شدت کاهش یافته است. حالا این مسئله هم مطرح شده که سودجویان در حال سوءاستفاده از وضعیت موجود و احتکار داروهایی هستند که در آینده به‌دلیل تداوم این مشکلات قرار است با کمبود مواجه شود؛ وضعیتی که در سال‌های گذشته هم رخ داد و در بزنگاه کمبودها درحالی‌که دست مردم از خرید دارو در داروخانه‌ها خالی می‌ماند، در سایت‌ها، فضای مجازی و بازار آزاد، همان داروها با چند برابر قیمت در دسترس‌اند.

این روزنامه افزوده است: نمایندگان صنعت داروسازی کشور وضعیت موجود را تایید می‌کنند و می‌گویند حل‌نشدن مشکلات، زنجیره تولید، توزیع و عرضه دارو را با مشکلات زیادی مواجه کرده، برخی خطوط تولید تعطیل شده‌ و شرکت‌های تولیدی قادر به تامین منابع مالی خرید مواد اولیه خود نیستند؛ چون نظام پرداخت به‌شدت عقب است. چک‌های داروخانه‌ها یکی پس از دیگری برگشت می‌خورد، شرکت‌های پخش مطالبه سنگین 65 هزار میلیارد تومانی از بخش‌های دولتی و خصوصی دارند، چالش نقدینگی هم عملاً امکان فعالیت را محدود کرده و در آینده‌ای نزدیک چالشی بزرگ برای نظام سلامت رخ خواهد داد. همه اینها در شرایطی است که ۶۲ میلیارد عدد قطعه، فروش دارویی کشور است که 5/98درصد در داخل کشور تولید می‌شود و اگر هم هرکدام از داروهای پرمصرف کشور دچار کمبود شود، امکان تامین به‌موقع آن با هیچ وارداتی میسر نخواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها