کد خبر: 644551
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ ۱۲:۱۵:۵۹
| |

اعتراف چمران به وضعیت بحرانی حمل‌ونقل عمومی تهران: مردم یک ساعت منتظر اتوبوس می‌مانند تا در شهر تردد کنند؛ وزارت کشور برای خرید اتوبوس تامین مالی نمی‌کند

مهدی چمران با بیان اینکه یک سوم بلیت اتوبوس و مترو به دولت، یک سوم به شهرداری و یک سوم به مردم اختصاص دارد، یادآور شد: ما سعی کردیم این رقم کم باشد تا مردم به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما متاسفانه چنین نیست و مردم یک ساعت منتظر اتوبوس می‌مانند تا بتوانند در شهر تردد کنند و ما چگونه بگوییم سفارش اتوبوس را انجام داده‌ایم و وزارت کشور پول آن را تامین نکرده است؟!

اعتراف چمران به وضعیت بحرانی حمل‌ونقل عمومی تهران: مردم یک ساعت منتظر اتوبوس می‌مانند تا در شهر تردد کنند؛ وزارت کشور برای خرید اتوبوس تامین مالی نمی‌کند
کد خبر: 644551
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ ۱۲:۱۵:۵۹

مهدی چمران، رئیس شورای شهر با بیان اینکه شهرداری‌های کشور علاقه شدیدی به آبادانی شهرها دارند، اظهار کرد: آبادی شهرها با آبادی کشور ارتباط مستقیمی دارد. مردم تفاوتی بین شهرداری‌ها و دولت نمی‌بینند و اگر اقدامی صورت بگیرد، مردم از مجموعه نظام رضایت خواهند داشت. 

به گزارش سایت شهر، وی افزود: اگر وسایل حمل و نقل عمومی تامین نشود، مردم تنها شهرداری‌ها را مقصر نخواهند دانست و دولت را نیز مقصر می‌دانند. 

چمران با اشاره با توجه به آبادانی روستاها در کنار آبادانی شهرها، گفت: اگر به این بخش نیز توجه شود شاهد رشد سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف شهرها نخواهیم بود. 

وی با بیان اینکه شوراها باید در کنار استفاده از توان متخصصان، قوانین را اجرایی کنند تا مردم طعم خدمات را بچشند، یادآور شد: در برخی موارد در اجرای پروژه‌ها با کمبود اعتبار مواجه هستیم؛ متاسفانه عقب‌ماندگی در تمام شهرها زیاد است و در تهران بافت فرسوده از چهار هزار هکتار به ۶ هزار هکتار رسیده و روند فرسودگی و نوسازی با هم هماهنگ نیستند و فرسودگی رو به رشد است و باید حمایت‌هایی از این بخش صورت بگیرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده از سال ۱۳۸۳ دریافت نمی‌شود، گفت: حتی جرائم نیز به شرطی که مجددا تکرار نشود، بخشوده شد. ۵۰ درصد تخفیف صدور پروانه نیز توسط دولت در بافت فرسوده پیش بینی شد و انتظار می‌رود ۵۰ درصد تخفیف که مجلس تصویب کرد و به آن افتخار می‌کنیم پرداخت شود. 

وی ادامه داد: باید اعتبارات این بخش توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا شهرداری‌ها از پرداخت حقوق کارکنان خود، درمانده نشوند و دیده‌ایم که در برخی موارد شهرداری‌ها نتوانسته‌اند این ارقام را بپردازند و منجر به تحصن و اعتراض شده است. 

چمران با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به دنبال درآمد بروند و اگر از مسیرهای درست تامین نشود به سمتی می‌روند که ممکن است به شهر آسیب برسد، تاکید کرد: ما باید از تجربیاتی همچون همایش‌هایی از این قبیل استفاده کرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه وقتی شهرداری‌ها پول نداشته باشند اجباراً به سمتی می‌روند که ممکن است در آن تخلف وجود داشته باشد، گفت: شهرداری‌ها در بودجه عمومی سهمی ندارند و ما پول و تسهیلات نمی‌خواهیم، اما مقرراتی که منجر به درآمد و هزینه‌کرد درست است، یکی از درخواست‌هایی است که ما از دولت داریم. 

وی با بیان اینکه یک سوم بلیت اتوبوس و مترو به دولت، یک سوم به شهرداری و یک سوم به مردم اختصاص دارد، یادآور شد: ما سعی کردیم این رقم کم باشد تا مردم به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما متاسفانه چنین نیست و مردم یک ساعت منتظر اتوبوس می‌مانند تا بتوانند در شهر تردد کنند و ما چگونه بگوییم سفارش اتوبوس را انجام داده‌ایم و وزارت کشور پول آن را تامین نکرده است؟! در برخی شرکت‌ها اتوبوس ساخته شده و موجود است، اما وزارت کشور پول را تامین نکرده و ما گفتیم که این شرایط فراهم شود تا شهرداری تهران و سایر شهرها که نیاز مبرمی به اتوبوس دارند، این دستگاه‌ها را خریداری کنند. 

چمران با اعلام اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی به درستی استفاده کنیم، گفت: ما یا این کار را انجام نداده‌ایم و یا به درستی ظرفیت‌سازی نکردیم؛ برای مثال در سالهایی مسکن متری ساخته شد و افراد سود خود را دریافت کردند، اما ایده عملیاتی نشد؛ لذا باید برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد تا طرح‌ها درست به اجرا برسد و اعتماد و اطمینان مردم جلب شود. 

وی ادامه داد: شهروندان در محلات مختلف طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که باید به درستی اجرایی شود تا اعتماد مردم به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی آسیب نبیند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها