کد خبر: 644526
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ ۰۹:۰۰:۳۳
| |

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر پنجم تهران:

شهرداری تهران باید سالانه ۱۲ کیلومتر و در چهار سال ۴۸ کیلومتر مترو بسازد، البته نه با محاسبات رئیسی که ۲۰ کیلومتر را ۴۰ کیلومتر حساب می‌کند

محمد علیخانی گفت: در تهران باید ۵۰۰ کیلومتر مترو با حاشیه ساخته شود که تا پایان دوره پنجم ۲۵۰ کیلومتر آن تحقق پیدا کرده بود. بعد از آن باید دید که چقدر تحقق پیدا کرده است البته نه با محاسبات آقای رئیسی که ۲۰ کیلومتر را ۴۰ کیلومتر حساب می‌کند؛ با این منطق ما هزار کیلومتر مترو می‌خواهیم. بالاخره رفت و برگشت را یک بار باید حساب کرد.

شهرداری تهران باید سالانه ۱۲ کیلومتر و در چهار سال ۴۸ کیلومتر مترو بسازد، البته نه با محاسبات رئیسی که ۲۰ کیلومتر را ۴۰ کیلومتر حساب می‌کند
کد خبر: 644526
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ ۰۹:۰۰:۳۳

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر پنجم تهران، درباره نیاز پایتخت به حمل و نقل عمومی گفت: ما برای پاسخ به این سوال نیاز به تعداد سفر‌ها در تهران داریم؛ در شهر تهران به طور متوسط ۲۰ میلیون سفر انجام می‌شود. طبق برنامه توسعه شهر تهران باید از این تعداد سفر نزدیک ۱۵ میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام شود و ۱۰ میلیون از آن با مترو و ۵ میلیون با اتوبوس صورت بگیرد. ۵ میلیون باقیمانده نیز با سایر وسایل نقلیه از دوچرخه تا موتورسیکلت و تاکسی و اسنپ و ماشین‌های شخصی انجام شود. آن وضعیتی که الان در آن قرار داریم حدود ۳ میلیون سفر با مترو، ۳.۵ میلیون با اتوبوس انجام می‌شود؛ البته در کرونا افت زیادی صورت گرفت و به سمت حمل و نقل شخصی رفت. یعنی حدود ۹ میلیون از ۱۵ میلیون سفر عمومی با حمل و نقل شخصی جا به جا می‌شود و این ترافیکی که ما شاهد آن هستیم به این موضوع و عقب ماندگی حمل و نقل عمومی برمی گردد.

به گزارش انتخاب، در ادامه افزود: در تهران ۳.۵ میلیون موتورسیکلت تردد می‌کند که برخی از آن‌ها نیز به عنوان شغل در حال استفاده از موتور هستند. خودرو‌ها نیز سوخت غیراستاندارد استفاده می‌کنند و مصرف سوختشان هم بالاست. این‌ها تماما به ترافیک و آلودگی هوا دامن می‌زند و مشکل اصلی شهر تهران عدم توجه به حمل و نقل عمومی است. در دنیا اهمیت حمل و نقل عمومی درک شده است و دولت‌ها این کار را صرفا گردن شهرداری نینداخته اند.

عضو سابق شورای شهر در رابطه با نیاز تهران به مترو اشاره کرد: در تهران باید ۵۰۰ کیلومتر مترو با حاشیه ساخته شود که تا پایان دوره پنجم ۲۵۰ کیلومتر آن تحقق پیدا کرده بود. بعد از آن باید دید که چقدر تحقق پیدا کرده است البته نه با محاسبات آقای رئیسی که ۲۰ کیلومتر را ۴۰ کیلومتر حساب می‌کند؛ با این منطق ما هزار کیلومتر مترو می‌خواهیم. بالاخره رفت و برگشت را یک بار باید حساب کرد. بخش‌هایی هم که الان مانند پرند افتتاح می‌شود شهر‌های اقماری است که بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. طبق قانون نمی‌توانیم عوارض تهران را در شهر‌های دیگر بهره برداری کنیم.

علیخانی درباره عقب ماندن تهران از ساخت مترو گفت: شهرداری باید سالانه ۱۲ کیلومتر مترو بسازد و در دوره پنجم ۴۰ کیلومتر ساخته شد. البته منظور تکمیل و ساخت است، بالاخره ممکن است یک بخش‌هایی از قبل ساخته شده بود، اما اکنون تکمیل شده است. چند کیلومتر نیز از ۰ تا ۱۰۰ ساخته شد. ۴۰ کیلومتر در ۴ سال یعنی ما سالانه ۲ کیلومتر عقب بودیم. علت این عقب ماندگی‌ها این است که تمام بار برعهده شهرداری هاست و دولت هم به وظایف خود عمل نکرده است.

علیخانی در رابطه با عدم اضافه شدن واگن جدید به مترو گفت: سال ۹۵ شورای اقتصاد مصوب کرد که ۲ هزار واگن برای کلانشهر‌های دارای مترو خریداری شود؛ آن زمان که این مصوبه انجام شد آقای قالیباف شهردار بود و چند اشتباه انجام شد. به جای اینکه این کار را به شهرداری محول کنند، دولت کار را به دست می‌گیرد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت کشور و بانک مرکزی و شورای اقتصاد این کار را برعهده می‌گیرند. در نهایت هم قرار بود هزار واگن آن به تهران برسد؛ به خاطر اختلافات بین دولت روحانی و شهرداری قالیباف هیچکدام انگیزه کار نداشتند و نگاه‌ها سیاسی بود.

او افزود: ما سال ۹۷ وقتی به چنین مصوبه‌ای برخوردیم از طریق آقای جهانگیری پیگیر اجرا شدیم؛ آقای جهانگیری در دفتر خود جلسه گذاشت و تمام مسئولین مربوطه را احضار کرد تا کار حل شود که این مصوبه احیا شد. وقتی مناقصه برگزار شد یک شرکت چینی پیروز شد و باید پیش پرداخت قرارداد می‌دادیم، کار هم دو سال طول می‌کشید؛ بانک مرکزی هم هر روز یک بازی درآورد و مصوبه مسکوت باقی ماند. اخیرا سفری آقای زاکانی به چین رفت و گفتند ما توانستیم پیش پرداخت را بدهیم تا در واگن سازی تهران کار انجام شود. شما نگاه کنید، یک پروژه که در سال ۹۵ قرار بود به کشور وارد شود، ظرفیت مسافری تهران را دو برابر می‌کرد و مسلما شهر تهران از آلودگی هوا هم نجات می‌یافت، اما به خاطر جدی نگرفتن‌های دولت و شهرداری و بانک این کار هنوز هم انجام نشده است. برای ما فرقی نمی‌کند چه دولتی این کار را انجام دهد، مسئله این است که باید مردم تهران از این نعمت استفاده کنند، فرقی نمی‌کند کدام دولت آن را به بهره برداری می‌رساند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲

    تو کلاس شیشم مترو دارای دو ریل است !
    پس مجددا" ضربدر دو شود !
    میشود ۸۰ کیلومتر !
    خخخ

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها