کد خبر: 639521
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۵ ۱۹:۵۰:۴۱
| |

برآورد واقعی از تعداد مهاجران افغانستانی در ایران چند میلیون نفر است؟

جلال رشیدی کوچی گفت: اظهارات بنده درباره آمار ۱۵ میلیون نفر اتباع افغانستانی در کشور، با استناد به سخنان مجری برنامه بود که به نقل از وزیر کشور این آمار را ۱۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر اعلام کردند که طبیعتا اتباع قانونی هستند که اطلاعاتی از آنها در وزارت کشور ثبت شده است.

برآورد واقعی از تعداد مهاجران افغانستانی در ایران چند میلیون نفر است؟
کد خبر: 639521
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۵ ۱۹:۵۰:۴۱

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، در توضیح مصاحبه اخیر خود با یکی از رسانه‌ها مبنی بر ادعای حضور ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر اتباع افغانستانی در کشور، با روزنامه شرق گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش شرق، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • مجری از من دراین‌باره سؤالی پرسید و تأکید کرد طبق سخنان وزیر کشور ۱۰ میلیون نفر از اتباع خارجی، یارانه دریافت می‌کنند و من براساس صحبت مجری برنامه که به سخنان وزیر کشور استناد کرده بود، این تعداد اتباع خارجی یارانه‌بگیر را اتباع قانونی فرض کردم که اطلاعات آنها در وزارت کشور ثبت شده و مشخصاتی از آنها در اختیار داریم که یارانه دریافت می‌کنند.
  • با توجه به صحبت قبلی که آمار اتباع خارجی مستقر در کشور را بین پنج تا هشت میلیون نفر دانستند که البته تعداد درخورتوجهی از آنها هم اتباع غیرقانونی هستند که به‌تازگی به کشور وارد شده‌اند، این گمانه را داشتم و در ویدئو هم اشاره کردم که اگر صحبت شما درست باشد، ۱۰ میلیون به‌علاوه پنج میلیون اتباعی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، جمعا ۱۵ میلیون نفر اتباع افغانستانی در کشور داریم که آمار نگران‌کننده‌ای است و باید احساس خطر کرد.
  • وقتی وزیر کشور روی عدد پنج میلیون نفر اتباع افغانستانی در کشور تأکید می‌کنند، تأکید بر آمار رسمی اتباع قانونی است و از آنجایی که بخش درخورتوجهی از اتباعی که به کشور وارد شده‌اند، غیرقانونی هستند و هیچ اطلاعات و داده‌ای از آنها ثبت نشده است، نمی‌توانیم آمار دقیقی از ‌آنها اعلام کنیم.
  •  اظهارات بنده درباره آمار ۱۵ میلیون نفر اتباع افغانستانی در کشور، با استناد به سخنان مجری برنامه بود که به نقل از وزیر کشور این آمار را ۱۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر اعلام کردند که طبیعتا اتباع قانونی هستند که اطلاعاتی از آنها در وزارت کشور ثبت شده است.
  • اگرچه مردم میهمان‌نوازی هستیم و سال‌های سال قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان داشتیم؛ اما دلیل نمی‌شود که بخواهیم روی موضوع اتباع غیرقانونی احساس خطر نکنیم.
  • با وجودی که در خدمت همه اتباع قانونی هستیم و از خدمات آنها استفاده می‌کنیم و متقابلا به آنها خدمات ارائه می‌دهیم، باید اتباع غیرقانونی را ساماندهی کنیم؛ چراکه هیچ حکومت و دولتی نمی‌پذیرد که اتباع غیرقانونی بدون هویت، آن‌هم با این سطح وسیع در کشورشان تردد کنند و ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها