کد خبر: 636604
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

آیت الله محقق داماد:

اقدامات اخیر علیه مردم غزه سیاه و ناجوانمردانه و مایه ننگ و شرمندگی بشریت است

آنچه در این روزها موجب تاسف گردیده فاجعه انسانی است که در حملات رژیم غاصب صهیونیست علیه مردم غزه انجام می گیرد. مادران و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند و شهروندان از خانه و کاشانه خود آواره می گردند. شهروندانی که سالهاست از دیار خود رانده شده و نوید بازگشت به خانه خود را به کودکانشان داده بودند، اینک با آتش گلوله پاسخ اطفالشان را می دهند. راه تأمین آب آشامیدنی و غذا را به روی آنها مسدود می کنند. این کردارهای زشت، سیاه و ناجوانمردانه، مایه ننگ و شرمندگی بشریت است.

اقدامات اخیر علیه مردم غزه سیاه و ناجوانمردانه و مایه ننگ و شرمندگی بشریت است
کد خبر: 636604
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ۱۰:۱۰:۰۰

آیت الله محقق داماد در پیامی تاکید کرد: مردم مسلمان که بر اساس تعلیمات نظام حقوق اسلامی سابقه دیرینه در حمایت از مظلومان و رعایت حقوق بشر دوستانه دارند، نمیتوانند شاهد چنین جنایاتی بوده و سکوت کنند. سفارش حضرت مولا علی(ع) هرگز فراموش شدنی نیست که «کُونوا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».

به گزارش جماران وی در ادامه نوشت: قرن معاصر شاهد چند رخداد مهم است که هرکدام به جای خود موجب افتخار بشریت و نشانه رشد و تعالی تفکر انسانی بوده است. از جمله تشکیل جامعه ملل و سپس سازمان ملل و بالاخره اعلامیه جهانی حقوق بشر و از همه بالاتر با تصویب چهار کنواسیون ژنو و دو پروتکل الحاقی به آنها و تنظیم مقررات حقوق بشر دوستانه می باشد.

جنگ، تجاوز و خونریزی هر چند به موجب قراردادهای منعقده پس از جنگهای جهانی ممنوع اعلام شد ولی به دلیل خوی تجاوزگری برخی افراد و وقوع درگیری‌های مسلحانه، جامعه بشری ‌به این فکر افتاد که اگر جنگی درعین حال اتفاق افتاد، طرفین جنگ چه کسانی باشند؟ و چه نوع سلاحهایی میتواند بکاربرده شود؟ اسیران چه حقوقی دارند؟ ونظایر اینها. به موجب مقرارات اخیر برای شهروندان مطلقاً و برخی مقولات خاص از جمله کودکان و زنان غیرنظامی که مظهر بی گناهی ومعصومیت هستند  در دوران درگیری های مسلحانه از مصونیت برخوردار شدند و دیگربار در سنوات بعد به موجب کنوانسیون دادگاه بین‌المللی کیفری متخلفین از مقررات حقوق بشر دوستانه  به جرائم علیه بشریت منتسب و در دادگاه مزبور قابل محاکمه شدند.

آنچه در این روزها موجب تاسف گردیده فاجعه انسانی است که در حملات رژیم غاصب صهیونیست علیه مردم غزه انجام می گیرد. مادران و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند و شهروندان از خانه و کاشانه خود آواره می گردند. شهروندانی که سالهاست از دیار خود رانده شده و نوید بازگشت به خانه خود را به کودکانشان داده بودند،  اینک با آتش گلوله پاسخ اطفالشان را می دهند. راه تأمین آب آشامیدنی و غذا را به روی آنها مسدود می کنند. این کردارهای زشت، سیاه و ناجوانمردانه، مایه ننگ و شرمندگی بشریت است.

بشریتی که نیم قرن قبل به خود آمد و هرگونه جنگ و خونریزی را ممنوع اعلام داشت، برخودبالید و برای شهروندان مظلوم حقوقی قایل شد و از آنها دفاع کرد، اکنون توسط یک رژیم غاصب بر تمام ارزشهایش خط بطلان کشیده می شود. امید بشریت برای رشد و تعالی، ناامید می گردد. اسفا! که چنین رژیمی مورد تایید و حمایت کشورهای مدعی تمدن قرارگیرد و فریاد کودکان بیگناه تشنه، گرسنه و مجروح و زخم خورده به جایی نرسد!

مردم مسلمان که بر اساس تعلیمات نظام حقوق اسلامی سابقه دیرینه در حمایت از مظلومان و رعایت حقوق بشر دوستانه دارند، نمیتوانند شاهد چنین جنایاتی بوده و سکوت کنند. سفارش حضرت مولا علی(ع) هرگز فراموش شدنی نیست که «کُونوا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً». از درگاه حق متعال برای همه مظلومان جهان رفع ظلم و برای ملت فلسطین خاصه، موفقیت و وصول به حقوقشان و زندگی در سایه عدالت، آزادی و آرامش مسألت دارم. 

سید مصطفی محقق داماد- ۲۳مهرماه ۱۴۰۲  

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها