کد خبر: 630388
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۷:۱۵:۳۷
| |

رابطه بوتاکس و افسردگی چیست؟

یک استاد روانپزشکی دانشگاه تگزاس آستین در تحقیقاتش پس برده افرادی که بوتاکس می‌کنند و نسبت به خود حس بهتری دارند، در مقابل افسردگی ایمن‌تر هستند.

رابطه بوتاکس و افسردگی چیست؟
کد خبر: 630388
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۷:۱۵:۳۷

پژوهشگران ارتباطی بین بوتاکس و درمان افسردگی و اضطراب یافته‌اند.

به گزارش دیجیاتو، «انجام عمل‌های زیبایی می‌تواند شما را خوش‌قیافه‌تر کند و به این ترتیب باعث شود احساس بهتری داشته باشید.» اما موضوع فقط این نیست.

 

 

وقتی افراد تصمیم می‌گیرند تزریق سم بوتولینوم داشته باشند تا خطوط ریز و چین و چروک صورت خود را از بین ببرند، شاید نیت‌شان این باشد که مرتب‌تر، صبورتر و شاید حتی کمی جوان‌تر به‌نظر برسند.

اما شاید غافلگیر شوند وقتی ببینند که آرام‌تر نیز شده‌اند، البته نه فقط به‌خاطر تغییراتی که در آینه می‌بینند. پژوهش‌هایی اثر تزریق سم بوتولینوم آ را روی خُلق افسرده و اضطراب بررسی کرده و دریافته‌اند که تزریق می‌تواند باعث بهبود چشمگیر این علائم شود.

سم بوتولینوم یک ماده بیولوژیکی است که باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum)، که به‌طور طبیعی در خاک و آب زندگی می‌کند، آن را می‌سازد. این سم وقتی به‌عنوان یک نوروتوکسین تزریقی استفاده می‌شود، ماهیچه‌ها را موقتاً از کار می‌اندازد و به این ترتیب چین و چروک‌ها و خطوط ناخواسته حذف می‌شوند.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که تزریق سم بوتولینوم برای درمان بیماری‌های غیرزیبایی نیز کاربرد دارد؛ مانند میگرن مزمن، هیپرهیدروز (عرق کردن بیش از حد)، دیستونی سرویکال (بیماری دردناکی که از انقباض‌های غیرارادی عضلات گردن ایجاد می‌شود) و مثانه بیش‌فعال.

«میشل مگید» (Michelle Magid)، استاد روانپزشکی دانشگاه تگزاس آستین، می‌گوید: «افسردگی یک بیماری جدی است و یک-سوم بیماران افسرده به داروهای ضدافسردگی پاسخ نمی‌دهند. وقتی این اتفاق بیفتد، باید خارج از جعبه فکر کنیم و همه ما به‌دنبال ابزاری اضافه برای جعبه‌ابزار درمان خود هستیم.»

در مطالعه‌ای که ژوئن ۲۰۲۳ در ژورنال Toxins منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که ۵۳ درصد مردان و زنانی که دنبال درمان افسردگی بودند و تزریق سم بوتولینوم آ در عضلات اخم بین ابروها (عضلات گلابِلا) دریافت کردند، بهبودی چشمگیر در علائم خود داشتند.

پژوهشی قدیمی‌تر در ژورنال Brain and Behavior کشف کرده بود که افراد افسرده‌ای که تزریق سم بوتولینوم آ در عضلات مختلف مربوط به اخم خود دریافت کردند، در طول ۱۲ هفته کاهش علائم قابل مقایسه‌ای با آن‌هایی داشتند که سرترالین (یک داروی ضدافسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین) مصرف می‌کردند. بهبود خلق با تزریق‌ها زودتر آغاز شد و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضدافسردگی وجود داشت.

مگید می‌گوید با نتایج این‌چنینی، فرض این است که «انجام عمل‌های زیبایی می‌تواند شما را خوش‌قیافه‌تر کند، و به این ترتیب باعث شود احساس بهتری داشته باشید. اما چیزهای بیشتری در جریان است.»

تزریق بوتاکس در درمان‌های غیرزیبایی نیز کاربرد دارد؛ از جمله درمان میگرن مزمن، تعریق بیش از حد، انقباض‌های دردناک و غیرارادی عضلات گردن، و مثانه بیش‌فعال.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها