کد خبر: 630386
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۶:۵۵:۵۱
| |

هشدار زرد هواشناسی برای 9 استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۹ استان همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شش استان هشدار داد.

هشدار زرد هواشناسی برای 9 استان
کد خبر: 630386
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۶:۵۵:۵۱

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعد ازظهر و اوایل شب، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد گرد و خاک و تگرگ از شنبه تا سه‌شنبه( ۱۱ تا ۱۴ شهریور) خبر داد.

به گزارش ایسنا، این شرایط جوی روز شنبه در دامنه و ارتفاعات در مازندران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و غرب و شرق هرمزگان، نیمه غربی کرمان، جنوب و نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب یزد و یکشنبه در دامنه و ارتفاعات در مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی دوشنبه در دامنه و ارتفاعات در غرب و شمال و شرق هرمزگان، جنوب غرب کرمان، نیمه شمالی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان و چهارمحال و بختیاری و سه‌شنبه در دامنه و ارتفاعات در مازندران، شرق و غرب و شمال هرمزگان، شمال و جنوب فارس و جنوب اصفهان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در برخی مناطق نفوذ گردوخاک از شنبه تا سه‌شنبه ( ۱۱ تا ۱۴ شهریور) در خراسان جنوبی، شرق کرمان، جنوب شرق خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان و شمال اصفهان خبر داد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها