کد خبر: 626661
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۸:۰۵:۴۹
| |

سازمان بهداشت جهانی زیرسویه جدیدی از ویروس کرونا را تحت نظر قرار داد

سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی زیرسویه جدیدی از ویروس کرونا اُمیکرون را تحت نظر قرار داده است که EG.۵.۱ یا «اریس» نام دارد و درحال شیوع است.

سازمان بهداشت جهانی زیرسویه جدیدی از ویروس کرونا را تحت نظر قرار داد
کد خبر: 626661
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۸:۰۵:۴۹

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) سویه جدیدی از SARS-CoV-۲ با عنوان EG.۵ را به فهرست سویه‌های تحت نظارت خود اضافه کرد. براین‌اساس، تمام زیرسویه‌های EG.۵ ازجمله EG.۵.۱ تحت نظر این سازمان قرار می‌گیرند.

به گزارش صداوسیما، با توجه به اینکه به یاد سپردن اسامی رسمی این زیرسویه‌ها کار دشواری است و می‌تواند عموم مردم را گمراه کند، به طور معمول از اسامی مستعار هم برای این ویروس‌های جهش‌یافته استفاده می‌شود. برای EG.۵.۱ نیز «رایان گرگوری»، استاد بیولوژی دانشگاه گوئلف انتاریو کانادا، از نام اریس استفاده کرده است.

گرگوری می‌گوید: اریس حاوی خصوصیات ژنتیکی دو سویه XBB.۱.۹.۲ و S:F۴۵۶L است. با این‌حال، به‌نظر نمی‌رسد که این زیرسویه تغییر بزرگی کرده باشد و علائم شدیدتر یا بیماری وخیم‌تری را در افراد ایجاد کند. البته به‌نظر می‌رسد که سرعت سرایت اریس نسبت به زیرسویه‌های قبلی بیشتر شده است.

سازمان امنیت بهداشت بریتانیا در تاریخ ۲۰ ژوئیه تخمین زده بود که EG.۵.۱ حدود ۱۴.۵۵ درصد از تمامی موارد ابتلا به کرونا را تشکیل داده و با نرخ ۲۰.۵۱ درصد در هر هفته در حال رشد است.

این زیرسویه در آمریکا هم احتمالاً تا ۲۲ ژوئیه ۱۱ و ۹ دهم درصد از تمام کل مبتلایان به کرونا را تشکیل داده بود. حالا گفته می‌شود که اریس با عبور از XBB.۱.۱۶، به رایج‌ترین سویه کرونا در ایالات‌متحده تبدیل شده است.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد که نرخ بستری بر اثر کرونا در هفته منتهی به ۲۲ ژوئیه ۱۲ و یک دهم درصد بیشتر شده است.

کشف ویروس در نمونه فاضلاب نقاط مختلف ایالات‌متحده نیز افزایش یافته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها