کد خبر: 626539
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ۲۳:۲۴:۲۹
| |

ریچارد مور رئیس ام‌آی‌سیکس:

«آینده جاسوسی» با هوش و شهود انسانی سرشته است

رئیس ام‌آی‌سیکس انگلیس معتقد است حتی بعد از انواع و اقسام پیشرفت‌های هوش مصنوعی نیز آن‌ها قادر به جایگزینی با جاسوسان انسانی نخواهند بود.

«آینده جاسوسی» با هوش و شهود انسانی سرشته است
کد خبر: 626539
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ۲۳:۲۴:۲۹

ریچارد مور رئیس ام‌آی‌سیکس در یکی از معدود سخنرانی‌های عمومی‌اش گفت که آینده جاسوسی با هوش و شهود انسانی سرشته است- و این حتی شامل زمان تکثیر و پیشرفت هوش مصنوعی نیز می‌شود.

به گزارش یورونیوز، ریچارد مور مدیر آژانس اطلاعات خارجی بریتانیا در یک سخنرانی نادر گفت که «این درست است که هوش مصنوعی دنیای جاسوسی را تغییر خواهد داد، اما این پدیده نخواهد توانست جایگزین نیاز به جاسوسان انسانی شود».

رئیس آژانس اطلاعاتی ام‌آی‌سیکس بریتانیا در جریان یک سخنرانی درباره تهدیدهای رو به رشد روسیه و جمهوری اسلامی ایران علیه غرب- که در شهر پراگ ایراد شد- گفت: «خیلی‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا هوش مصنوعی سرویس‌های اطلاعاتی از قبیل سرویس ما را از کار خواهد انداخت یا خیر؛ که باید به‌شان پاسخ دهم که عامل انسانی هم‌چنان نقش حیاتی و اساسی خود را حفظ خواهد کرد».

او گفت: «در حقیقت، حتی می‌توان گفت که به احتمال زیاد درست برعکس این روند روی خواهد داد».

او در این زمینه می‌افزاید «پرواز یا غوطه‌ور شدن هوش مصنوعی در اقیانوس منابع مختلف، مطمئنا ارزش و اهمیت فرود را از بین نخواهد برد، یا به عبارت بهتر تحلیل و استفاده از دریای منابع را، و البته استنتاج رازهایی که دور از دسترس شبکه منابع قرار دارند».

به عبارت دیگر؛ در شرایطی که هوش مصنوعی می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها و منابع مختلف را بررسی کند، اما هنوز و هم‌چنان بینش‌ها و اسرار ارزشمندی وجود دارد که ممکن است پنهان بمانند، یا فراتر از درک الگوریتم‌های هوش مصنوعی باشند و تنها جاسوسان قادر باشند از آن‌ها استفاده کنند».

مور که پیش از این بارها هشدار داده که غرب در رقابت هوش مصنوعی دارد از بقیه رقبای خود عقب می‌افتد، گفت که «ویژگی‌های منحصربه‌فرد و یونیک ماموران انسانی اگر در جای مناسب خود مورد استفاده قرار گیرد، باز هم می‌تواند تاثیراتی قابل توجه به جای بگذارد». صحبت‌های رئیس ام‌آی‌سیکس در واقع تاکیدی دوباره بود بر توانایی جاسوسان برای «تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها در داخل یک دولت یا حتی گروه‌های تروریستی».

او اضافه می‌کند که «تیم‌های عملیاتی ما همین الان هم از هوش مصنوعی برای تقویت– نه جایگزین– توانایی‌های خود در زمینه قضاوت در مورد نحوه عملکرد افراد در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. آن‌ها مهارت‌های خود را با هوش مصنوعی و داده‌های انبوه ترکیب می‌کنند تا جریان انتقال تسلیحات به سمت روسیه را برای استفاده علیه اوکراین شناسایی و مختل کنند».

به گفته رئیس ام‌آی‌سیکس؛ «در آینده شاید با کمک تکنولوژی بهتر از انسان‌ها بتوان رفتارهای انسانی را پیش‌بینی کرد، اما همیشه آن پیوند یا ارتباط خارق‌العاده که به یک نفر اجازه می‌دهد به دیگری اعتماد واقعی داشته باشد و با حس انسانیت و هدف مشترک با هم متحد شوند، ارزش و اهمیت خود را حفظ خواهد کرد».

برای جامعه اطلاعاتی بریتانیا درک تهدید هوش مصنوعی و در عین حال پذیرفتن پتانسیل‌های آن تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی‌شان شده است.

او گفت: «پس بگذارید با وضوح و قاطعیت بگویم: آژانس ما و البته متحدانمان، قصد دارد در زمینه رقابت برای تسلط بر استفاده اخلاقی و ایمن از هوش مصنوعی پیروز شود. این در حالی است که کشورهایی مانند چین در این زمینه از مزایا و تسهیلاتی برخوردارند که کشورهای غربی هیچ‌گاه قادر- یا مایل- به رقابت در این زمینه‌ها نیستند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها