کد خبر: 625416
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۹ ۲۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اگر کُندر را فقط موثر در تقویت حافظه می‌دانید این مطلب را بخوانید تا با خواص باورنکردنی آن آشنا شوید

کندر صمغ درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است. رنگ آن زرد شفاف است و برای سلامت بسیار مفید است. به‌رغم طعم گس و تلخش، عطر خوبی هم دارد.

اگر کُندر را فقط موثر در تقویت حافظه می‌دانید این مطلب را بخوانید تا با خواص باورنکردنی آن آشنا شوید
کد خبر: 625416
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۹ ۲۳:۳۰:۰۰

حتماً تاکنون مطالب زیادی درباره خواص کندر به خصوص از مادربزرگ‌ها شنیده‌اید. کندر یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی به آن اشاره می‌شود، اما همان‌طور که خیلی‌ها درباره خواص کندر شنیده‌اند، ممکن است بعضی‌ها نام آن را هم نشنیده باشند یا هیچ اطلاعاتی از این داروی گیاهی ارزشمند نداشته باشند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در این مطلب قصد د‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍اریم به خواص کندر بپردازیم:

کندر چیست؟

کندر صمغ درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است. رنگ آن زرد شفاف است و برای سلامت بسیار مفید است. به‌رغم طعم گس و تلخش، عطر خوبی هم دارد. کندر برای کلیه اعضای بدن مفید و قابل استفاده است.

کندر خواص بی‌شماری دارد، از روغن کندر بیشتر برای ترمیم زخم‌ها، داشتن پوست شفاف و نرم و همچنین جلوگیری و از بین بردن لکه‌ها و چروک و جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. البته برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر و خارش کف سر و داشتن موهای پرپشت و خوش‌حالت نیز می‌توان از کندر استفاده کرد. کندر در ترمیم ناخن‌ها و استحکام و شفافیت و سلامت آنها نیز بسیار موثر است. برای رفع زگیل و خارش محل گزش حشرات نیز می‌توان از کندر استفاده کرد.

خواص کندر برای ریه

خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه‌ها در ریه می‌شود و با کاهش التهاب و گرفتگی رگ‌های خونی سلامت را به ریه‌ها بازمی‌گرداند. همچنین از خونریزی‌های داخلی ریه جلوگیری و حالت‌های آسمی را برطرف و حملات آسمی را کنترل می‌کند. مصرف کندر موجب بهداشت دهان و تقویت لثه‌ها و همچنین خوشبو شدن دهان و تنفس می‌شود. 

به همین دلیل با استفاده از خاصیت کندر برای ریه نه‌ تنها می‌توانید سلامت ریه‌های خود را ارتقا دهید بلکه به بهداشت و سلامت دهان و دندان خود نیز کمک می‌کنید. می‌توانید از مصرف کندر به‌ جای انواع آدامس‌ها و خوشبوکننده‌ها استفاده کنید.

خواص کندر برای حافظه

کندر در تقویت مغز و هوش بسیار موثر است و از این رو از خواص کندر برای حافظه و تقویت آن استفاده می‌کنند. به کمک آن می‌توانید از بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر، پارکینسون و فراموشی‌های کوتاه‌مدت جلوگیری کنید و سلامت اعصاب خود را افزایش دهید. افرادی که سن بالا دارند و مستعد ابتلا به بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی هستند، می‌توانند برای تقویت حافظه از کندر استفاده کنند.

کاهش دردهای آرتروز

کندر نه تنها درد را کاهش می‌دهد بلکه خود التهاب را نیز هدف قرار می‌دهد چراکه کندر یک ماده ضدالتهابی است از این رو می‌تواند به کاهش درد و علائم آرتریت کمک کند. کندر همچنین در مدیریت تورم، درد و حرکت مفاصل مرتبط با آرتریت موثرتر از دارونماها بوده است. 

روغن کندر برای کاهش سفتی صبحگاهی نیز مفید است، می‌توان آن را به صورت موضعی روی عضلات و مفاصل ملتهب مالید و همچنین به صورت خوراکی مصرف کرد.

بهبود عملکرد روده با استفاده از روغن کندر

روغن کندر ممکن است به بهبود سلامت روده، هضم غذا و کاهش اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند. کندر حتی در درمان اسهال مزمن نیز کمک‌کننده است.

بهبود آسم

از دیگر خواص روغن کندر تاثیر چشمگیر در بهبود علائم و مدیریت آسم و برونشیت است. 70 درصد از شرکت‌کنندگان مبتلا به آسم برونش بعد از مصرف این روغن حملات آسم کمتری را تجربه کردند، همچنین موارد کمتری خس‌خس سینه و تنگی نفس را تجربه کردند. مکملی که از کندر تشکیل شده بود در کاهش علائم آسم بسیار موثر بود. کسانی که آن را مصرف کردند تنفس راحت‌تری داشتند.

سلامت دهان و دندان را حفظ می‌کند

کندر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود حتی می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند. اسیدهای بوسولیک با از بین بردن باکتری‌ها از تشکیل حفره جلوگیری می‌کنند. حتی گاهی از بیماری لثه و دندان‌درد جلوگیری می‌کند. عصاره کندر در برابر یک نوع خاص باکتری که باعث بیماری لثه می‌شود، مقاوم است.

مبارزه با برخی سرطان‌ها به کمک کندر

اسانس کندر حتی ممکن است با انواع خاصی از سرطان مبارزه کند. طبق مطالعات، کندر ممکن است به مبارزه و سرکوب سرطان‌های زیر کمک کند:

• تومورهای مغزی

• سرطان پستان

• سرطان پروستات

• سرطان پانکراس

• سرطان روده بزرگ

• ملانوما

با مصرف کندر پیر نمی‌شوید

کندر یک آنتی‌اکسیدان قوی است به همین دلیل خاصیت ضد پیری دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد، که مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیر با الکترون‌های جفت‌نشده هستند، مبارزه می‌کنند. همان‌طور که رادیکال‌های آزاد در اطراف بدن حرکت می‌کنند و به دنبال الکترونی برای جفت شدن می‌گردند، می‌توانند به DNA آسیب برسانند که روند پیری را تسریع می‌کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش سرعت و توقف آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. این امر باعث جوانسازی پوست می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها