کد خبر: 623573
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۹ ۰۷:۵۰:۵۴
| |

روزنامه اعتماد گزارش داد:

تلفات رسم تیراندازی عشایر در مراسم عروسی و عزاداری؛ قربانیان رسوم مرگبار

روزنامه اعتماد نوشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ نفر بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی کشته و دست کم ۷ نفر نیز مجروح شده‌اند.

تلفات رسم تیراندازی عشایر در مراسم عروسی و عزاداری؛ قربانیان رسوم مرگبار
کد خبر: 623573
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۹ ۰۷:۵۰:۵۴

پنجشنبه ۲۲ تیر ماه جاری در پی تیراندازی در یک مراسم ازدواج در باغملک یک نوجوان ۱۲ ساله کشته و ۵ نفر زخمی شدند که حال ۲ نفر از آنها نیز وخیم گزارش شده است.یکی از شاهدان صحنه در مورد شب حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «شخصی که می‌خواست با اسلحه کلاشینکف تیراندازی کند حدود ۵۰۰ متر از جمعیت فاصله گرفت و شروع به شلیک کرد، اما چون تعادلش را از دست داد تیر به یک نوجوان برخورد کرد و جان باخت و پنج نفر هم زخمی شدند.»

به گزارش اعتماد، یکی از فعالان اجتماعی خوزستان و رییس انجمن معتمدان شهرستان رامهرمز در مورد این رسم مرگبار به «اعتماد» توضیح می‌دهد که چون به «عشایر» مجوز حمل اسلحه داده می‌شود آنها هم به راحتی در مراسم مربوط به عروسی و عزا از آن استفاده می‌کنند. 

پس از وقوع این حادثه «صادق جعفری چگینی» دادستان خوزستان اعلام کرد با افرادی که در مراسم عروسی و عزا اقدام به تیراندازی می‌کنند برخورد قضایی می‌شود. این در حالی است که با استناد به اخبار رسمی منتشر شده از ابتدای سال جاری تاکنون شش نفر بر اثر این رسم جان خود را از دست داده و دست‌کم ۷ نفر نیز مجروح شده‌اند.

۳ خرداد ماه در شهرستان بروجرد استان لرستان یک جوان ۲۷ ساله بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی جان خود را از دست داد.

 ۵ خرداد در حومه شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی یک نفر جان باخت.

۱۲ خرداد ماه در شهرستان یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد در پی تیراندازی در مراسم عروسی فیلمبردار ۴۳ ساله این مجلس کشته شد.

22 تیر ماه در شهرستان باغملک استان خوزستان بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی یک نوجوان ۱۲ ساله کشته و ۵ نفر نیز زخمی شدند.

 ۲۴ تیر ماه در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری یک نوجوان بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی جان خود را از دست داد.

 ۲۵ تیر ماه در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی دو نفر مجروح شدند.

 ۲۵ تیر ماه در شهرستان رامیان استان گلستان بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی یک جوان ۱۹ ساله کشته شد.

بررسی‌های «اعتماد» نشان می‌دهد؛ استان‌های غربی و جنوبی کشور مثل لرستان، کهگیلویه ‌و بویراحمد، سیستان‌ وبلوچستان، خوزستان، کرمان و اکثر استان‌های عشایرنشین هنوز به این سنت غلط وفادار مانده‌اند و در بعضی از شهرها و روستاهایی که «عشایرنشین» هستند همچنان این سنت تکرار می‌شود.

برخی این رسم را در گذشته با هدف اطلاع‌رسانی انجام می‌دادند. هرچند سهولت دسترسی به سلاح نیز یکی از معضلاتی است که در این استان‌ها و شهرها منجر به کشته و مجروح شدن برخی شده است و سالانه ده‌ها نفر قربانی این سنت می‌شوند.

گاهی در مراسم عزا و عروسی برای قدرت نمایی از اسلحه استفاده می‌شود

به گفته «محمد سبزعلی زاده» یکی از فعالان اجتماعی خوزستان و رییس انجمن معتمدان شهرستان رامهرمز؛ زمان‌های گذشته چون مردم دسترسی به وسایل ارتباطی نداشتند در مراسم عزا از تیر هوایی استفاده می‌کردند تا مردم اطلاع پیدا کنند که یک نفر فوت شده است.

او در ادامه به «اعتماد» می‌گوید: «اکثر استان‌هایی که بافت عشایرنشین دارند شاهد این اتفاق وحشتناک هستند. متاسفانه برخی مسوولان مسائل مربوط به این موضوع را جدی نمی‌گیرند. اگر قوه قضاییه و مجلس در راستای این موضوع قوانینی تصویب می‌کرد و جریمه‌های سختی برای افرادی که سلاح مجاز و غیرمجاز در مجالس عروسی و عزا حمل می‌کنند در نظر می‌گرفت، شاید کمتر شاهد این اتفاقات تلخ می‌بودیم. مورد دیگری که باعث می‌شود افراد ترسی از این اتفاق نداشته باشند، این است که وقتی در این مراسمات فرد خاطی بازداشت می‌شود، افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان در این مجالس کشته یا مجروح شده‌اند پس از بازداشت فرد خاطی سریع رضایت می‌دهند تا او آزاد شود. این موضوع هم موجب می‌شود که افراد هیچ ترسی از این اتفاقات نداشته باشند. در صورتی که نباید اینگونه باشد. باید بگذارند متهم بسزای اعمالش برسد تا درس عبرتی برای افراد دیگر باشد تا به راحتی جرات نکنند در این مراسمات با خود اسلحه حمل کنند. گاهی هم افراد در این مراسمات اسلحه‌های سنگین مثل کلاشینکف با خود همراه دارند و می‌خواهند قدرت‌نمایی کنند برای همین در مراسمات از اسلحه استفاده می‌کنند.»

او در پاسخ به اینکه تیراندازی در مراسم عزاداری آن هم در زمان گذشته برای اطلاع‌رسانی بوده، اما تیراندازی در مراسم عروسی به چه رسمی برمی‌گردد، می‌گوید: «در مراسم عروسی صرفا برای شادی تیراندازی می‌کنند. در واقع فرهنگ ضعیف باعث شده این اتفاقات رخ دهد و اصلا ربطی هم به آداب و رسوم ندارد. در گذشته اگر در مراسم عروسی تیراندازی می‌کردند در فضای باز بود ولی الان در فضاهای بسته شلیک می‌کنند. در برخی موارد تیر به کابل‌های برق اصابت کرده و کابل‌های برق بر روی جمعیت فرو افتاده است و افرادی کشته و مجروح شده‌اند. استفاده از اسلحه کلاشینکف که به صورت رگباری شلیک می‌کند، بسیار خطرناک است.» این فعال اجتماعی در ادامه به سوالات دیگر پاسخ می‌دهد.

   افرادی که در مراسم عزا و عروسی شرکت می‌کنند این اسلحه‌ها را از کجا می‌آورند؟

این افراد چون عشایر هستند به راحتی می‌توانند مجوز حمل سلاح بگیرند یا بعضی از افراد اسلحه را از عشایر خریداری می‌کنند و فروشندگان مجوز را هم به نام فرد خریدار می‌زنند. 

   دلیل اینکه به راحتی به عشایر مجوز حمل سلاح می‌دهند، چیست؟

به خاطر امنیت از  اموال‌شان در بیابان‌ها و وجود سارقان به عشایر مجوز حمل سلاح می‌دهند. 

   مراسم تیراندازی در این مجالس چگونه است؟

 مثلا در مجالس عزاداری، مراسم تشییع جنازه را کاملا فراموش می‌کنند و از چپ و راست شلیک می‌کنند. افراد حاضر هم فقط مراقب هستند که تیر به آنها برخورد نکند. یعنی اصلا امنیت جانی در این مراسمات وجود ندارد. 

   تاکنون هیچ قانونی مبنی بر این موضوع تصویب نشده است؟

خیر. البته تیراندازی و آسیب به دیگری جرم محسوب می‌شود، اما همانطور که گفتم جرم برای این افراد معنا ندارد چون می‌دانند بعد از اتهام می‌توانند رضایت اولیای دم را بگیرند. کلا نگهداری اسلحه در خانه نیز غلط است چون ممکن است اتفاقات تلخی رخ دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها