کد خبر: 623133
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۷:۴۵:۳۱
| |

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت خبر داد

تولید ۳ واکسن با هدف کاهش خروج ارز

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از تولید ۳ واکسن اسهال کودکان، سرطان رحم و سینه پهلو در کشور در راستای کاهش خروج ارز خبر داد

تولید ۳ واکسن با هدف کاهش خروج ارز
کد خبر: 623133
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۷:۴۵:۳۱

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه دولت حاضر نیست بیشتر از این به حوزه سلامت کمک کند، افزود: در این میان فناوری می‌تواند به کمک بیاید تا هزینه‌های سلامت کاهش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ همت در حوزه سلامت هزینه می‌شود. بر این اساس این ستاد برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

به گزارش ایسنا، وی یکی از این برنامه‌ها را تولید ۳ واکسن دانست و ادامه داد: یکی از این واکسن‌ها، واکسن پنوموکوک یا سینه پهلو است که با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری به تولید می‌رسد، چرا که سالانه ۱.۵ میلیون تولد داریم و هر نوزاد نیاز به ۳ دوز واکسن دارد که تامین این میزان واکسن ۴.۵ میلیون دوز می‌شود.

وی واکسن روتاویروس یا واکسن اسهال کودکان را دومین محصول مورد حمایت این ستاد نام برد و ادامه داد: این واکسن در مراحل نهایی قرار دارد و سومین واکسن مورد حمایت واکسن ۴ ظرفیتی سرطان رحم است.

به گفته وی، واکسن سرطان رحم ۲ ظرفیتی در بازار موجود است و در این طرح واکسن ۲ ظرفیتی به ۴ ظرفیتی تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در حوزه انسولین قبلاً از یک شرکت حمایت می‌شد که امروز سه شرکت حمایت می‌شوند و یک قرارداد با معاونت علمی و صندوق نوآوری برای حمایت از تولید انسولین صورت گرفته است. بالای ۱۵۰ میلیون دلار واردات سالیانه انسولین است و تا سال آینده انسولین تولید خواهد شد و به بازار خواهد آمد.

قانعی، ایجاد پالایشگاه پلاسما را از دیگر برنامه‌های حمایتی این ستاد ذکر و اظهار کرد: با تولید دانش‌بنیان‌ها در این حوزه، ۲۰ درصد از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت ادامه داد: ایران از ۴۰ سال پیش کار پالایشگاه پلاسما را آغاز کرد که در ۲۰ سال گذشته پالایشگاه پلاسما تعطیل شد و امروز بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال واردات داریم.

وی اضافه کرد: امروز یک شرکت دانش‌بنیان محصول خود را وارد بازار کرده و این محصول مورد حمایت قرار گرفته است. در کل سه آیتم واکسن، انسولین و پلاسما بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه داشته‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها